Page 73 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 73
Youtube üzerinden paylaşılan ve “Benimle Çalış”
adı verilen videolar, tüm bu nedenlerden dolayı
ciddi bir popülerlik kazanmıştır. Özellikle salgın
hastalık döneminde okula gitmeyen ve ders
çalışmak istemeyen öğrenciler tarafından tercih
edilmiştir. Okulda da öğretmenleri tarafından
yönlendirmeye açık olan öğrenci grubu, aslında bir
öğreticiye duyduğu ihtiyacını bu şekilde de
gidermeye çalışıyor olabilir. Yalnızlık, bilinmezlik,
çalışmaya gönüllü olmama, stres ve boşluk gibi
unsurlar, kişiyi bir motivasyon kaynağı bulmaya
yönlendirmiştir. Sözü edilen bu videolar, kişiler için
kurtarıcı bir işleve dönüşmüştür.
Olağan şartlarda da kendisine çalışma yöntemi
belirleme ve plan yapmada zorlananlar için
“Pomodoro Tekniği” gibi farklı çalışma teknikleri
öğrenmek, kişinin kendini planlamasına yardımcı özellikler anlamına gelir" (Kağıtçıbaşı, 2014).
olabilmektedir. Ancak milyonlarca kişinin izleyeceği, “Benimle Çalış” videolarında kişi, kendini tanımaya
rol model alarak birlikte çalışabileceği ve çalışma çalışmaktadır. Hangi çalışma yönteminin daha etkin
motivasyonunu arttırabilecek videolar çekmek ve verimli olduğunu, başkasının çalışma davranışını
farklı talepleri de beraberinde getirmektedir. Bu gözlemleyerek sorgulamakta; aslında dünyada
talepler, aynı zamanda kişileri maddi kazanç elde başarıya ulaşmış kişilerin hangi çalışma
etmek için bir hedefe yöneltebilmektedir. yöntemlerini kullandıklarını öğrenmeye
çalışmaktadır. Böylece yeni algılar oluşturarak
İzleyicilerin bir yandan da sanal dünyada oluşan
çalışma davranışını yeniden biçimlendirmektedir.
gruplara dahil olmaları, kendilerine birçok yönden
fayda sağlayabilmektedir. Bunları açıklayabilmek Kişi kendi benliğini anlamaya çalışırken sosyal
için farklı sosyal psikoloji kavram ve kuramlarından bağlamlarına odaklanır. Benlik, kim olduğumuzla
yararlanılabilmektedir. ilgili kendi bildiklerimizi ifade ederken, öz
farkındalık ise kendimiz hakkındaki düşüncelerimizi
Sanal dünya ortamında kişiler, sosyal ağlar
ifade eder. Bu iki açıdan bakıldığında ise benlik,
üzerinden farklı bağlamlardan bir araya gelirler.
hem bir kitap hem de bu kitabın okuru olarak
Kişiler hitap ettikleri kitleye göre kendi çalışmalarını
bütüncül bir kimlik kazanmaya çalışır (Aronso ve
planlasalar da, sosyal medya karmaşık bir yapıdadır.
ark., 2012). Benlik farkındalığında kişi, videosunu
Bu bağlamda bakıldığında pek çok "Benimle Çalış"
izlediği kişinin davranışlarını bir standart olarak
videoları, farklı yaş gruplarına ve değişik konulara
kendi davranışlarıyla karşılaştırarak değerlendirir.
hitap edebilmektedir. Bazı videolar eğitici
Bu standardı karşılayabilmek için de videodaki
olabilirken, bazıları da hedeflenen amacın dışına
kişinin davranışlarını taklit etmeye çalışır. Mesela,
çıkarak kişinin beklentilerini
benzer oturma düzeni, benzer ses ve görüntü
karşılamayabilmektedir. Bundan başka, hitap edilen
kullanımı, benzer zamanlarda mola verme vb.
kitlenin belirsizliği de kişide kafa karışıklığı
Böylece kişi, ortak bir uyum sürecini yakalamaya
meydana getirebildiği için olumsuz algılar
çalışır. Görülme ve tanınma ihtiyacı duymak da
uyandırabilmektedir.
video çekenlerin benlik farkındalıklarının ve kimlik
“Benlik, kim olduğunu bilmek ve karşınızdakilerin hissetme gereksinimlerinin bir sonucu olabilir.
sizin kim olduğunuzu bilmesi, yani bizi biz yapan Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi l 73