Page 66 - özbakış subat-2025 - p
P. 66

tarihi perspektifle ele alacağız. Son olarak günümüzdeki   Yakın Geçmişten Günümüze Sınav
        mevcut durumdan bahsederek yazıyı tamamlayacağız.      Uyarlamaları
                                                                  2000’li yıllara gelindiğinde engelliler hakkında çıkarılan
          Öncelikle ifade etmek gerekir ki her engel grubu
        için yapılacak düzenlemeler ayrı bir yazı konusu olacak   kanun ve yönetmelikler, uluslararası ve ulusal hukuki
                                                               mekanizmaların kurulması ve gelişen sivil toplum bilinci,
        derinlikte ve önemdedir. Zira engel gruplarının bile kendi   birçok noktada olduğu gibi engellilerin sınav uyarlamalarında
        içinde çeşitlilikleri söz konusu iken, birbirinden farklı   da  etkisini  göstermiş,  engelliler  tarafından  yeterli
        engellenmişlikleri bulunanların ihtiyaçları, beklentileri   bulunmamakla birlikte birçok olumlu düzenleme yürürlüğe
        ve talepleri farklılaşmaktadır. Örneğin görme engelliler   girmiştir.
        arasında az görenlerin de bulunması, bazılarının Braille
        alfabesi ile okuyup yazarken bazılarının Braille bilmemesi,
        işitme engellilerden bir kısmının dudak okuyabilirken bir
        kısmının işaret dilini tek iletişim aracı olarak kullanmaları,
        Otizm SpektrumBozukluğunda yer alan gelişimsel sorunların
        bir hayli çeşitli olması; engelli gruplarının kendi içlerinde
        bile ne kadar farklılık gösterdiklerinin bir kanıtıdır. Elbette
        bu denli çeşitli durumlarla baş edebilmek için tekdüze
        uyarlamalar yeterli olmayacaktır.

          Özel gereksinimli öğrenciler için sınav uyarlaması
        bir bireyin engeline ait özelliklerinin, belirlenmiş
        test standartlarıyla karşılanamadığı durumlarda
        bu gereksinime yönelik gerçekleştirilen eylemlerdir
        (Allman 2006, Akt. Karabay, 2016).

                                                                  Bu  noktada  görme  engelli  üniversite  öğrencileri
                                                               tarafından kurulan Eğitimde Görme Engelliler Derneği’nin
                                                               (EGED) Haziran 2010 tarihli ÖSYM’den beklentilerini içeren
                                                               bildirisinde vurgulanan noktalar önemlidir. Bildiride bireysel
                                                               farklılıklara vurgu yapılarak diğer engel grupları için de
                                                               ÖSYM’den kapsayıcı uyarlamalar yapması beklentisi ortaya
                                                               konmuştur. Bununla birlikte bildirideki talepler ile ÖSYM’nin
                                                               günümüzdeki uyarlamaları birlikte değerlendirildiğinde
                                                               taleplerin kısmen yerine getirildiği görülmektedir. Bildiride
                                                               yer alan; engelli adayların her sınav için sağlık kurulu raporu
                                                               göndermeyerek başvuracakları ilk sınav için gönderdikleri
                                                               evrakların kayıt edilmek suretiyle tekrar tekrar rapor
                                                               gönderme gerekliliğinin ortadan kalkması, ek sürenin
                                                               yalnızca yardımcı personel görevlendirilen engelli adaylar
                                                               için değil soruları engelli olmayan adaylara nazaran daha
          Testlerde yapılan uyarlamalar ve değişiklikler; sunum,
        tepki, zamanlama ve ortam olmak üzere dört kategoride   yavaş okuması muhtemel serebral palsi ve disleksi gibi
                                                               engel grupları için de geçerli olması, az gören adaylara
        değerlendirilmektedir. Sunum uyarlamaları; genellikle   büyük puntolu kitapçıklar verilmesi, engelli adayların
        testin adaylara Braille alfabesi ve büyük puntolarla basılarak   ihtiyaç duydukları araçlarla sınava alınmasının sağlanması,
        ya da ses kasetleri ve bilgisayar programları gibi alternatif   görevlendirilen yardımcı personelin alan bilgisinin bulunması,
        uygulamalarla verilmesini içermektedir. Tepki uyarlamaları,;   fiziki engeli bulunanlara sınav salonları tahsis edilirken
        adaylara teste farklı şekillerde yanıt verme olanakları tanır;   sınav binalarının ve sınav salonlarının erişilebilir şekilde
        adayların, yanıtlarını işaretlemek için yazıcı ve bilgisayar   planlanması gibi talepler günümüzde ÖSYM tarafından
        olanaklarından faydalanmalarına yönelik uyarlamaları   uygulanmaya çalışılmaktadır. Ancak okuyucuyla sınava
        içerir. Zamanlama uyarlamaları ; çoğunlukla sınav süresini   girenlerin sınavlarının gerçekleştirildiği sınav merkezlerinde
        uzatmayı, sık sık ara verme ve birden fazla test oturumu   yedek okuyucular bulunması, yani adayın okumasından
        olanaklarını içerir. Ortam uyarlamaları ise özel bir odada   memnun olmadığı görevliyi değiştirme hakkı, işitme engelli
        test verilmesini, dikkat dağıtıcı unsurları engellemek için   adayların girdikleri sınav merkezlerinde işaret dili tercümanı
        ekranlara ve adayların çevresine yönelik yapılan diğer   bulundurulması, görme engelli adayların talep etmeleri
        değişiklikleri içerir (Bolt, 2004; Cahalan-Laitusis, 2004;   halinde kitapçıkların Braille basılması,  yine görme engelli
        Thurlow, vd., 2006).

        66   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71