Page 62 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 62

araştırmada ise okul reddi davranışının kızlardan
                                                               çok erkeklerde özellikle de lise çağındaki
                                                               erkeklerde görüldüğü ifade edilmiştir (de Aldaz
                                                               vd., 1984; Kearny, 2007; Özcan, Kılıç ve Aysev,
                                                               2006).


                                                               Okul reddi davranışı bazı durumlarda akut olarak
                                                               bazı durumlarda ise yavaş yavaş ortaya çıkabilir.
                                                               Ortaya çıkışının altında genellikle tetikleyen bir
                                                               durum olduğu düşünülmektedir. Tetikleyici
                                                               durumlar öğrencinin çevresinden, ailesinden,
                                                               okuldan ya da kendisinden kaynaklı olabilir.  Akran
                                                               zorbalığına maruz kalma, aile içi problemler,
                                                               parçalanan aileler, yakın kaybı, okul başarısında
                                                               düşüş, okulda kötü muamele görülmesi, okul ve
                                                               yer değişikliği, sağlık problemleri gibi durumlar
           Literatür, okul reddinin erkek ve kızlarda aynı
                                                               örnek gösterilebilir. Öğrencinin yaşadığı ilişkisel ve
           oranda görüldüğünü belirtmektedir. İngiltere’de 5-
                                                               akademik problemlerin, okul reddi ile ilgili sorunun
           15 yaş arasındaki öğrencilerin incelendiği bir
                                                               en önemli tetikleyicileri olduğu düşünülmektedir
           araştırmada okul reddinin görülme sıklığı
                                                               (Ercan vd., 2020, bölüm 70, s.739).
           erkeklerde %5, kızlarda %3 oranlarında
           bulgulanmıştır. Türkiye’de yürütülmüş başka bir












                Okul Yönetimine Öneriler

                  Okul yönetimi, okulun fiziksel ortamını öğrenciler için daha dikkat çekici, cezbedici, merakı ve okula
                   uyumu arttırabilecek şekilde düzenleyebilir.

                  Kademe geçişlerinde öğrencilerin sevilen bir okuldan ya da arkadaş ortamından ayrılması da okul
                   reddini tetikleyen nedenler arasındadır. Bu nedenle okul yönetimi, okul için kapsamlı bir
                   oryantasyon programı, okulda keyifli zaman geçirebileceği etkinlikler düzenleyebilir.


                  Okul reddine neden olabilecek okul içi ve çevresel faktörler analiz edilerek bu nedenlerin ortadan
                   kalkması için çalışmalar yapılabilir.

                  Okul-veli işbirliği sağlanarak okul reddi olan öğrencilerin okula devamları, akademik gelişimlerinin
                   takipleri, okul yaşantıları konusunda daha dikkatli izlenmesini sağlayabilir.








          62
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67