Page 77 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 77
Ö birini seçerek kıyaslıyor, kültürel bağlamda
zetleyecek olursak, evden hiç çıkmadan
kendi başımıza sadece bu videoyu izleyip
kendimizi o sanal izleyici grubuna ait hissetmek
teknikleri eşzamanlı yaparak aslında
olduğunu düşünüyor olabiliriz. Videolarda verilen
kendimize bir model çizmiş oluyoruz. İzlerken istiyor, bize çekici gelen kişilerin çok bilgili
benliğimizi sorgulayarak kim olduğumuzu bulmaya mesajın içeriğine odaklanmadan sadece mesajı
çalışıyor, benlik farkındalığı kazanmak için veren kişi sayesinde çabuk ikna oluyor ve onunla
kendimizi karşımızdakinin davranışlarıyla birlikte değişim gösteriyor olabiliriz. Sonuç olarak
kıyaslayarak şekillendirmeye çalışıyoruz. Çalışma tüm bu değişkenler, bizim çalışma şeklimizi ve
davranışlarımızı başkalarına nasıl sunduğumuza herhangi bir videoyu izleme oranımızı etkiler.
odaklanıyor, başkalarının varlığı ile sosyal “Benimle Çalış” videoları bize bir model sunup
kolaylaştırma sağlayarak motive olabiliyor, gruba kendimizi keşfetmemizi sağlarken diğer yandan da
aidiyetiyle kendimize güven sağlayabiliyor, yeni karşımızdaki modeli kendi eleştirel süzgecimizden
trendi yakalamak istiyor ve uzman olarak geçirmeden taklit etme riskini de içinde
gördüğümüz için ona uyum sağlamaya çalışıyor barındırabilir.
olabiliriz. Ayrıca videodaki kişiyi kendimize benzer
KAYNAKÇA 7. Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev.
Cezar, B.). İstanbul: Metis Yayınları.
1. Aronson, E., Wilson, T. D. Akert, R. M.(2012). Sosyal psikolo- 8. Hendrick, S. S. (2016). Yakın İlişkiler Psikolojisi (Çeviri editör-
ji. (Çev. Gündüz, O. ). İstanbul: Kaknüs Yayınları. leri: Dönmez, A. ve Sunal, A. B.) Ankara: Nobel Akademi
2. Atalay, G. E., Yeniçeri, Z. ve Muratoğlu Pehlivan, B. (2021). Yayıncılık, 1. Baskı.
Bağlam çöküşü: Sosyal psikoloji ve yeni medya perspektifleri. 9. Hermia, A. (2017). Herkese Söyle, Sosyal Medyada Neden
Nesne, 9(20), 466-480. DOI: 10.7816/nesne-09-20-15 Paylaşımda Bulunuruz. (Çev. Sabancı, A. A.). Kafka Epsilon
3. Bilgin, N. (2000). Sosyal Psikolojiye Giriş. Ege Üniversitesi Yayınevi.
Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 48, 3. Basım 10. Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstan-
4. Bilgin, N. (1994). Sosyal Bilimlerin Kavşağında: Kimlik Soru- bul: Evrim Yayınevi, 12. Basım.
nu. İzmir: Ege Yayıncılık. 11. Kağıtçıbaşı, Ç. (2013). Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel
5. Ertürk, Y. D. (2010). Sosyal Psikoloji. İstanbul Üniversitesi, Psikoloji. Koç Üniversitesi Yayım, 3. Baskı.
Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. 12. Kırel, Ç., Kayaoğlu, A. & Gökdağ, R. (2014). Sosyal Psikoloji.
6. Freeman, J. L., Sears, D. O. & Carlsmith, J. M. (1993). Sosyal Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1570, Açıköğretim Fakültesi
Psikoloji. (Çev. Dönmez, A. ). Ankara: İmge Kitapevi. Yayını No: 826, 1. Baskı
l 77
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi