Page 58 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 58
aygılı bir çocuğunuz var ise hangi du- Kaygılı çocuk genelde ağlar, yerinde duramaz ve
rumlarda kaygı yaşadığına dikkat et- kaçınma davranışları gösterir. Çocuğu kaygılandığı
K mek ve sakin bir şekilde anlamaya ça- durumlardan uzak tutmaya çalışmak uzun vadede
lışmak önemli bir adımdır. Bunun için çok fazla kaygıyı büyüten bir yaklaşımdır. Zorlamadan kaygı
soru sorarak kaygısını arttırmamaya, “Korkacak ne verici durumlardan kaçınmasına engel olunmalı, en
var?” gibi küçümseyici bir dil kullanmamaya özen az kaygı duyduğu basamaktan başlayarak aşamalı
gösterilmelidir. Sadece kaygılı olduğu zamanlarda şekilde yüzleşmesi teşvik edilmelidir. Kaçınmasına
ilgi göstermek suretiyle kaygısını pekiştirmekten izin vermek, aslında kaygı yaratan durumun düşün-
de kaçınılmalıdır. düğü kadar tehlikeli olmadığını ve kendisinin bu-
nunla baş etme gücüne sahip olduğunu görmesine
Aşırı korumacı anne baba tutumları, çocuklarda
de engel olur.
çevrelerindeki tehlikelere karşı hassasiyet oluştu-
rabilmektedir. Oysa nasıl aşırı hijyenik ortamlar Çocukların kaygıyla başa çıkmasında bedensel mü-
çocuklarımızın bağışıklık sisteminin gelişmesini dahalelerin de etkililiği büyüktür. Beden aynı anda
engelliyorsa, hastalıklardan korunmak için yapı- hem gevşemiş hem de kaygılı olamaz. Bu nedenle
lan aşıların içinde zayıflatılmış virüs, mikrop, bak- çocuğun gevşemeyi öğrenmesi kaygısını yönetebil-
teri bulunuyorsa baş etme becerilerini öğrenmele- mesine yardımcı olacaktır. Düzenli bir şekilde her
rini destekleyerek zorluklarla karşılaşmalarına gün gevşeme ve nefes egzersizleri yapılarak alış-
fırsat vermek de psikolojik sağlamlıklarının geliş- kanlık haline getirilebilir.
mesine katkı sağlar.
58
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi