Page 52 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 52
Diğer taraftan, duygu düzenleme çocuğun her
istediğini yapmak anlamına gelmez. Çocuklar
karşılaştıkları herhangi bir durumda duygularını
hemen göstermek isterler. Olumsuz durumlar da
hissettiği gerginlikten kurtulmak için genellikle
ağlayarak tepki verirler. Böyle zamanlarda
çocukla işbirliği yapmak zordur ve ne kadar
açıklama yapılırsa yapılsın çocuk engellendiği
durum ortadan kalkana kadar bu tepkisini ısrarla
sürdürür. İletişim kurmaya açık görünmez ve
Duygu düzenleme dediğimiz bu beceri; çocuğun söylenilenleri duymuyor görünür. Kontrol
karşılaştığı herhangi bir durumda ortaya çıkan edilemez görülen bu kriz durumlarıyla baş
olumlu ya da olumsuz tüm duygularını kabul etmenin en etkili yolu çocuğun söylediğini
etmek ve çocuğa da bu duygularını yapmak değil duygusunu yansıtmak ve kabul
anlamlandırması etmektir. Örneğin;
ve uygun şekilde Markette istediği şey
ifade etmesi için alınmadığı için ağlayan
destek olmaktır. çocuğa, “ Onu
Son yıllarda almadığım için
yapılan üzgünsün, şu an tek
araştırmalar, istediğin onu almaktı
teknik bilgi ve veya onu almanın senin
becerilerle bilişsel için ne kadar önemli
gelişim alanını olduğunu görüyorum ”
desteklemenin denildiğinde çocuk
çocuk için tek duygularının
başına yeterli önemsendiğini
olmadığını hisseder. Ayrıca
göstermiştir. çocuğun duygularını
Akademik başarısı olduğu gibi kabul
yüksek olsa da ederken davranışlarında
sosyal-duygusal da bir takım
alanda yeterince düzenlemeler yapmak
destelenmemiş çocuklarda, kendini ifade etme, gerekebilir. Kızgın olduğu zaman bir başkasına
uyum sağlayabilme ve zorlu durumlarda baş zarar vermek isteyen çocuğa sınır koymak
etme becerilerinin zayıf olabildiği görülmüştür. gerekebilir. Öfkeli olmasının kabul edilebilir
Neyse ki bu gelişim alanını desteklemenin ön olduğu ancak bu duygusunu uygun yollarla
koşulu olan duygu düzenleme becerisi çocuğa göstermesi gerektiği konusunda da destek
erken dönemde öğretilebilen ve geliştirilebilen olunmalıdır (Yaman, 2018).
bir beceridir. Bu beceriyi öğretmenin en güzel
yanlarından biri de kendi farkındalığımızı
artırmasıdır.
52
l Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi