Page 80 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 80
Ailelerle birlikte, okul öncesi öğretmeninin de sınıfa Bağımsız olarak tuvalet gereksinimini
gelecek özel gereksinimli öğrencinin özel giderme,
gereksinim durumunu bilmesi ve normal gelişim
Ebeveyninden ya da bakıcısından
gösteren öğrencilerine bu konuda bilgilendirme
zorlanmadan ayrılma,
yapması gerekmektedir. Nitekim öğretmen
çocuklara, her bireyin güçlü ve zayıf yönleri Öğretim sırasında sunulan yönergeleri takip
olabileceğini oyun, drama, hikâye veya filmler etme,
aracılığıyla fark ettirerek bireysel farklılıklara dikkat
çekebilir veya doktor, fizyoterapist, özel eğitim Etkinlikleri tamamlayacak yeterlikte dikkatini
öğretmeni gibi uzman kişileri veya özel gereksinimli verebilme ve kabul edilebilir sürede
birey ve ebeveynlerini sınıfa davet ederek bu tamamlama,
kişilerin normal gelişim gösteren öğrencilere
Basit kuralları ve rutinleri gerektiğinde basit
konuyla ilgili açıklamalar yapmalarını sağlayabilir.
hatırlatıcılarla takip etme,
Bununla birlikte, özel gereksinimli öğrencilerin
kullandıkları özel bir cihazları (braille daktilosu, Bir etkinlikten diğerine geçerken uyum
koltuk değneği, işitme cihazı, etkinlik çizelgesi gibi) sağlayarak geçme,
varsa, diğer öğrencilere bu konularda bilgilendirme
yaparak öğrencilerin bu gereksinim durumları Yetişkin ve akranlarıyla iletişim ve etkileşim
konusunda farkındalık yaratabilir(Odluyurt ve Batu, başlatma ve sürdürme gibi sınıf içi kritik,
öncelikli sosyal/davranışsal ve uyumsal
2012).
becerilere sahip olmaları önemlidir.
Sıralanan tüm bu paydaşlarla birlikte kaynaştırma/
Bu becerilerin kaynaştırma ortamına geçmeden
bütünleştirme uygulamalarının odak noktasında yer
öğretilmesi veya süreç içerisinde desteklenmesi
alan özel gereksinimli öğrencilere ilişkin de bazı
gerekmektedir. İyi bir planlama ve destek ile bu
hazırlık ve uyarlamaların yapılması gerekmektedir.
Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine başlamadan beceriler çocuklara kazandırılabilir (Odluyurt,
2012).
önce; öğrencilerin, okul ortamına getirilerek
alıştırma çalışmalarının yapılması önemlidir.
Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim
Örneğin; bahçe kapısından okula giriş, okulun
uygulamaları ve süreciyle ilgili tüm paydaşlara
içinde sınıfın yerini bulma, sınıftan tuvalet, kantin,
ilişkin sözü edilen bu bilgilendirme, hazırlık ve
bahçe, oyun yeri, öğretmenler odası gibi çocuğun
eğitim çalışmaları ise, etkili bir planlama ve işbirliği
sıklıkla gitmesi gerekebilecek yerlere gitme ve
ile okul öncesi öğretmeni, okul rehberlik servisi,
oralardan dönme gibi öğrencinin gereksinim düzeyi
Rehberlik ve Araştırma Merkezi ve konuyla ilgili
ve özelliklerine bağlı çalışma ve uyarlamalar
diğer uzmanlar tarafından birlikte yürütebilir. Sonuç
yapılabilir (Odluyurt ve Batu, 2012).
olarak özel gereksinimli çocukların okul yaşamına
Diğer taraftan okul öncesi eğitim dönemdeki akranlarıyla bir arada erken yaşta dâhil olmaları,
çocukları geçiş yapacakları kaynaştırma ortamının ilerleyen yıllardaki bireysel, gelişimsel ve eğitsel
davranışsal gereklerine ve o ortamda gereksinim yaşamları için oldukça kritik görünmektedir.
duyacakları becerilere hazırlamak oldukça Bununla birlikte çocuğun okul öncesi eğitim
önemlidir. Bu çocukların, okula hazır olmaları için dönemini akranlarıyla birlikte sürdürüyor olması
yeterli öz-bakım, dil-konuşma ve sosyal becerilere okul sistemindeki tüm unsurları olumlu etkileme
sahip olmaları beklenmektedir. Öğrencilerin, gücüne sahiptir.
80
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi