Page 52 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 52

Diğer taraftan, duygu düzenleme çocuğun her

                                                              istediğini yapmak anlamına gelmez. Çocuklar
                                                              karşılaştıkları herhangi bir durumda duygularını
                                                              hemen göstermek isterler. Olumsuz durumlar da
                                                              hissettiği gerginlikten kurtulmak için genellikle
                                                              ağlayarak tepki verirler. Böyle zamanlarda
                                                              çocukla işbirliği yapmak zordur ve ne kadar
                                                              açıklama yapılırsa yapılsın çocuk engellendiği
                                                              durum ortadan kalkana kadar bu tepkisini ısrarla
                                                              sürdürür.  İletişim kurmaya açık görünmez ve

           Duygu düzenleme dediğimiz bu beceri; çocuğun       söylenilenleri duymuyor görünür. Kontrol
           karşılaştığı herhangi bir durumda ortaya çıkan     edilemez görülen bu kriz durumlarıyla baş
           olumlu ya da olumsuz tüm duygularını kabul         etmenin en etkili yolu çocuğun söylediğini
           etmek ve çocuğa da bu duygularını                  yapmak değil duygusunu yansıtmak ve kabul
           anlamlandırması                                                           etmektir. Örneğin;
           ve uygun şekilde                                                          Markette istediği şey
           ifade etmesi için                                                         alınmadığı için ağlayan
           destek olmaktır.                                                          çocuğa, “ Onu
           Son yıllarda                                                              almadığım için
           yapılan                                                                   üzgünsün, şu an tek
           araştırmalar,                                                             istediğin onu almaktı
           teknik bilgi ve                                                           veya  onu almanın senin

           becerilerle bilişsel                                                      için ne kadar önemli
           gelişim alanını                                                           olduğunu görüyorum ”
           desteklemenin                                                             denildiğinde çocuk
           çocuk için tek                                                            duygularının
           başına yeterli                                                            önemsendiğini
           olmadığını                                                                hisseder. Ayrıca
           göstermiştir.                                                             çocuğun duygularını
           Akademik başarısı                                                         olduğu gibi kabul

           yüksek olsa da                                                            ederken davranışlarında
           sosyal-duygusal                                                           da bir takım
           alanda yeterince                                                          düzenlemeler yapmak
           destelenmemiş çocuklarda, kendini ifade etme,      gerekebilir. Kızgın olduğu zaman bir başkasına
           uyum sağlayabilme ve zorlu durumlarda baş          zarar vermek isteyen çocuğa sınır koymak
           etme becerilerinin zayıf olabildiği görülmüştür.   gerekebilir. Öfkeli olmasının kabul edilebilir
           Neyse ki bu gelişim alanını desteklemenin ön       olduğu ancak bu duygusunu uygun yollarla
           koşulu olan duygu düzenleme becerisi çocuğa        göstermesi gerektiği konusunda da destek
           erken dönemde öğretilebilen ve geliştirilebilen    olunmalıdır (Yaman, 2018).
           bir beceridir. Bu beceriyi öğretmenin en güzel

           yanlarından biri de kendi farkındalığımızı
           artırmasıdır.
          52
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57