Page 66 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 66
Okullarda olumlu davranış denildiği zaman akla gelen;
Okula zamanında ve düzenli gelme, Başarılı bir şekilde ve zamanında görevini
yerine getirme,
Okul araç-gereç ve materyallerini sınıfa
getirme, Problemleri uygun şekilde çözme,
Sınıf ve ev ödevlerini düzenli olarak yapma, Kendi başına işini yapabilme,
Okul ve sınıf kurallarına uyma, Çevresindekilerle işbirliği yapma,
Uygun zamanda ve izin alarak konuşma, Dersi dinleme (Burden,1995;Erden,2001,s35),
olarak tanımlanmıştır.
Yukarıda bahsedilen bu davranışları çocuklara kazandırmak veya
mevcut olumlu davranışları sürdürmeleri için bizler ailesi,
öğretmenleri, okul yöneticileri olarak neler yapmalıyız?
1. Pekiştireç Verme davranışları pekiştirmesi, güdüsüz ya da ilgisiz
davranışları ise sınıfın akışını bozmamak şartıyla
Pekiştireçler, belli bir uyarıcıya karşı gösterilen görmezden gelmesi gerekmektedir (Açıkgöz,
belli bir tepkinin tekrar gösterilme ihtimalini 2000).
arttıran uyarıcılardır (Bacanlı, 2002). Günlük
kullanımda ödül olarak da isimlendirilmektedir.
Yetişkinler olarak genelde olumsuzu görmeye
eğilimliyizdir. Ancak gençlerin olumlu yönlerini
görüp desteklersek o davranışın tekrarlanma
olasılığı artacaktır. Örneğin; evde sorumluluk alıp
aile bireylerine yardım eden bir çocuğun bu
davranışı pekiştirilirse (Teşekkür etmek, yaptığının
önemli olduğunu vurgulamak vb.) okulda da
sorumluluk sahibi bir çocuk olacaktır. Davranışçı
kuramlara göre öğrencilerini güdülemek isteyen
öğretmenlerin öncelikle akademik güdünün
göstergesi olan davranışları saptaması ve bu
66
l Özel Eğitim ve Rehberlik