Page 59 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 59
Aynı olaylar farklı kişilerde farklı duygulara hatta karşısında bizlerin gösterdiği tepkiler çocuklarımıza
aynı kişide farklı zamanlarda farklı duygulara yol model oluşturur. Unutmayın çocuklar
açabilir. Esasen duygulara sebep olan olayın söylediklerimizden değil, davranışlarımızdan
kendisi değil, o olayı düşünme ve yorumlama öğrenirler. Bir yerde bizim aynamız olan
biçimimizdir. Kaygılı kişiler genellikle olayları ve çocuklarımızda hangi davranışları görmek
sonuçlarını olduğundan daha olumsuz düşünme ve istiyorsak öncelikle bizler de o davranışları
yorumlama eğilimindedirler. Eğer çocuğunuz bu göstermeliyiz.
şekilde bir düşünme tarzına sahipse daha gerçekçi
Duyguları hava koşullarına benzeten Siegel ve
düşünme becerileri edinmesine yönelik alıştırmalar
Bryson (2021) sağanak yağmur yağarken
yapılması yararlı olur.
yağmadığını farz etmek kadar güneşin tekrar
Çocuğumuzun kaygısını ifade etmesini ve kaygısını görünmeyeceğini düşünmenin de gerçekçi
azaltabilecek çözüm yollarını kendisinin bulmasını olmadığını söyleyerek duyguların geçici ve
desteklemeliyiz. Kaygılandığı duruma, belirtilerine, değişken olduğunu açıklamışlardır.
ne yaptığı ve işe yarayıp yaramadığına yer verdiği
Özetle; tüm duygular gibi geçici ve değişken olan
kaygı günlüğü tutmak da işe yarayan bir yöntemdir.
kaygı, yeterince ve yerinde olduğu sürece
Yukarıda ifade edilenleri gerçekleştirebilmek için gelecekte yaşayabileceğimiz olumsuzluklara karşı
öncelikle kendi kaygı farkındalığımızı sağlamak ve koruyucu ve harekete geçirici işlevi ile saygı ile
kaygıyla başa çıkma becerilerimizi geliştirmek karşılanmayı hak ediyor, ne dersiniz?
önemli bir adımdır. Çünkü kaygı verici durumlar
KAYNAKÇA
1. Rapee, Ronald M. Spence, Susan H., Cobham, Vanessa., Wignall Ann (2022), Çocukta Özgüven Kaygılı Çocuğa Yardım, Ankara,
Arkadaş Yayınevi
2. Baltaş, A. (2021), Hayatın Hakkını Vermek Sağlıklı, Uzun ve Mutlu Yaşamak, İstanbul, Doğan Kitap
3. Siegel, D., J., Bryson T., P., (2021), Bütün-Beyinli Çocuk, İstanbul, Diyojen Yayıncılık
4. Geçtan, E. (1993), İnsan Olmak, İstanbul, Remzi Kitabevi
5. Bolat, Ö. (2019), Sınav Kaygısı Nasıl Yenilir? 20 Ekim 2022 tarihinde http://ozgurbolat.com.tr/ adresinden alındı.
6. Sayar, K. (2011), Varoluş ve Endişe, 20 Ekim 2022 tarihinde https://kemalsayar.com adresinden alındı.
7. Özlen, F. (2021), “İnsan İnsanın Kurdu” Ama, Sen De Geçicisin, Unutma, 20 Ekim 2022 tarihinde https://tarihdergi.com adre-
sinden alınmıştır.
l 59
Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi