Page 68 - özbakış subat-2025 - p
P. 68

ÖSYM’nin süreçleri daha standart ve
        sadeleştirilmiş görünürken, MEB’in farklı
        sınavlarda farklı prosedürler uyguladığı
        ve yeniden başvuru gerektirdiği dikkat
        çekmektedir.  Yazıda  her  iki  kurumun
        uyarlamalarındaki farklılıkların başlıcalarını
        detaylandırarak  her  iki  kurumu
        kıyaslamaktan  öte  özel  gereksinimli
        öğrenciler  için  yaptığı  uyarlamaları
        daha iyi anlamayı hedefledik. Yazının
        başında belirttiğimiz özel eğitime ihtiyaç
        duyan öğrencilerin gelecek hayallerine
        erişmelerinde  bir  araç  olan  merkezi
        sınavlarda, engelli öğrencilerin nelere
        gereksinimleri olduğuna dair eğitimcilerin,
        özel eğitim öğrencilerinin ve ailelerinin
        bilgilenmelerini arzuladık.
          Umarız ki amacımıza ulaşalım!




                 KAYNAKÇA



        •  Allman, C. B. (2006). Position paper: Accommodations for   Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
          testing students with visual impairments. Web: http://www.  •  Milli  Eğitim  Bakanlığı  (2016).  Merkezi  Sistem  Sınav
          aph.org/tests/accomodations.html adresinden 21.11.2024   Yönergesi.  https://sirnak.meb.gov.tr/meb_iys_
          tarihinde alınmıştır.                                   dosyalar/2022_06/01092101_Merkezi_Sistem_SYnav_

        •  Bolt, S. (2004). Accomodations for testing students with   Yonergesi.pdf
          disabilities: İnformation for parents. National Center on   •  Milli Eğitim Bakanlığı (2024). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları
          Educational Outcomes, University of Minnesota.          bursluluk sınavı başvuru ve uygulama kılavuzu. https://www.
        •  Cahalan-Laitusis, C. (2004). Accommodations on high-stakes   meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_01/26095156_YOKBS_
          tests for students with disabilities (Rapor No: RR-04-13).   BaYvuru_ve_Uygulama_KYlavuzu_2024.pdf
          Princeton, NJ: ETS.                                  •  Milli  Eğitim  Bakanlığı  (2024).  Sınavla  öğrenci  alacak
        •  Eğitimde Görme Engelliler Derneği (2010, Haziran). Engelli   ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav başvuru ve
          Öğrencilerin Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nden   uygulama  kılavuzu.  https://www.meb.gov.tr/meb_iys_
          Beklentileri. https://www.eged.org/node/47              dosyalar/2024_03/12101638_2024_Merkezi_SYnav_
        •  Engelli Bireylere Yönelik Sınav Uygulamalarında ve Engelli   BasYvuru_KYlavuzu.pdf
          Kontenjanında Aranacak Sağlık Şartlarına Dair Yönetmelik   •  Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (1999). Yükseköğretime
          (2022, Mart 8). Resmi Gazete.  https://www.resmigazete.  öğrenci seçme sınavı kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/
          gov.tr/eskiler/2022/03/20220308-13.htm                  TR,2540/yuksekogretime-ogrenci-secme-sinavi-1999-oss.html

        •  Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2023). Engelli   •  Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (2004). Yükseköğretim
          ve yaşlı istatistik bülteni. https://aile.gov.tr/media/135432/  kurumları sınavı kılavuzu.  https://dokuman.osym.gov.tr/
          eyhgm_istatistik_bulteni_nisan_23.pdf                   pdfdokuman/2024/YKS/kilavuz_d23052024.pdf
        •  Gündoğar, A. N. (2020). Yüksek öğretime devam eden görme   •  Thurlow,  M.  (2007,  April).  Research  impact  on  state
          engelli öğrencilere yönelik öğretimsel uyarlamalar hakkındaki   accommodation policies for students with disabilities. Paper
          görüşler. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım   presented at the annual meeting of the American Educational
          Beyazıt Üniversitesi.                                   Research Associations, Chicago, IL.

        •  Karabay, E. (2016). Canlı okuyucu ve bilgisayar destekli   •  Yükseköğretim  Kurulu  (2023).  Yükseköğretimde  yeni
          okumanın görme engelli öğrencilerin test başarıları üzerindeki   istatistikler. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/
          etkilerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış doktoratezi),   yuksekogretimde-yeni-istatistikler.aspx


        68   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73