Page 79 - özbakış subat-2025 - p
P. 79
iletişim ve sosyal davranış ile psikomotor problemlerin ve Öztürk (2023) binicilik sanatının solunum fonksiyonlarının
tedavisi amacıyla uygulanmaktadır. Bununla birlikte iyileştirilmesinde oldukça etkili olabileceği görüşündedirler.
toplumda psiko-sosyal sorunlar ve ruhsal problemleri
nedeniyle davranış bozukluğu sergileyen bireylerin duygu
ve tutumlarını geliştirmek, öz farkındalık oluşturmak ve
davranışlarını düzeltmek için atlarla deneyimsel psikoterapi
uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Kişide güven, sabır ve
eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye katkı sağlamakla
birlikte konsantrasyon bozukluğu, hiperaktivite, duygusal ve
davranışsal durumlar, problem çözme becerileri, kendine
güven ve oto kontrol yetersizlikleri durumlarında tedaviye
destek amaçlı kullanılmaktadır. Köseman ve Şeker (2015a)’in
aktardığına göre de psikoterapide, atların ve insanların
benzer olan özelliklerinden dolayı problem çözme, ilişki Rekreasyonel faaliyet olarak on haftalık alınan binicilik
kurma, öz-farkındalık, dürüst iletişim, karakter ve güven, eğitimi programının 9-14 yaş grubu 22 çocuğun duygusal
liderlik, sabır, girişkenlik, sevgi gibi özellikleri dolayısıyla zekâ düzeylerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilen,
ve insanların karakterini, iş ahlakını, saygı ve sorumluluk safkan at çiftliği örneğinde çalışma gruplarının ön test son
duygusunu geliştirmede hipoterapiden faydalanılmaktadır. test puanları arasında deney grubunun lehine olacak şekilde
anlamlı bir farklılık bulunmuş, uygulanan binicilik eğitimi
Atların insanlar gibi sosyal ve duygulu varlıklar olmaları, programının deney grubunda olan çocukların duygusal zekâ
farklı kişilikleri, tutum ve ruh halleri ile sezgileri bu amaçla düzeylerine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
kullanımlarını artırmıştır. Araştırmamızda tek bir değişkene
odaklanılsa da literatürde yer alan bütün bu kazanımlar İnsanlığın at ile bir arada oluşunda enerjisi ile insan
konusunda çocuklarımıza bu konuda farkındalık kazandırmak üzerinde her zaman güven oluşturan, sakinleştiren bir
hedeflerimiz arasındadır. etki dikkati çekmiştir (Ünver, 2006, aktaran Ün, 2020).
Aynı çalışmada Ün (2020), binicilik sanatının giderek artan
Alanyazında Yapılan Çalışmalar teknoloji ile birlikte günümüz insanını daha çok doğaya
9-12 yaş grubu 10 çocuğun örneklem alındığı çalışmasında, bağlayarak fizik ve ruh gelişimine katkı sağlayan aktivite ve
çocuklarda binicilik sporunun denge ve binicilik becerisi spor olduğunun kabul edildiğini belirtmiştir. Yine Köseman
üzerine etkilerini inceleyen Dinçer (2017) binicilik sanatının ve Şeker (2015b) insanların biyokimyasının, beden dillerinin
çocuklar üzerinde; zihinsel süreçlerin kontrolü, hareket seslerindeki tonlama değişikliklerinin atlar tarafından
becerisinde artış ve denge yetilerinde olumlu yönde gelişim algılandığını ve bir tür minimal duyusal cevap verdiklerini
sağladığının bulunduğunu aktarmıştır. belirtmiştir.
Son yıllarda atlarla ilgili Sözbilir (2019) tarafından yapılan
çalışmaya göre “Binicilik Sanatı” insanlara mutluluk hissi
vermektedir ve duygusal bütünleşmeyi kolaylaştırmaktadır.
Bu da at binme sırasında özellikle çocukların yüzlerindeki
gülümsemeden fark edilmektedir. İnsanın kendinden daha
büyük ve hızlı olan atı kontrol edebiliyor oluşu kendine
güven duygusunu artırmaktadır. At binmek bireysel yapılan
bir etkinlik olsa da binici ile at arasında genellikle duygusal
bir bağ oluşur. Bu gerçek özellikle çocuklarda sevgi ve saygı
gibi duyguların gelişmesine etki eder. Bunların yanında
atı yönetmek, durdurmak, koşturmak binicideki liderlik
Doğa sporları ile uğraşan sporcuların temel psikolojik duygusunu da geliştirmektedir.
ihtiyaçlarının zihinsel dayanıklılığa etkisinin ortaya konmasını
amaçladıkları kapsamlı çalışmada Gürer ve Kılınç (2019), Yapılan çalışmalara bakıldığında Hampton ve Keys (2017),
binicilik sporu yapanların doğa sporu yapanlara göre Z kuşağının diğer kuşaklardan farklı yöntemlerle eğitilmesi
çok daha kontrollü oldukları, zihinsel dayanıklılık alt gerektiği sonucuna ulaşmışlardır. Ergenlik öncesi somut
boyutlarında da binicilik sporu yapanların dağcılık sporu düşünce evresindeki çocuklarımızın becerilerini faydalı
yapanlar karşısında daha fazla başarılı oldukları bulgularına ve keyifli etkinliklerle geliştirmelerine yardımcı olmak
ulaşılmıştır. için etkililiği tespit edilmiş farklı aktivitelere katılımlarını
Öfke kontrolünde doğru nefes alabilmenin önemi “binicilik sanatı” üzerinden desteklemek çalışmamızın
bilinmekte ve yöntem olarak önerilmektedir. Temel-Aksu
temel motivasyon kaynağını oluşturmuştur.
Şubat 2025 79