Page 67 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 67
2. Kurallar Koyma ve Sınırları tüm yönleriyle kabul edilir. Çocuğa anne ya da
baba yol gösterir, ama alacağı kararlar konusunda
Belirleme
serbest bırakır. Aile içinde kurallar ve sınırlar
Etkili ve olumlu bir iletişim için gençlerle olan herkes için ve hep birlikte belirlenir. Bu sınırlar
ilişkilerimize, davranışlarımıza belirli kurallar ve içinde çocuk özgürdür. Kuralların mantıklı
sınırlar koymalıyız. Çünkü konulan kurallar ve açıklaması yapılır. Aileyi ilgilendiren kararlar
sınırlar zaman içerisinde davranışa dönüşür. birlikte alınır Baxter ve Akkor (2011). Kuralların ve
Olumlu davranış kazandırmada da bu beceri hem sınırların gençlerle birlikte belirlenmesi, uyulması
ve sürdürülmesi açısından çok önemlidir. Kurallar
öğretmenler hem de aileler için çok önemlidir.
Kurallar, amaçlara gidişi kolaylaştırmalı, görev dışı koyulurken gençlerin anlayabileceği bir dil
kullanılmalıdır. Ortaöğretim dönemindeki
davranışı azaltıp görevle ilgili olanı çoğaltmalı,
öğrenciler ergenlik döneminin de içinde olacakları
öğrenme ortamı ve çevresinin rahatını-güvenliğini
için ne yapmamaları değil ne yapmaları gerektiği
sağlamalı, komşu sınıfın ve yakın kişilerin rahatsız
söylenmelidir. Çok fazla kural koymak yerine az ve
edilmesini önlemeli, amaca uygun davranışların
öz kurallar belirtilmelidir. Kurallara uyulmadığı
ölçülerini belirtmelidir (Başar, 1994: 15- 16).
zaman nasıl tepki gösteriyorsak uydukları zamanda
“Ben bu şekilde istiyorum ve yapıyorum” demek takdir ve teşekkür etmeliyiz.
yerine onlarla birlikte mantık çerçevesinde kurallar
belirlenmelidir. Demokratik aile tutumunda çocuk
Kural koymada ve sınır
belirlemede önemli olan
gençlerle ortak bir
çerçevede buluşabilmektir.
l 67
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi