Page 62 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 62
araştırmada ise okul reddi davranışının kızlardan
çok erkeklerde özellikle de lise çağındaki
erkeklerde görüldüğü ifade edilmiştir (de Aldaz
vd., 1984; Kearny, 2007; Özcan, Kılıç ve Aysev,
2006).
Okul reddi davranışı bazı durumlarda akut olarak
bazı durumlarda ise yavaş yavaş ortaya çıkabilir.
Ortaya çıkışının altında genellikle tetikleyen bir
durum olduğu düşünülmektedir. Tetikleyici
durumlar öğrencinin çevresinden, ailesinden,
okuldan ya da kendisinden kaynaklı olabilir. Akran
zorbalığına maruz kalma, aile içi problemler,
parçalanan aileler, yakın kaybı, okul başarısında
düşüş, okulda kötü muamele görülmesi, okul ve
yer değişikliği, sağlık problemleri gibi durumlar
Literatür, okul reddinin erkek ve kızlarda aynı
örnek gösterilebilir. Öğrencinin yaşadığı ilişkisel ve
oranda görüldüğünü belirtmektedir. İngiltere’de 5-
akademik problemlerin, okul reddi ile ilgili sorunun
15 yaş arasındaki öğrencilerin incelendiği bir
en önemli tetikleyicileri olduğu düşünülmektedir
araştırmada okul reddinin görülme sıklığı
(Ercan vd., 2020, bölüm 70, s.739).
erkeklerde %5, kızlarda %3 oranlarında
bulgulanmıştır. Türkiye’de yürütülmüş başka bir
Okul Yönetimine Öneriler
Okul yönetimi, okulun fiziksel ortamını öğrenciler için daha dikkat çekici, cezbedici, merakı ve okula
uyumu arttırabilecek şekilde düzenleyebilir.
Kademe geçişlerinde öğrencilerin sevilen bir okuldan ya da arkadaş ortamından ayrılması da okul
reddini tetikleyen nedenler arasındadır. Bu nedenle okul yönetimi, okul için kapsamlı bir
oryantasyon programı, okulda keyifli zaman geçirebileceği etkinlikler düzenleyebilir.
Okul reddine neden olabilecek okul içi ve çevresel faktörler analiz edilerek bu nedenlerin ortadan
kalkması için çalışmalar yapılabilir.
Okul-veli işbirliği sağlanarak okul reddi olan öğrencilerin okula devamları, akademik gelişimlerinin
takipleri, okul yaşantıları konusunda daha dikkatli izlenmesini sağlayabilir.
62
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi