Page 80 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 80

Ailelerle birlikte, okul öncesi öğretmeninin de sınıfa     Bağımsız olarak tuvalet gereksinimini
           gelecek özel gereksinimli öğrencinin özel                giderme,
           gereksinim durumunu bilmesi ve normal gelişim
                                                                   Ebeveyninden ya da bakıcısından
           gösteren öğrencilerine bu konuda bilgilendirme
                                                                    zorlanmadan ayrılma,
           yapması gerekmektedir. Nitekim öğretmen
           çocuklara, her bireyin güçlü ve zayıf yönleri           Öğretim sırasında sunulan yönergeleri takip
           olabileceğini oyun, drama, hikâye veya filmler           etme,
           aracılığıyla fark ettirerek bireysel farklılıklara dikkat
           çekebilir veya doktor, fizyoterapist, özel eğitim       Etkinlikleri tamamlayacak yeterlikte dikkatini
           öğretmeni gibi uzman kişileri veya özel gereksinimli     verebilme ve kabul edilebilir sürede
           birey ve ebeveynlerini sınıfa davet ederek bu            tamamlama,
           kişilerin normal gelişim gösteren öğrencilere
                                                                   Basit kuralları ve rutinleri gerektiğinde basit
           konuyla ilgili açıklamalar yapmalarını sağlayabilir.
                                                                    hatırlatıcılarla takip etme,
           Bununla birlikte, özel gereksinimli öğrencilerin
           kullandıkları özel bir cihazları (braille daktilosu,     Bir etkinlikten diğerine geçerken uyum
           koltuk değneği, işitme cihazı, etkinlik çizelgesi gibi)   sağlayarak geçme,
           varsa, diğer öğrencilere bu konularda bilgilendirme
           yaparak öğrencilerin bu gereksinim durumları            Yetişkin ve akranlarıyla iletişim ve etkileşim
           konusunda farkındalık yaratabilir(Odluyurt ve Batu,      başlatma ve sürdürme gibi sınıf içi kritik,
                                                                    öncelikli sosyal/davranışsal ve uyumsal
           2012).
                                                                    becerilere sahip olmaları önemlidir.
           Sıralanan tüm bu paydaşlarla birlikte kaynaştırma/
                                                              Bu becerilerin kaynaştırma ortamına geçmeden
           bütünleştirme uygulamalarının odak noktasında yer
                                                              öğretilmesi veya süreç içerisinde desteklenmesi
           alan özel gereksinimli öğrencilere ilişkin de bazı
                                                              gerekmektedir. İyi bir planlama ve destek ile bu
           hazırlık ve uyarlamaların yapılması gerekmektedir.
           Kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine başlamadan     beceriler çocuklara kazandırılabilir (Odluyurt,
                                                              2012).
           önce; öğrencilerin, okul ortamına getirilerek
           alıştırma çalışmalarının yapılması önemlidir.
                                                              Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim
           Örneğin; bahçe kapısından okula giriş, okulun
                                                              uygulamaları ve süreciyle ilgili tüm paydaşlara
           içinde sınıfın yerini bulma, sınıftan tuvalet, kantin,
                                                              ilişkin sözü edilen bu bilgilendirme, hazırlık ve
           bahçe, oyun yeri, öğretmenler odası gibi çocuğun
                                                              eğitim çalışmaları ise, etkili bir planlama ve işbirliği
           sıklıkla gitmesi gerekebilecek yerlere gitme ve
                                                              ile okul öncesi öğretmeni, okul rehberlik servisi,
           oralardan dönme gibi öğrencinin gereksinim düzeyi
                                                              Rehberlik ve Araştırma Merkezi ve konuyla ilgili
           ve özelliklerine bağlı çalışma ve uyarlamalar
                                                              diğer uzmanlar tarafından birlikte yürütebilir. Sonuç
           yapılabilir (Odluyurt ve Batu, 2012).
                                                              olarak özel gereksinimli çocukların okul yaşamına
           Diğer taraftan okul öncesi eğitim dönemdeki        akranlarıyla bir arada erken yaşta dâhil olmaları,
           çocukları geçiş yapacakları kaynaştırma ortamının   ilerleyen yıllardaki bireysel, gelişimsel ve eğitsel
           davranışsal gereklerine ve o ortamda gereksinim    yaşamları için oldukça kritik görünmektedir.
           duyacakları becerilere hazırlamak oldukça          Bununla birlikte çocuğun okul öncesi eğitim
           önemlidir. Bu çocukların, okula hazır olmaları için   dönemini akranlarıyla birlikte sürdürüyor olması
           yeterli öz-bakım, dil-konuşma ve sosyal becerilere   okul sistemindeki tüm unsurları olumlu etkileme
           sahip olmaları beklenmektedir. Öğrencilerin,       gücüne sahiptir.



          80
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85