Page 60 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 60
Okul Reddi
Sevinç YÜZÜK / Psikolojik Danışman
Merih KOŞER / Psikolojik Danışman
Bornova Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Derya NEÇETİN / Psikolojik Danışman
Okul reddi hem okula başlama hem de okul
hayatına devam etmede karşılaşabileceğimiz bir
durumdur ve birçok farklı sebep ile ilişkili
olabilmektedir.
kul, bireylerin yaşam boyu ihtiyaç eğitime dönüş ve okula uyum gibi konularda
duyacakları akademik, sosyal ve duygusal sorunlar yaşamasına sebep olmuştur. Okula
ala
O nlarda beceri ve kazanımlarını elde yönelik kaygıların artması, okula gitmeyi reddetme
ettikleri önemli kurumdur. Okula gitmek yasalar gibi durumlar genellikle okulun ilk yıllarında
tarafından zorunlu tutulmaktadır. Bu zorunluluk sıklıkla karşılaşılan bir problem olsa da salgın
aynı zamanda toplumsal beklentilerin karşılanması hastalık ile farklılık göstermeye başlamış, hem
bakımından kritik bir noktayı da işaret etmektedir. sağlık kurumlarına hem de rehberlik araştırma
Okula başlamak çocuğun kendini güvende merkezlerine yönlendirilen öğrencilerde artışa
hissettiği ortamdan ayrılma adına attığı ilk adım neden olmuştur. Literatür de salgın hastalık
olarak ifade edilebilir. Bu süreç her ne kadar hem sonrası çocukların okula gitmeyi reddetme
anne babalar hem de çocuklar için heyecan verici davranışlarında artış olduğunu ifade ettiğinden,
olarak ifade edilse de bazı anne, baba ve çocuklar okul reddi kavramı son dönemde daha çok
için sıkıntılı bir dönem olarak tanımlanabilir (Ercan incelenen bir kavram haline gelmiştir (Kljakovic,
vd. 2020, s.739). Okul reddi hem okula başlama Kelly ve Richardson, 2021; Nathwani vd., 2021).
hem de okul hayatına devam etmede
Okul reddi, okula gitmekte ya da tüm günü okulda
karşılaşabileceğimiz bir durumdur ve birçok farklı
geçirmekte zorluk yaşayan çocuklarda ve
sebep ile ilişkili olabilmektedir.
ergenlerde gözlenen bir durumdur. Okul reddi bazı
Özellikle salgın hastalık boyunca öğrenciler okul durumlarda kısmi olarak bazı durumlarda da
ortamlarından uzak kalmışlar, vakitlerinin çoğunu tamamen okuldan uzak kalma, okula hazırlık
zorunlu olarak ev ortamında geçirmişlerdir. Bu saatlerinde gitmemek adına aşırı tepkiler
durum ise, salgın hastalığın ilerleyen sürecinde sergileme, çeşitli mazeretler üretme, okula devamı
farklı eğitim kademelerindeki öğrencilerin yüz yüze baskıyla sürdürme gibi davranışları içermektedir.
60
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi