Page 59 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 59

Aynı olaylar farklı kişilerde farklı duygulara hatta   karşısında bizlerin gösterdiği tepkiler çocuklarımıza
             aynı kişide farklı zamanlarda farklı duygulara yol   model oluşturur. Unutmayın çocuklar
             açabilir. Esasen duygulara sebep olan olayın        söylediklerimizden değil, davranışlarımızdan
             kendisi değil, o olayı düşünme ve yorumlama         öğrenirler. Bir yerde bizim aynamız olan
             biçimimizdir. Kaygılı kişiler genellikle olayları ve   çocuklarımızda hangi davranışları görmek
             sonuçlarını olduğundan daha olumsuz düşünme ve      istiyorsak öncelikle bizler de o davranışları
             yorumlama eğilimindedirler.  Eğer çocuğunuz bu      göstermeliyiz.
             şekilde bir düşünme tarzına sahipse daha gerçekçi
                                                                 Duyguları hava koşullarına benzeten Siegel ve
             düşünme becerileri edinmesine yönelik alıştırmalar
                                                                 Bryson (2021)  sağanak yağmur yağarken
             yapılması yararlı olur.
                                                                 yağmadığını farz etmek kadar güneşin tekrar
             Çocuğumuzun kaygısını ifade etmesini ve kaygısını   görünmeyeceğini düşünmenin de gerçekçi
             azaltabilecek çözüm yollarını kendisinin bulmasını   olmadığını söyleyerek duyguların geçici ve
             desteklemeliyiz. Kaygılandığı duruma, belirtilerine,   değişken olduğunu açıklamışlardır.
             ne yaptığı ve işe yarayıp yaramadığına yer verdiği
                                                                 Özetle; tüm duygular gibi geçici ve değişken olan
             kaygı günlüğü tutmak da işe yarayan bir yöntemdir.
                                                                 kaygı,  yeterince ve yerinde olduğu sürece
             Yukarıda ifade edilenleri gerçekleştirebilmek için   gelecekte yaşayabileceğimiz olumsuzluklara karşı
             öncelikle kendi kaygı farkındalığımızı sağlamak ve   koruyucu ve harekete geçirici işlevi ile saygı ile
             kaygıyla başa çıkma becerilerimizi geliştirmek      karşılanmayı hak ediyor, ne dersiniz?
             önemli bir adımdır. Çünkü kaygı verici durumlar







             KAYNAKÇA

             1. Rapee, Ronald M. Spence, Susan H., Cobham, Vanessa., Wignall Ann (2022), Çocukta Özgüven Kaygılı Çocuğa Yardım, Ankara,
                 Arkadaş Yayınevi

             2. Baltaş, A.  (2021), Hayatın Hakkını Vermek Sağlıklı, Uzun ve Mutlu Yaşamak, İstanbul, Doğan Kitap

             3. Siegel, D., J., Bryson T., P., (2021), Bütün-Beyinli Çocuk, İstanbul, Diyojen Yayıncılık
             4. Geçtan, E. (1993), İnsan Olmak, İstanbul, Remzi Kitabevi

             5. Bolat, Ö. (2019), Sınav Kaygısı Nasıl Yenilir? 20 Ekim 2022 tarihinde http://ozgurbolat.com.tr/ adresinden alındı.

             6. Sayar, K. (2011), Varoluş ve Endişe, 20 Ekim 2022 tarihinde https://kemalsayar.com adresinden alındı.

             7. Özlen, F. (2021), “İnsan İnsanın Kurdu” Ama, Sen De Geçicisin, Unutma, 20 Ekim 2022 tarihinde https://tarihdergi.com adre-
                 sinden alınmıştır.
















                                                                                                            l   59
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64