Page 56 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 56

Kaygı Bize Zarar Mı Verir?                   kendimizi korumamızı sağlar. Ancak bozulmuş
                                                             alarmın her etmende sinyal vererek bizi yanıltması
          Kaygı yaşayan kişiler genellikle rahatsızlık       gibi ortada gerçekçi bir neden yokken aşırı ve
          hissederler ve bir an önce bu duygudan kurtulmak   sürekli kaygı içinde olmak zarar verir.
          isterler. Özellikle ebeveyn olarak çoğumuz
                                                             20. yüzyıl başlarında Robert Yerkes ve John Dodson
          çocuklarımızın kaygı yaşamamaları için çaba
                                                             isimli psikologlar “dans eden fare” adını verdikleri
          gösteririz. Oysa gerek korku gerekse kaygı sanıldığı
                                                             bir deney modeli üzerinde çalıştılar. Düzenekte
          gibi olumsuz değildir; umut, neşe ve sevgi gibi birer
                                                             fareler beyaz geçiş yoluna her girdiklerinde zararsız
          duygudur. Dolayısıyla tüm duygular gibi normaldir
                                                             bir elektrik şoku aldılar ancak ona paralel siyah
          ve işlevseldir. Bizim için önem taşımayan bir sınava
                                                             yolda hiçbir şok verilmedi. Böylece siyah-beyaz
          hazırlanmak için çaba göstermeyeceğimizden düşük
                                                             ayrımını öğrenmeleri hedeflendi.  Deney sonunda
          puan alma olasılığımız yüksektir. Umursamadığımız
                                                             şoklar zayıf olduğunda çok daha yavaş öğrendikleri
          bir insanı kırmamak için özenli davranmayız. Kaygı
                                                             şokun şiddeti çok fazla olduğunda ise farelerin
          gelecekte yaşayabileceğimiz olumsuzluklara dikkat
                                                             odaklanamadıkları ve hangi tarafın güvenli hangi
          etmemizi sağladığı için aslında koruyucu bir özelliğe
                                                             tarafın güvensiz olduğunu hatırlayamadıkları
          sahiptir.
                                                             gözlendi. En üst seviyede öğrenmenin ise orta
          Kaygı konusunda yaygın kullanılan metaforlardan    şiddette şok verildiğinde olduğu ortaya çıktı. Daha
          biri yangın alarmıdır. Alarm çalıştığında hiç kimse   sonra Yerkes-Dodson yasası olarak literatüre giren
          sesten rahatsız olduğu için kulaklarını tıkamayı ya   ters U teorisi olarak da bilinen bu deneyin farklı
          da başka bir odaya gitmeyi düşünmez. Tersine       versiyonları yapıldı ve özellikle sınav kaygısı
          alarmın çalışmasına neden olan kaynağı araştırır,   konusunda bir miktar kaygının başarıyı arttırdığını
          gerekli önlemleri almaya çalışır. Benzer şekilde   gösteren sonuçlara ulaşıldı.
          yerinde ve dozunda kaygı harekete geçerek










































          56
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61