Page 60 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 60

MAKALE











                 Kahramanmaraş İl Merkezindeki     22±1.2 - 213±16.4  Bq/m³           Avşar, Y., (2018).
                Bazı İlköğretim Ve Anaokullarında
                     Radon Gazı Ölçümü
                  Sakarya Üniversitesi Kampüs
                   Bölgesinde Bina İçi Radon          21,1  -  63,1 Bq/m³             Çıtlak,K. (2018).
                 Konsantrasyonunun Belirlenmesi
                   Kırıkkale Üniversitesi Kayalı
                 Kampüsünde Bina İçi Radon Gazı         24.65 Bq/m³                Tamir darcan, m., (2020).
                         Ölçümleri
                   Batman’da Bulunan İlkokul
                  Binalarında Radon Düzeyinin            41 Bq/m³                    Aldemir, K. (2018).
                         Ölçülmesi
                Süleyman Demirel Üniversitesi'nde
                Bina İçi Radon Konsantrasyonlarının
                Nükleer İz Dedektörleri Kullanılarak   173-324 Bq/m³           Kürkçüoğlu, ve Bayraktar, g. (2012).
                        Belirlenmesi
                 Isparta İl Merkezindeki Okullarda                              Kürkçüoğlu, m. E., ve Ahmet, Ç. İ.
                   Gama Ortam Doz Eşdeğeri
                         Ölçümleri                      200 nSv/saat                   N. E. (2017).

                                                                            Çizelge.1 Okul Binalarında  Radon  Ölçüm Sonuçları.


            Indoor  Radon Abtement Act (1988)’ in belirlediği amaç,   ri, iç, dış basınç ve sıcaklık farkları bina içi radon seviyesini
            bina içi radon konsantrasyonunun dışarıdaki kadar veya   etkileyen faktörlerdir (Güler ve Çobanoğlu, 1997; Günay
            daha az olmasıdır (Price vd., 1994). Bina materyallerindeki   vd., 2018; Yücel ve Arıkan, 2006).
            radyonüklit içeriği nedeniyle, bina içinde maruz kalınan   Bina içinde radon konsantrasyonunun düşük tutulması
            radyasyon seviyesi için OECD-NEA başta olmak üzere   insan sağlığı açısından önemlidir. Gelecekteki binalarda
            WHO, ICRP, EPA gibi uluslararası kuruluşların insan sağlığı-  bina içi radon seviyesinin mümkün olan en düşük seviyede
            nı dikkate alarak tavsiye ettiği limit değerler bulunmakta-  tutulabilmesi için; yüzey sızdırmazlığının sağlanması,
            dır. Bu limit değerler mümkün olabilecek en az radyasyon   toprak gazı basıncının azaltılması, havalandırma ve su
            dozuna maruz kalmayı ifade eden ALARA (As low as     arıtması, WHO tarafından verilen başlıca önerilerdir (Baş ve
            reasonably achievable) prensibi dikkate alınarak verilmek-  Selçuk,  2019).
            tedir. (El-Dine vd., 2001).
            Uluslararası Atom Enerji Ajansı Temel Güvenlik Standartları   Okullarda Radon Seviyesi
            (IAEA-BSS) çerçevesinde, radon için tavsiye edilen konsant
            rasyon düzeyi 200-600 Bq/m3’ dür. Türkiye'de müsaade   Sağlık açısından oluşturduğu risk göz önüne alındığında,
            edilebilir  radon  konsantrasyonu  ise  TAEK  tarafından  400   okul ve kamu binalarında radon seviyesi uluslararası
            Bq/m3 olarak belirlenmiştir                       radyasyon güvenliği kuruluşları tarafından verilen limit
            (TAEK-TR 2012-3).                                 değerleri  aşmamalıdır.
            Bina içi radon miktarının tahmin edilmesinde, bina mater   Çizelge.1’de ülkemizde farklı kademelerdeki okul binala-
            yallerindeki radyum içeriğinin yanında kullanılan malzeme-  rında yapılan bina içi radon gazı ölçümleri verilmiştir.
            nin radon salınım hızının da bilinmesi gerekmektedir   Bina içi radon seviyesi kontrolünde bina içine radon
            (Khan, 1994, Tso vd.,1994,  El-Dine vd.,2001,  Petropoulos   girişinin önlenmesi ve binalarda radon  seviyesinin düzenli
            vd., 2002).                                       ölçülmesinin yanında radon konusunda farkındalık önem
                                                              arz etmektedir.
            Bina İçi Radon ve Önlenmesi                       Lise  öğrencilerinin radon  gazına yönelik  farkındalıklarının
            Bina zemini topraksa, radon bina içine kolayca girebilmek-  incelenmesi amacıyla  Polat ve Sarıtaş (2016) tarafından
            tedir. Çimento zeminlerde ise radon zamanla oluşan   yapılan çalışmada, örneklem grubunun % 55 i radonu hiç
            çatlaklardan sızmaktadır. Ayrıca su tesisatı, tesisat  duvar   duymadıklarını belirtmişlerdir. Radonu duyan öğrencilerin
            arası boşluklar  bina içindeki radon seviyesini artırmaktadır.    sadece % 32,7 si radonu bildiklerini belirtmişlerdir.
            Binalardaki radon gazının  %90’lık kısmı binanın temelin   Yapılacak binalarda radon seviyesini en az düzeyde tutabil-
            deki topraktan ve kayalardan geri kalan kısmı binanın   mek için gerekli kriterlere uyulması, var olan binalarda
            yapıldığı yapı malzemelerinden gelmektedir. Bunun yanın-  düzenli radon ölçümleri yapılması ve toplumun radon ve
            da yapı malzemelerindeki  nem oranı, difüzyon potansiyeli,   zararları konusunda bilinçlendirilmesi, toplum sağlığı
            toprakla temasta olan yapının yüzey alanı, yalıtım  özellikle-  açısından önem taşımaktadır.


             58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65