Page 66 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 66

Okullarda olumlu davranış denildiği zaman akla gelen;


                 Okula zamanında ve düzenli gelme,                Başarılı bir şekilde ve zamanında görevini
                                                                  yerine getirme,
                 Okul araç-gereç ve materyallerini sınıfa
                 getirme,                                         Problemleri uygun şekilde çözme,

                 Sınıf ve ev ödevlerini düzenli olarak yapma,     Kendi başına işini yapabilme,


                 Okul ve sınıf kurallarına uyma,                  Çevresindekilerle işbirliği yapma,

                 Uygun zamanda ve izin alarak konuşma,            Dersi dinleme (Burden,1995;Erden,2001,s35),
                                                                  olarak tanımlanmıştır.





                 Yukarıda bahsedilen bu davranışları çocuklara kazandırmak veya

                      mevcut olumlu davranışları sürdürmeleri için bizler ailesi,

                        öğretmenleri, okul yöneticileri olarak neler yapmalıyız?







           1. Pekiştireç Verme                                 davranışları pekiştirmesi, güdüsüz ya da ilgisiz
                                                               davranışları ise sınıfın akışını bozmamak şartıyla
           Pekiştireçler, belli bir uyarıcıya karşı gösterilen   görmezden gelmesi gerekmektedir (Açıkgöz,
           belli bir tepkinin tekrar gösterilme ihtimalini     2000).
           arttıran uyarıcılardır (Bacanlı, 2002). Günlük

           kullanımda ödül olarak da isimlendirilmektedir.
           Yetişkinler olarak genelde olumsuzu görmeye

           eğilimliyizdir. Ancak gençlerin olumlu yönlerini
           görüp desteklersek o davranışın tekrarlanma
           olasılığı artacaktır. Örneğin; evde sorumluluk alıp

           aile bireylerine yardım eden bir çocuğun bu
           davranışı pekiştirilirse (Teşekkür etmek, yaptığının
           önemli olduğunu vurgulamak vb.) okulda da
           sorumluluk sahibi bir çocuk olacaktır. Davranışçı
           kuramlara göre öğrencilerini güdülemek isteyen
           öğretmenlerin öncelikle akademik güdünün
           göstergesi olan davranışları saptaması ve bu











          66
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71