Page 59 - özbakış subat-2025 - p
P. 59
ULUSAL BİR SORUN OLARAK MATEMATİK KAYGISI:
NEDENLERİ VE MÜDAHALE YÖNTEMLERİ
Hazırlayan Dr. Vahap Yorgun / Psikolojik Danışman
Bayraklı Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Giriş
M atematik becerileri, öğrenciler açısından tüm
eğitim kademelerinde kullanışlı ve faydalı
becerilerdir. Öğrencilerin genel akademik başarılarına
önemli katkılar sağlayabilen bu beceriler öğrencilere, bilgiyi
sistematik bir şekilde edinmelerine, mantıksal yollarla Matematik Kaygısı (MK), gerginlik ve
tahminde bulunmalarına ve gerçekçi karşılaştırmalar kaygı duygusu eşliğinde matematik ya
yapmalarına yardımcı olur (Alkan, 2011). Ancak birçok da sayılara verilen olumsuz duygusal
değişkenden kaynaklı olarak öğrenciler matematik
öğrenmede çeşitli engellerle karşılaşırlar. Bu değişkenler; ve bilişsel tepkiler olarak tanımlanmaktadır
öğrencilerin matematik hakkındaki inançları, öğretmen (Hembree, 1990; Richardson ve Suinn,
tutumları, öğrenme biçimleri, öğrenme bozuklukları ve 1972). Bu olumsuz duygu ve bilişler,
öğrencilerin duygusal tepkileri olarak sıralanabilir. Aynı sayılarla işlem yapma ve matematik
zamanda matematik kaygısı da öğrencilerin matematik
öğrenme yeterliklerine zarar veren en önemli faktörlerden problemlerini çözme yeteneğini
biri olarak değerlendirilmektedir (Carey vd., 2019a; Devine ketleyebilmektedir.
vd., 2018; Rossnan, 2006).
Şubat 2025 59