Page 62 - özbakış subat-2025 - p
P. 62

rastlanmıştır. Ancak matematik kaygısı ile matematik   kullanılmadığı saptanmıştır. Bu nedenle matematik kaygısı
        performansı arasında önemli bir ilişkinin varlığı kanıtlanmış   ile ilgili olarak Türkiye literatüründe önemli bir boşluğun
        durumdadır. Benzer şekilde Hembree (1990) bilişsel yeniden   varlığı tespit edilmiş ve matematik kaygısını azaltmaya
        yapılama ve sistematik duyarsızlaştırma gibi matematik   yönelik bir müdahale programının geliştirilmesinin bu
        kaygısını hedef alan müdahalelerin, katılımcıların matematik   boşluğu doldurmaya önemli bir katkı sunacağı ve okul
        performansının artmasına katkı sunduğunu belirtmiştir.   psikolojik danışmanlarına matematik kaygısına müdahale
          Ramirez ve Beilock (2011) tarafından gerçekleştirilen   etmede kullanabilecekleri terapötik bir araç sağlayacağı
        nöropsikolojik bir çalışmada, araştırmacılar, katılımcıların   düşünülmektedir. Böylece okul psikolojik danışmanları
        sınav  öncesinde  matematik  kaygısı  hakkındaki  iç   öğrencilere matematik kaygısı ile baş etmelerine; matematiği
        konuşmalarını, duygu ve düşüncelerini yazdıklarında kaygı   sevmeleri ve öğrenmelerini sağlayacak pozitif tutumlar
        düzeylerinin düştüğünü çünkü bu etkinliğin ruminasyonu   geliştirmelerine ve matematik başarılarını arttırmalarına
        (tekrarlayıcı, sürekli ve problem çözümüne odaklanmadan   yardım edebileceklerdir. Örneğin, Yorgun (2023) tarafından
        aşırı düşünme) durdurduğunu ve kısa süreli belleğin daha   geliştirilen ‘‘Matematik Kaygısı Müdahale Psikoeğitim
        iyi işlev görmesine yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Bu   Programı’’ bir grup lise öğrencisine uygulanmış ve elde
        nedenle, matematik kaygısına müdahale etme konusuna    edilen bulgular, deney grubunun matematik kaygısının
        yönelik literatür, müdahale çalışmalarının matematik   önemli oranda azaldığını; kontrol grubunun matematik
        kaygısını azaltmada etkili olabileceğine işaret etmektedir.   kaygısında ise herhangi bir değişim olmadığını göstermiştir.


          Matematik kaygısı müdahale programlarının etkililiğini   Sonuç olarak matematik kaygısı, öğrencilerin olumsuz
        inceleyen  ya  da  gözden  geçiren  mevcut  çalışmalar,   matematik deneyimleri (tahtada soru çözememe, arkadaşları
        kullanılan terapötik tekniğe ya da psikolojik modele göre   ile kıyaslama, sürekli düşük notlar alma, çaresizlik duyguları
        değişmektedir. Matematik kaygısını azaltmayı hedefleyen   yaşama vb.), öğretmenlerin pedagojik olmayan tepkileri
        teknik veya programlara örnek olarak; bilişsel davranışçı   (eleştirme, suçlama, aşağılama vb.) ve öğrencinin matematik
        terapi teknikleri (Karimi ve Venkatesan, 2009); kaygıyı   ve kendisi hakkında geliştirdiği gerçekçi olmayan inançlar ile
        iyileştirmeye yönelik etkili nefes egzersizleri ve dikkati   anne-babaların olumsuz tutumlarının etkileşimi sonucunda
        yönlendirme teknikleri (Brunye vd., 2013), dramaterapi   meydana gelmektedir.
        (Dorothea, 2016) ve ifade edici yazma (Ramirez ve Beilock,
        2011) verilebilir. Bu çalışmalar, kaygı düzeyini azaltmak için   Bu kaygıyı yaşayan öğrenciler, matematikle ilişkili
        spesifik bazı terapötik tekniklere odaklanmışlardır. Bu yüzden   hemen her durumda bu duyguları yaşayabilmektedir. Bu
        Devine ve arkadaşlarının (2018) belirttiği gibi öğrencilere   duygular da öğrencilerin matematikten uzaklaşmasına,
        matematik kaygıları ile başa çıkmada yardımcı olacak daha   hissettikleri stresin etkisiyle matematik ödevlerini eksik bir
        kapsamlı ve etkili müdahale araçlarının geliştirilmesine   biçimde yapmaya, ve matematiğe zaman ayırmamaya sevk
        ihtiyaç duyulmaktadır. Matematik kaygısının nedenleri   etmektedir. Bu pratikler de öğrencilerin konuyu anlamasını
        ve yordayıcıları ile ilgili olarak yapılan çalışmalardan elde   zorlaştırmakta ve öğrencide kaygının yeniden üretilmesine
        edilen bulgulara dayalı olarak, bir müdahale programının;   yol açmaktadır. Kaygının kısır döngüsü olarak adlandırılan
        matematik hakkındaki mitler, özyeterlik algısı, psikolojik   bu sürecin sonunda öğrenciler, kendilerini öğrenilmiş
        dayanıklılık ve kaygı azaltma teknikleri gibi matematik   çaresizlik girdabında bulabilmektedir.
        kaygısının önemli nedenlerine yönelik teknik ve etkinlikler
        içerdiğinde etkililiğinin artabileceği söylenebilir.   Matematikle ilgili bu olumsuz yaşantıları
                                                               bertaraf ederek öğrenciye yardım etmek için
          Türkiye’deki ilgili literatür incelendiğinde, matematik
        kaygıları  ile  baş  etmede  öğrencilere  yardım  etmeyi   öğretmenler, travmaya duyarlı matematik
        amaçlayan psikolojik bir müdahaleye yönelik çalışmaya   öğrenme ortamı inşa edebilirler; yanlış
        rastlanmamıştır. Konuyla ilgili araştırmalar da bu sonucu   yapma ve buna yönelik olarak oluşturulmuş
        destekler bulgulara ulaşmıştır. Örneğin Baylan (2020)
        Türkiye’de 2000-2017 yılları arasında matematik kaygısı   olan korku kültürü hedef alınabilir ve özellikle
        ile ilgili olarak yayınlanan yüksek lisans, doktora tezleri ile   öğrenirken yanlış yapmanın pozitif etkileri
        araştırma makalelerini incelemiştir. Araştırma kapsamında   hakkında öğrenciler bilgilendirilebilir.
        38 yüksek lisans tezi, 2 doktora tezi ile 49 makale gözden
        geçirilmiştir. İlginç bir biçimde bu bilimsel araştırmaların   PDR Servisleri ile iş birliği içinde özellikle 6, 7 ve 9. Sınıf
        hiçbirinin matematik kaygısını hedef alan psikolojik bir   öğrencilerinde matematik kaygısı taraması yapılabilir ve
        müdahale çalışmasını içermediği tespit edilmiştir. Alkan   elde edilen sonuçlara dayalı olarak düşük-orta ve yüksek
        (2018) tarafından yapılan bir çalışmada da benzer sonuçlar   risk grubunda şeklinde gruplandırılacak öğrencilere gerekli
        elde edilmiştir. Araştırmacının incelediği matematik kaygısı   psikolojik danışma hizmetleri sunulabilir.
        ile ilgili 59 bildirinin hiçbirinde deneysel bir yöntem

        62   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67