Page 74 - özbakış subat-2025 - p
P. 74

7. Merak ve Sık Sık Soru Sorma: Özel yetenekli
                                                               bireyler erken yaşlardan itibaren çevrelerine karşı ilgili ve
                                                               meraklı olurlar. Gördükleri, duydukları, hissettikleri her şeyin
                                                               ne olduğunu anlamaya çalışırlar. Bu sebeple sık sık anlamlı
                                                               sorular sorarak bilgi dağarcıklarını geliştirirler. Merak etme
                                                               duygusu öğrenmenin kaynağını oluşturur. Sahip oldukları
                                                               merak sebebiyle öğrenmeye açık halde olurlar. Ayrıca merak
                                                               duygusu yaratıcılıklarının gelişmesini de pekiştirir.  Yaratıcılığı
                                                               gelişen birey ise karşılaştığı sorunlara karşı alternatif çözüm
                                                               yolu bulmada daha pratiktir (Ataman, 2014).


                                                                  8. Liderlik: Düşüncelerini ve davranışlarını tanıyıp rahat
                                                               bir şekilde kendilerini ifade edebildikleri için bulundukları
                                                               ortamda kolaylıkla kişileri etraflarında toplayabilirler.
                                                               Sorumluluklarının farkındadırlar ve görevleri yerine getirme
                                                               noktasında tereddütsüz hareket edebilirler. Bu da onları
                                                               doğrudan doğal bir lider rolüne taşıyabilir.


                                                                  Özel yetenekli çocukların birçok alanda ileri düzeyde
                                                               gelişim gösterdikleri bilinen bir gerçektir. Yukarıda ifade
                                                               edilenler özel yetenekli çocuklarda görülen ortak özelliklerdir.
                                                               Ancak bu noktada tüm özelliklerin her özel yetenekli
          5. Yaratıcılık: Akranlarına göre daha hızlı ve kolay   çocukta görülmesi beklenmemelidir. Bir özellik baskın bir
        öğrenebilen özel yetenekli çocukların öğrenme ve keşfetme   şekilde bir çocukta açığa çıkabiliyorken diğer çocukta hiç
        arzuları, yaratıcılık yönlerinin gelişmesini de destekler. Hayal   gözlemlenmeyebilir. Dolayısıyla her özel yetenekli çocuğun
        edip yeni bir icat yapma girişimleri sıklıkla gözlemlenir.   kendine has farklılıklara sahip olabileceği unutulmamalıdır
        Yeni bir ürün ortaya koymak veya keşif yapmaktan zevk   (MEB, 2011).
        alırlar. Bu durum çevresi tarafından sıra dışı biri olarak
        değerlendirilmesini beraberinde getirebilir (Smutny, 1998).  Ailelere Öneriler


          6. Motivasyon: Özel yetenekli bireylerin keyif aldıkları   Üstün  yetenekli  çocukların  potansiyellerini
        alanlara yönelik vakit geçirme ve öğrenme arzuları çok   en iyi şekilde kullanabilmeleri, ailelerinin onlara
        yüksektir. Bu yolda bireysel olarak çalışıp üstün başarı   sağlayacağı destek ve rehberlikle yakından ilişkilidir.
        gösterebilirler. İlgi alanlarına giren her konu için hızlıca   Bu çocuklar sıra dışı bir şekilde akademik, sanatsal
        girişimde bulunabilirler. Ancak okuldaki öğrenimlerine ilişkin   veya yaratıcı becerilere sahip olmalarının yanı sıra
        akranlarının ilerisinde bulundukları için ve müfredata uyumlu   duygusal ve sosyal anlamda da farklı ihtiyaçlar
        hareket etme mecburiyeti sebebiyle hızları yavaşlayabilir.   gösterebilirler. Aileler, çocuklarının ilgi alanlarını
        Bu da özel yetenekli bireyin motivasyonunun kırılmasına   ve yeteneklerini tanımak, onlara uygun bir ortam
        sebep olabilir.                                          sunmak ve karşılaştıkları zorluklarda yanlarında
                                                                 olmak konusunda önemli bir rol üstlenirler.



                                                                  Çocuklarının  gelişimini  desteklemek  için  etkili
                                                               yöntemler benimseyen ve onların ihtiyaçlarına duyarlı
                                                               yaklaşan aileler, üstün yetenekli çocuklarının hem özgüven
                                                               kazanmalarına hem de sağlıklı bir şekilde gelişmelerine
                                                               katkı sağlarlar. Bu bağlamda ailelere yönelik aşağıda
                                                               verilen öneriler, çocuklarının potansiyellerini en iyi şekilde
                                                               değerlendirmelerine yardımcı olacaktır:

                                                               • Çocuğunuzun güçlü yönlerini, ilgi alanlarını ve ihtiyaçlarını
                                                                  keşfetmek için onunla düzenli iletişim kurun.
                                                               • Sadece akademik başarılara odaklanmayın; sosyal,
                                                                  duygusal  ve  fiziksel  ihtiyaçlarını  da  göz  önünde
                                                                  bulundurun.
                                                               • Merakını desteklemek için evde öğrenmeye teşvik edici

        74   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79