Page 83 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 83
“Özel eğitim uygulama okulları” orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler ile orta veya ağır
düzeyde otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla Milli Eğitim
Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı olarak hizmet veren okullardır.
Özel Eğitim Uygulama Okulları Nasıl ve Hangi Kademeler İçin Açılabilir?
Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitime erişimlerini sağlamak üzere yerleşim yerinin özellikleri,
ulaşım imkânları ve bireylerin sayısı dikkate alınarak Bakanlıkça özel eğitim okul ve kurumları açılır.
Orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler ile orta veya ağır düzeyde otizm spektrum
bozukluğu olan bireyler için gündüzlü özel eğitim uygulama okulu (I. kademe), özel eğitim uygulama
okulu (II. kademe) ve özel eğitim uygulama okulu (III. kademe) açılabilir. Bu okullarda birinci kademe
ilkokula, ikinci kademe ortaokula, üçüncü kademe ise lise kademesine denk gelecek şekilde
düzenlenmiştir.
Özel eğitim kurumlarının amacı, özel gereksinimi olan öğrencileri topluma hazırlamak, çevreye
uyumunu sağlamak, üretici ve mutlu bir vatandaş olarak yetiştirmektir. Bu kurumlarda temel yaşam
becerileri öğretilir. Bunun için özel eğitim kurumlarında özel program, yöntem ve materyaller
kullanılır. Özel olarak yetiştirilmiş personel vasıtasıyla öğrencileri ilgileri, ihtiyaçları, yetenekleri ve
yeterlilikleri doğrultusunda üst öğrenime, iş ve meslek hayatına ön koşul beceriler kazandırmayı ve
hayata hazırlamayı amaçlar.
Özel Eğitim Uygulama Okullarındaki (I. Kademe ve II. Kademe) özel eğitim hizmetlerinin
yürütülmesine bakıldığında;
Bakanlıkça hazırlanan özel eğitim programı uygulanır. Öğrencilerin takip ettikleri programlar
temel alınarak Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) geliştirilir ve uygulanır.
Bu okullarda orta veya ağır zihinsel yetersizliği olan öğrenciler ile orta veya ağır düzeyde otizmi
olan öğrenciler ayrı şubelerde eğitim görürler. Sınıfların mevcutları en fazla; zihinsel yetersizliği
olanlar için 8, otizmi olan öğrenciler için 4 öğrenciden oluşur.
Bir ders saati süresi 40 dakika olup ders saati ve derslerin dağılımı özel eğitim uygulama okulu
haftalık ders çizelgesine göre uygulanır.
Dersler özel eğitim öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak ilkokullarda din kültürü ve ahlak
bilgisi; ortaokulda din kültürü ve ahlak bilgisi, görsel sanatlar, müzik ve beden eğitimi alanlarına
ilişkin dersler ilgili alan öğretmenleri tarafından okutulur. Alan öğretmeni tarafından okutulan
derslere özel eğitim öğretmenleri de ders işlenişine destek vermek üzere katılır.
Dönem sonlarında öğrencilere karne ve bireysel gelişim raporu verilir.
l 83
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi