Page 68 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 68

3. Hayır Diyebilme


           Aslan ve Özcebe’ye (2008: 10) göre “hayır” diyebilme becerisi, riskli davranışların öz irade ve seçimler
           yoluyla reddedilebilmesine yönelik bir kapasitenin oluşturulması sürecini ifade etmektedir. Hayır diyebilme
           bireye ve bireyin benliğine ait bir hak olarak ifade edilmiştir (Pfeiffer, 2010: 7). Yerine, zamanına göre
           gençlere hayır diyebilmemiz onların olumlu davranış geliştirme sürecine olumlu katkıda bulunacaktır. Hayır
           diyebilmemiz davranışlarımız konusunda net ve kararlı olduğumuzu gösterir, bu da genç üzerinde aynı
           zamanda olumlu rol model olmamızı sağlar. Hayır derken karşı tarafı kırmadan, sakin bir şekilde kendimizi
           ve düşüncelerimizi net olarak ifade edebilmeliyiz. Hayır diyebilme becerisini ebeveynler ve öğretmenler
           olarak bir bütün halinde kullanabilmeliyiz. Kararlarda ortak bir anlayışa sahip olabilmeliyiz. Bu şekilde
           gençlerin olumlu davranış kazanması daha kolay olmaktadır.

           4. Takdir Edin


           Takdir edilmek insanı başarıya götüren yolların başında gelmektedir (Eren, 1998: 421). Ortaöğretim
           dönemindeki gençler zaten kimsenin kendisini beğenmediğini, sevilmediğini, önemsenmediğini düşünür.
           Gençleri olumlu davranışlarının sonucunda takdir etmek onlardaki bu olumsuz duygularında önüne geçecek
           ve genç yaptığı olumlu davranışı sürdürmeye devam edecektir.





           Hiç kimse öğüt dinlemek istemez… Herkes sadece takdir

                         edilmekten ve desteklenmekten hoşlanır.



                                              John Steinbeck





           Takdir ederken öğüt vermeyin! Kendinizle ya da deneyimlerinizle ilgili örnekler üzerinden değil yaptıkları
           olumlu davranışlar üzerinden takdir edin.


           5. Kişilikleri ile İlgili Değil Davranışlarıyla İlgili Yorum Yapın

           Yapmış olduğu olumsuz bir davranışın sonucunda ona “ Sen ne tembelsin, işe yaramazsın, hep başarısızsın”
           gibi sözler kullanmak yerine yapmış olduğu olumsuz davranış üzerine vurgu yapın. Bunu yaparken ben dilini
           kullanmaya özen gösterin. Örneğin; “Ödevlerini zamanında yapmaman, konuları bitiremeyeceğin konusu
           beni endişeye düşürüyor” derseniz onun olumsuz davranışını sorgulamasına imkân tanımış olursunuz.
           Davranışla ilgili yapılan her yorum onun kendine olan güveninin zedelenmesine sebep olacaktır. Ergenlik
           döneminin de etkisiyle gencin kişiliğine yapılan yorumlar onun olumsuz davranış sergilemesine devam
           etmesinin yanında bizlerden de uzaklaşmasına sebep olabilir. Bunun sonucunda da daha fazla olumsuz
           davranış sergileme riski ortaya çıkar.





           68
              l
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73