Page 72 - özbakış subat-2025 - p
P. 72
ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Serkan YILMAZ / Özel Eğitim Öğretmeni, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Uzmanı
Hazırlayan Ezgi DEMİR / Uzman Psikolojik Danışman, Aile Danışmanı
Aliağa Rehberlik ve Araştırma Merkezi
zel yeteneklilik; soyut fikirleri kolaylıkla anlayabilen, • İlgisini çeken durumlara yönelik uzun süreli dikkat
Öyaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen; yaratıcılık, harcama
sanatsal bakış açısı ve liderlik kapasitesi dikkat çeken, • Hafızanın güçlü olması
üstün akademik özelliklere sahip, sportif faaliyetlerde • İletişim tercihlerinin genellikle kendinden büyük bireyler
öne çıkan, ilgisini çeken alanlarda özgür hareket etmeyi olması
tercih eden ve üst düzeyde performans sergileyen birey • İyi mizah yeteneği
olarak tanımlanmaktadır. Bu özelliklerin bir kısmı genetik • Kitap, etkinlik, bulmacaya erken yaşlardan itibaren ilgi
aktarımla doğuştan getirilmekte olup çevresel faktörlerin duyması
desteğiyle ilerleyen yaşlarda daha belirgin olmaktadır. Bu • Çabuk öğrenme
sebeple dünyaya gelen her çocuğun ailesi tarafından iyi • Kendine özgü fikirler ortaya koyma
gözlenmesi ve çevresel koşullarının uygun hale getirilmesi • Çevreye karşı duyarlı bir anlayış geliştirme
elzemdir. Ebeveynler, erken çocukluk yıllarından itibaren • Erken yaştan itibaren kendini iyi şekilde ifade etme
nitelikli bir gözlemle çocuklarının özel yetenekli olup • Farklı alanlarda liderlik becerileri sergileme
olmadıklarına dair sinyalleri yakalayabilirler. Erken yaşlardan • Aktif merak duygusu
itibaren gözlemlenebilecek ayırt edici özellikler şu şekilde • Sordukları sorulara tatmin edici cevaplar almak isteme
sıralanabilir (Yıldırım, 2012): • Adalet anlayışı
• Dil gelişiminin hızlı meydana gelmesi Yukarıda ifade edilen özelliklerin tümü her özel yetenekli
• Zengin kelime dağarcığı ve akıcı konuşma bireyde gözlemlenmeyebilir. Fakat bu özelliklere sahip olan
• Üstün gözlem yeteneği bir bireyin özel yetenekli olabileceği konusunda dikkat
• Yürüme, konuşma gibi gelişim görevlerini erken çekicidir.
tamamlama
72 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi