Page 73 - özbakış subat-2025 - p
P. 73

başı öğrenme faaliyetleri onlar için yeteri kadar cazip
                                                                  olmayabilir. Daha çok yaparak-yaşayarak ve aktif katılım
                                                                  sağlayarak öğrenmeyi ve keşfetmeyi tercih ederler.

                                                               • Duyusal Sistemde Duyarlılık: Özel yetenekli bireylerin
        ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ                     beş duyu organına ait hassasiyetleri normal gelişim
                                                                  gösteren bireylere göre daha fazladır. Bu durum estetik
                                                                  bakış açısı, lezzetlere karşı seçicilik ve dokunsal hassasiyet
                                                                  gibi özelliklerle açığa çıkabilir.


                                                               • Bilişsel Duyarlılık: Özel yetenekli bireyler zihinsel
                                                                  süreçlere  değer  verirler.  Soru  sorma,  sorgulama,
                                                                  araştırma, mantıklı açıklamalara ulaşma, muhakeme
                                                                  yapma, sorunlara farklı bakış açısıyla yaklaşma, çeşitli
                                                                  çözüm  önerileri  bulma  ve  eleştirilerde  bulunma
                                                                  motivasyonları yüksektir.


          1. Benlik Algısı: Bir bireyin “ben kimim” sorusuna   • Hissel Duyarlılık: Duygusal yönden duyarlılığa sahip
        verdiği cevap, kendiliğine dair algısını ifade eder. Kendi   olmanın kendi duygularını derinlemesine yaşama ve
        değerlerini, inançlarını, gayesini ve özelliklerini bütünsel   çevresindeki insanların hislerine karşı empati kurabilme
        şekilde ele alma biçimidir. Tüm bunlara verdiği yanıt ve   gibi çıktıları vardır. Bu durum kendine yönelik duygusal
        kendisiyle ilgili düşündüğü her şey bir araya gelerek benlik   farkındalık geliştirmesine ve diğer insanlar ile güçlü bağlar
        algısını oluşturur.  Bireyin benlik algısı doğduğu andan   kurabilmesine destek olur. Ancak duyarlılığın aşırı olması
        itibaren başlar ve ailesinden, arkadaşlarından, sosyal    durumunda bireyin kaygı yaşaması da kaçınılmazdır.
        yaşamda temas halinde olduğu her kişiden etkilenerek
        değişir (Yavuzer, 2004). Üstün yetenekli bireylerin benlik
        algıları gelişmiştir. Özel yetenekli bireyler sürdürdükleri
        işleri başarıyla tamamlayabildikleri için çevreden olumlu
        dönütler alırlar. Bu da özgüvenlerinin pekişmesine ve benlik
        algılarının güçlenmesine katkı sağlar.


          2. Mükemmeliyetçilik: Mükemmeliyetçilik özel
        yetenekli bireylerde görülen özelliklerden biridir. Özel
        yetenekli bireylerin birçok alana yönelik yetenekleri ve
        ilgileri vardır. Bu da birçok alanda aktif olma girişimini
        beraberinde getirir. Düzenli ve nitelikli bir şekilde başladığı
        işi tamamlayabilmeyi arzulayan birey bir süre sonra bunu
        kusursuzluğa dönüştürdüğünde bazı sorunlar yaşayabilir.
        Dolayısıyla mükemmeliyetçilik kabul edilebilir sınırları
        aştığında problemleri beraberinde getirebilir. Bu noktada
        birey bir ürün ortaya koyma çabasını, kusursuz bir ürün
        ortaya koyma şekline dönüştürdüğünde kaygı, hayal kırıklığı
        ve daha uzun vadede yetenekli olduğu alanlardan uzaklaşma
        gibi sorunlar yaşayabilir.                                4. Eleştirel Düşünme:  Mantık yürütme, analiz etme,
                                                               değerlendirme ve çıkarımda bulunma gibi zihinsel süreçleri
          3. Aşırı Duyarlılık:  Özel yetenekli bireylerin kendilerine   içinde barından bir düşünme şeklidir. Özel yetenekli çocuklar
        ve çevreye yönelik farkındalıkları yüksektir. Bu da gelen   eleştirel düşünme becerisi noktasında akranlarından
        uyaranlara karşı daha hassas tepkiler vermelerine sebep   öndedirler. Bu sebeple bilgiyi elde etme kaynakları ve
        olur. Burada kast edilen duyarlı olma hali dört boyutta ele   şekilleri konusunda daha güvenilir adımlar atarlar. Tek bir
        alınabilir (Yılmaz, 2015).                             açıklama, tek bir çözüm yolu özel yetenekli bireyler için
                                                               yeterli değildir. Her zaman alternatifler için arayış halinde
        • Fiziksel Duyarlılık: Fiziksel duyarlılığı yüksek olan bireyler   olurlar. Eleştirel düşünme becerisine sahip kişiler tarafsız
          bir şey keşfederken, düşünürken veya öğrenirken      bir şekilde olayları ele alabilirler. Bu, bilimin daha fazla
          hareket halinde olmayı tercih ederler. Bu sebeple masa   gelişebilmesi için ihtiyaç duyulan temel bir beceridir.


                                                                                                     Şubat  2025  73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78