Page 51 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 51

Eşsiz bir birey olarak dünyaya gelen çocuk, kendi

            benlik tasarımını, ona bakım veren kişilerin
            ihtiyaçlarını karşılaması sürecinde gösterdiği
            tepkiler ve bu süreçte onunla kurduğu ilişkiler
            doğrultusunda oluşturmaya başlar. Bununla
            birlikte çocuğun kendisi ve dünyayı algılama
            biçimi de şekillenir. Son yıllarda yapılan
            çalışmalar çocuklarla duygularını fark etmeleri
            ve uygun yolla ifade etmeleri ile ilgili konularda
            çalışmanın oldukça önemli olduğunu ortaya

            koymuştur. Çocuklara duygularını düzenleme
            becerisi kazandırmanın, çocukların davranışları
            ve çevreleriyle kurdukları ilişkileri olumlu yönde
            etkilediği açıkça ortaya çıkmıştır.                yapıları kullanmak için kendi donanımını ustaca
                                                               kullanan bir yetişkine ihtiyacı vardır ve çocuğun
            Neye ihtiyacı olduğunu bir şekilde ifade etmek
                                                               duygularını düzenlemesi ilk başlarda ancak onun
            zorunda olan çocuk için hissettiği her duygu
                                                               yardımıyla yapılabilir ( Goleman, 2019).
            yenidir ve bu duyguları da kontrol etmesi pek
            mümkün değildir. Hissettiği bu duyguların onun     Çocuk yaşamın ilk yıllarında, ona bakım veren

            için yaşamsal bir fonksiyonu bulunmaktadır.        kişilerin duygularını ayna nöronlar sayesinde
            Çocuk, temel ihtiyaçlarının karşılanması ile       kopyalayarak öğrenecektir. Çocuğun ne
            bedensel ve ruhsal olarak doyuma                   hissettiğiyle yakından ilgilenen kişilerin aynı
            ulaşabiliyorken, bu ihtiyaçların karşılanmaması    zamanda kendi duygularını tanıması ve
            durumunda uyum ve davranış bozuklukları            yaşamında bu duygularına yer vermesi son
            yaşamaya başlayabilir. Bu temel ihtiyaçlardan      derece önemlidir. Çünkü çocuklar için en hızlı
            biri de çocuğun ne hissettiğinin fark edilmesidir.    öğrenme biçimi gözlem yapmaktır. Bu durumda
            Henüz duyguları konusunda deneyimi olmayan         çocuğa en basit becerileri öğretebilmek için bile
            çocuk ancak ona bakım veren kişilerin              model olmak belirleyicidir.  Çocuğun ilk
            yardımıyla bu becerisini geliştirebilir. Çünkü     tecrübeleri ona bakım veren kişilerin ne denli
            çocuğun beyin yapısı, nörofizyolojik olarak        duygu düzenleme becerisine sahip olduğunu

            yetişkinin beyin yapısından farklıdır. Yani        izlemesiyle başlar. Yaşanan bir olay karşısında
            çocuğun, akıl yürütme, duygular arası bağlantı     nasıl tepkiler vereceğini, en yakınındaki kişilerin
            kurma, bir sonraki anı düşünme gibi becerileri     duygu ifadelerini kopyalayarak öğrenirler. Bu
            sağlayacak beyin yapısı henüz gelişmemiştir.       sebeple ilk olarak aile içinde duygulara yer
            Çocuk herhangi bir duygu yaşadığında, bu           açmak önemlidir. Çocuk ancak  “Şuan çok üzgün
            duyguyu düzenlemesi mümkün olmaz. Çünkü bu         olduğum için ağlıyorum”, “ Böyle davrandığım
            durum sınırlı bir araç-gereçle karmaşık bir        için pişman oldum” ya da “ Yemeği yaktığım için
            makinayı tamir etmeye benzer. Çocuk bu             kızgınım” diyebilen bir aile ortamında, kendi
            duyguyla baş etmek için yeterince donanıma         yaşadığı duyguları da normalleştirebilir (Filliozat,

            sahip değildir. Zamanla gelişecek olan bu          2016).





                                                                                  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi  l   51
                                                                                    Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56