Page 62 - İZMİR AKADEMİ DERGİSİ
P. 62

MAKALE




















            MAKALE


            ELEŞTİREL KURAM


            VE ELEŞTİREL


            YÖNETİM




            Dr. Yurdagül ARIKAN *


            Eleştirinin sözlük anlamına baktığımızda, ilk olarak “Bir
            insanı, bir eseri, bir konuyu, doğru ve yanlış yanlarını bulup
            göstermek maksadıyla inceleme işi, tenkit” olarak karşımıza
            çıkmaktadır. İkinci olarak ise “Özellikle bilginin temellerini
            ve doğruluk durumunu inceleme, sınama, yargılama”
            olarak ifade edilmektedir (Türk Dil Kurumu, 2019). Ancak
            terimin uygulamada kullanımına baktığımızda herhangi bir
            eseri, insanı ya da konuyu, iyi ya da kötü yanlarıyla değer-
            lendirme anlamını kapsadığı halde, sadece kötü yanını
            gösterme anlamında da kullanıldığını görmekteyiz (Hançer-
            lioğlu, 1982).  Aslında  tanımda  belirtildiği  gibi eleştiri
            kelimesi incelemeyi, sınamayı, yargılamayı  içermektedir.
            Eleştirel kuram da incelediği konuları inceleme, sınama,
            tenkit yoluna gitmiştir. Eleştirel kuramcılar yaptıkları
            çalışmalarda eleştiriyi sadece olumsuzlukları değil, tüm
            toplumsal pratiklerinde yansımalarını göstermeye çalışmış-
            lardır.
            “Eleştirel Kuram” niteliği taşıyan tüm yaklaşımların temel
            özelliği, pozitivist sosyal bilim yaklaşımına yönelik itirazları
            ve sorgulamalarıdır. Nesnel bir gerçekliğin felsefesine
            dayanırlar ve odak noktaları, insanların topluma karşı
            sorumlu olması gerektiğidir (Pace, 2000). Eleştirel teoriye
            göre endüstriyel medeniyet için gerekli olan araçsal  akıl,
            daha fazla baskı için araçlar üreten bir mekanizmadır
            (Yıldırım, 2007). Eleştirel Kuram, 1923 yılında, Frankfurt
            Okulu olarak adlandırılacak olan “Frankfurt Toplumsal
            Araştırmalar Enstitüsü” adı altında, bir grup akademisyen
            tarafından oluşturulmuş düşünce akımıdır.  Frankfurt Okulu
            temel olarak üç konu üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bunlar-
            dan birincisi pozitivizmin eleştirisidir. İkincisi bilim ve tekno-
            lojinin ideolojik etkisine yönelik eleştiriler ve son olarak da
            kültür  endüstrisine  yönelik  eleştirilerdir  Eleştirel kuram,
            toplumsal dünyanın incelenmesi söz konusu olduğunda
            bilimsel bilginin ancak eleştiri yoluyla üretilebileceğini iddia
            eder (Demir-Atila, 2009).
             60                                                                                 * Menemen, Atatürk Anadolu Lisesi
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67