Page 70 - ÖZ BAKIŞ - İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü - Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
P. 70

7. Seçenekler Sunun


           Biz yetişkinler nasıl hayatlarımızın kontrolünün elimizde olmasını istiyorsak gençlerde bizlerden bunu
           istemektedirler. Gençlere hayatlarının kontrolünün elinde olduğunu göstermek için bizler içinde makul ve
           mantıklı olabilecek seçenekler sunabiliriz. Böylece genç, kendi hayatı üzerinde söz hakkına sahip olduğunu
           hisseder ve bizimle inatlaşmayı bırakır. Genelde ortaöğretim çağındaki çocuklardan bir şey istediğimizde,
           inatçı davranarak olumsuz davranış sergileme eğiliminde olurlar. Çocuğa seçimlerinin ve kararlarının
           sonuçlarını deneyimlemesine izin vererek çocuğun kendini kontrol etmesi ve kendi davranışlarından
           sorumlu olması sağlanır (Landreth & Bratton 2006).


           8. Ceza Değil Mahrum Bırakma

           Olumsuz bir davranışın sonucunda ceza vermek yukarıda da bahsettiğimiz gibi davranışı pekiştirmekten
           başka bir şey değildir. Ceza vermek yerine olumsuz davranışın sonucunda onu sevdiği bir şeyden ya da bir
           aktiviteden mahrum bırakmak çok daha etkili olacaktır. Ceza verildiğinde kişi genelde karşı tarafın bunu
           verdiğini düşünür ama mahrum bırakma sonucunda genç davranışını sorgular ve sevdiği şeyden mahrum
           kalmasına sebep olan şeyin kendi olumsuz davranışı olduğunu fark eder.






                             Ceza insanı eğitmez, sadece evcilleştirir.

                                             (Friedrich Nietzsche)








           Bizlerin amacı olumsuz davranışın sonucunda, farkındalık kazandırıp o davranışı yapmasını bırakması ve
           olumlu davranışı kazandırmaktır.




           9. Öfkenin de Bir Duygu Olduğunu Anlatın


           Diğer tüm duygular gibi öfkenin de normal bir duygu olduğunu, zaman zaman her insanda ortaya
           çıkabileceğini anlatın. İstenmedik bir olay karşısında öfkelenebilmesinin normal ama olumsuz davranış
           sergilemesinin anormal olduğundan bahsedin. Olumsuz davranış yerine önce sakinleşip daha sonra mantıklı
           karar vermesi gerektiği üzerine vurgu yapın. Kendisine öfkelendiği zaman uygulayabileceği nefes
           egzersizleri hakkında bilgi verin. Gerekirse okulda psikolojik danışmandan bu konuyla ilgili yardım
           alabileceğini söyleyin. Bu şekilde kendisinin ve çevresinin zarar görmeyeceğini ona anlatın.






          70
             l   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75