Page 59 - özbakış subat-2025 - p
P. 59

ULUSAL BİR SORUN OLARAK MATEMATİK KAYGISI:


               NEDENLERİ VE MÜDAHALE YÖNTEMLERİ




             Hazırlayan         Dr. Vahap Yorgun    / Psikolojik Danışman

                                Bayraklı Rehberlik ve Araştırma Merkezi



          Giriş
          M     atematik becerileri, öğrenciler açısından tüm

                eğitim  kademelerinde  kullanışlı  ve  faydalı
        becerilerdir. Öğrencilerin genel akademik başarılarına
        önemli katkılar sağlayabilen bu beceriler öğrencilere, bilgiyi
        sistematik bir şekilde edinmelerine, mantıksal yollarla   Matematik Kaygısı (MK), gerginlik ve
        tahminde bulunmalarına ve gerçekçi karşılaştırmalar       kaygı duygusu eşliğinde matematik ya
        yapmalarına yardımcı olur (Alkan, 2011). Ancak birçok     da sayılara verilen olumsuz duygusal
        değişkenden  kaynaklı  olarak  öğrenciler  matematik
        öğrenmede çeşitli engellerle karşılaşırlar. Bu değişkenler;   ve bilişsel tepkiler olarak tanımlanmaktadır
        öğrencilerin matematik hakkındaki inançları, öğretmen     (Hembree, 1990; Richardson ve Suinn,
        tutumları, öğrenme biçimleri, öğrenme bozuklukları ve     1972). Bu olumsuz duygu ve bilişler,
        öğrencilerin duygusal tepkileri olarak sıralanabilir. Aynı   sayılarla işlem yapma ve matematik
        zamanda matematik kaygısı da öğrencilerin matematik
        öğrenme yeterliklerine zarar veren en önemli faktörlerden   problemlerini  çözme  yeteneğini
        biri olarak değerlendirilmektedir (Carey vd., 2019a; Devine   ketleyebilmektedir.
        vd., 2018; Rossnan, 2006).





                                                                                                     Şubat  2025  59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64