Page 61 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 61

Okul reddi aynı zamanda duygulara, özellikle de    vadede ciddi sonuçlara yol açabildiği için çocuk ve
             kaygıya ilişkin bir problem durum olarak ele       ergen ruh sağlığı ve eğitim öğretim alanlarının
             alınmaktadır.  Okul reddinin gözlendiği çocuk ve   önemli konularındandır. Okul reddine gelişimsel
             ergenler, okulda bulundukları süre zarfında yoğun   olarak erken müdahale edildiğinde kalıcı olumsuz
             üzüntü, sıkıntı gibi olumsuz duygular              sonuçların ortaya çıkması engellenebilir. Buna ek
             yaşayabilmektedir (Kearney ve Silverman, 1993;     olarak, okul reddinin birçok psikiyatrik hastalığın
             Kearney ve Silverman, 1996; Thambirajah,           bir belirtisi olarak ortaya çıkabileceği
             Grandisom ve De-Hags, 2008).                       unutulmamalıdır. Okul reddi klinik bir tanıdan
                                                                ziyade bir belirti olarak kabul edilmektedir (Bildik,
             Günümüzde okul reddi için halen net kriterlerden
                                                                2018, s.167).
             söz edilmemektedir. Ancak okul reddi kısa ve uzun












                 Hem öğrenci ve ebeveynler hem de okul çalışanları için fazlasıyla
                  zorlayıcı bir durum olan okul reddi, öğrencinin akademik, sosyal

                     ve duygusal gelişiminde kısa ve uzun dönemde kritik etkiler

                 oluşturabilmektedir. Bu sebeple mümkün olan en erken dönemde
                  ele alınması öğrencinin iyi oluşunun yanı sıra çocuğun geleceği

                             açısından oldukça önemlidir (Ercan vd., 2020).









             Okula gitme konusunda sürekli reddetme davranışı    Gümüştaş vd. (2014)  yaptığı bir çalışmada okul
             sergileme, okula gidebilse bile bütün günü okulda   reddi davranışı nedeni ile getirilen çocukların yaş
             geçirmekte zorlanma, okulda geçirmesi gereken       ortalamalarında anlamlı bir farklılık yoktur.
             süreyi rahat ve güvenli bulduğu ev ortamında        Bununla birlikte bu davranışın 5-9 yaş arasındaki
             geçirmeyi isteme, okula hazırlanma saatleri         kız çocuklarında % 60,  anasınıfı veya 1. Sınıfta
             geldiğinde sıkıntı yaşamanın yanı sıra baş ağrısı,   bulunan kız çocuklarında ise % 50 olduğu
             karın ağrısı, bulantı gibi çeşitli fiziksel belirtiler   sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca erkek çocuklarında en
             gösterme, okula gitmeye zorlandığında kolayca       yüksek oranın  %58,3 ile  8-12. sınıf kademelerinde
             öfkelenme gibi davranışlar okul reddi durumunu      olduğu görülmüştür. Okul reddi yaşayan
             yaşayan öğrencilerde gözlenebilecek                 öğrencilerin anne-babalarının yaş ortalamaları,
             davranışlardan bazılarıdır. Bu davranışlar          birliktelik durumları, babalarının eğitim düzeyleri
             öğrencinin yaşı ve tetiklenme düzeyine göre         açısından cinsiyetler arası anlamlı farklılık
             farklılaşma gösterebilir (Berg, Nichols ve Pritchard,   bulunmamıştır.
             1969).

                                                                                                            l   61
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66