Page 61 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 61
Okul reddi aynı zamanda duygulara, özellikle de vadede ciddi sonuçlara yol açabildiği için çocuk ve
kaygıya ilişkin bir problem durum olarak ele ergen ruh sağlığı ve eğitim öğretim alanlarının
alınmaktadır. Okul reddinin gözlendiği çocuk ve önemli konularındandır. Okul reddine gelişimsel
ergenler, okulda bulundukları süre zarfında yoğun olarak erken müdahale edildiğinde kalıcı olumsuz
üzüntü, sıkıntı gibi olumsuz duygular sonuçların ortaya çıkması engellenebilir. Buna ek
yaşayabilmektedir (Kearney ve Silverman, 1993; olarak, okul reddinin birçok psikiyatrik hastalığın
Kearney ve Silverman, 1996; Thambirajah, bir belirtisi olarak ortaya çıkabileceği
Grandisom ve De-Hags, 2008). unutulmamalıdır. Okul reddi klinik bir tanıdan
ziyade bir belirti olarak kabul edilmektedir (Bildik,
Günümüzde okul reddi için halen net kriterlerden
2018, s.167).
söz edilmemektedir. Ancak okul reddi kısa ve uzun
Hem öğrenci ve ebeveynler hem de okul çalışanları için fazlasıyla
zorlayıcı bir durum olan okul reddi, öğrencinin akademik, sosyal
ve duygusal gelişiminde kısa ve uzun dönemde kritik etkiler
oluşturabilmektedir. Bu sebeple mümkün olan en erken dönemde
ele alınması öğrencinin iyi oluşunun yanı sıra çocuğun geleceği
açısından oldukça önemlidir (Ercan vd., 2020).
Okula gitme konusunda sürekli reddetme davranışı Gümüştaş vd. (2014) yaptığı bir çalışmada okul
sergileme, okula gidebilse bile bütün günü okulda reddi davranışı nedeni ile getirilen çocukların yaş
geçirmekte zorlanma, okulda geçirmesi gereken ortalamalarında anlamlı bir farklılık yoktur.
süreyi rahat ve güvenli bulduğu ev ortamında Bununla birlikte bu davranışın 5-9 yaş arasındaki
geçirmeyi isteme, okula hazırlanma saatleri kız çocuklarında % 60, anasınıfı veya 1. Sınıfta
geldiğinde sıkıntı yaşamanın yanı sıra baş ağrısı, bulunan kız çocuklarında ise % 50 olduğu
karın ağrısı, bulantı gibi çeşitli fiziksel belirtiler sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca erkek çocuklarında en
gösterme, okula gitmeye zorlandığında kolayca yüksek oranın %58,3 ile 8-12. sınıf kademelerinde
öfkelenme gibi davranışlar okul reddi durumunu olduğu görülmüştür. Okul reddi yaşayan
yaşayan öğrencilerde gözlenebilecek öğrencilerin anne-babalarının yaş ortalamaları,
davranışlardan bazılarıdır. Bu davranışlar birliktelik durumları, babalarının eğitim düzeyleri
öğrencinin yaşı ve tetiklenme düzeyine göre açısından cinsiyetler arası anlamlı farklılık
farklılaşma gösterebilir (Berg, Nichols ve Pritchard, bulunmamıştır.
1969).
l 61
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi