Page 53 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 53

Karşılaştığı herhangi bir durumda, çocuğun

             duygularını fark etmesi için ona duygusunu sesli
             söylemek bazı kişiler için endişe verici olabilir.
             Çünkü o zaman çocuğun olumsuz tepkisinin
             artacağını düşünebilirler. Oysa asıl çocuğun
             duygularını kabul etmemek, zorlu durumlarla
             baş etmesini çok daha fazla zorlaştırır. Örneğin;
             “ Anne odama gitmeye korkuyorum” diyen
             çocuğa “ Korkacak bir şey yok ya da Bunda
             korkacak ne var?” gibi tepkiler verildiğinde,

             çocuk duygusunun hafife alındığını ve              Duygu düzenleme çalışmaları yaparken, yol
             önemsenmediğini düşünür. Bu duygusu                gösterici etkinlik kitaplarından ve çocuk
             önemsenmediğinde ya da duygusunun                  kitaplarından yararlanmak, çocuğun içinde
             reddedildiği durumlarda çocuk kendini yalnız       bulunduğu döneme uygun filmler izlemek ve bu
             hisseder ve kabul görmediği için bu duygusuyla     filmlerdeki rollerin neler hissettiği ile ilgili
             baş etmek için çabalamaz. Bazen de çocuğun bir     sohbet etmek, fiziksel egzersizler yaparak
             an önce iyi hissetmesini sağlamak amacıyla         olumlu ve olumsuz duyguların bedenine nasıl
             önerilerde bulunulur. Örneğin; sınıf arkadaşının   yansıdığını, bu duyguları bedeninde nerelerinde
             kendisiyle oynamadığını söyleyen çocuğa “ Sen      hissettiğini anlaması sağlamak, sosyo-kültürel
             de başka arkadaşlar bulursun ya da sen de          aktivitelerden faydalanarak duygularını ifade
             onunla oynama o zaman” denildiğinde, çocuğun       etmesi için güvenli alanlar sunmak, temel
             duygusu görmezden gelinmiş olur. Bunun yerine      duygular dışında bir çok farklı duyguyu

             “ Çok üzgün görünüyorsun ya da Seninle             tanımasını sağlamak için görsellerden
             oynayacağını düşünüyordun ve hayal kırıklığına     faydalanmak da etkili yöntemlerdendir.
             uğradın” diyerek hissettiği duyguyu                Çocuğumuza bu beceriyi kazandırmak için özel
             normalleştirmek gerekir. Çocuğun duygusundan       zaman ayırmak gerekir ve unutmamak gerekir ki
             tam olarak emin olunmadığı durumlarda ise  “       duygularını tanıyan, kabul eden ve ifade
             Arkadaşın seninle oynamadığında ne hissettin?”     edebilen çocuklar kendine güvenen, ne
             gibi sorularla duygusunu bulmasına yardımcı        istediğini bile ve kararlarının sorumluluğunu
             olmak çok daha etkili bir yöntemdir.               alabilen yetişkinlere dönüşeceklerdir.




            KAYNAKÇA


            1. Filliozat, I. (2016). Çocuğun Duygusal Dünyası. İstanbul: Pegasus.
            2. Goleman, D. (2019). Duygusal Zeka Neden IQ'dan Daha Önemlidir? (K. P. Yüksel, Çev.) Varlık/Bilim.

            3. Yaman, B. (2018). Ebeveyn Tutumlarının Çocukların Mizaç Özellikleri Ve Duygu Düzenleme Becerileri Üzerindeki Rolü. (Yüksek
                Lisans Tezi), Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,.








                                                                                                            l   53
                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58