Page 79 - özbakış subat-2025 - p
P. 79

iletişim ve sosyal davranış ile psikomotor problemlerin   ve Öztürk (2023) binicilik sanatının solunum fonksiyonlarının
        tedavisi amacıyla uygulanmaktadır. Bununla birlikte    iyileştirilmesinde oldukça etkili olabileceği görüşündedirler.
        toplumda psiko-sosyal sorunlar ve ruhsal problemleri
        nedeniyle davranış bozukluğu sergileyen bireylerin duygu
        ve tutumlarını geliştirmek, öz farkındalık oluşturmak ve
        davranışlarını düzeltmek için atlarla deneyimsel psikoterapi
        uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Kişide güven, sabır ve
        eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye katkı sağlamakla
        birlikte konsantrasyon bozukluğu, hiperaktivite, duygusal ve
        davranışsal durumlar, problem çözme becerileri, kendine
        güven ve oto kontrol yetersizlikleri durumlarında tedaviye
        destek amaçlı kullanılmaktadır. Köseman ve Şeker (2015a)’in
        aktardığına göre de psikoterapide, atların ve insanların
        benzer olan özelliklerinden dolayı problem çözme, ilişki   Rekreasyonel faaliyet olarak on haftalık alınan binicilik
        kurma, öz-farkındalık, dürüst iletişim, karakter ve güven,   eğitimi programının 9-14 yaş grubu 22 çocuğun duygusal
        liderlik, sabır, girişkenlik, sevgi gibi özellikleri dolayısıyla   zekâ düzeylerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilen,
        ve insanların karakterini, iş ahlakını, saygı ve sorumluluk   safkan at çiftliği örneğinde çalışma gruplarının ön test son
        duygusunu geliştirmede hipoterapiden faydalanılmaktadır.   test puanları arasında deney grubunun lehine olacak şekilde
                                                               anlamlı bir farklılık bulunmuş, uygulanan binicilik eğitimi
          Atların insanlar gibi sosyal ve duygulu varlıklar olmaları,   programının deney grubunda olan çocukların duygusal zekâ
        farklı kişilikleri, tutum ve ruh halleri ile sezgileri bu amaçla   düzeylerine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
        kullanımlarını artırmıştır. Araştırmamızda tek bir değişkene
        odaklanılsa da literatürde yer alan bütün bu kazanımlar   İnsanlığın at ile bir arada oluşunda enerjisi ile insan
        konusunda çocuklarımıza bu konuda farkındalık kazandırmak   üzerinde her zaman güven oluşturan, sakinleştiren bir
        hedeflerimiz arasındadır.                              etki dikkati çekmiştir (Ünver, 2006, aktaran Ün, 2020).
                                                               Aynı çalışmada Ün (2020), binicilik sanatının giderek artan
        Alanyazında Yapılan Çalışmalar                         teknoloji ile birlikte günümüz insanını daha çok doğaya

          9-12 yaş grubu 10 çocuğun örneklem alındığı çalışmasında,   bağlayarak fizik ve ruh gelişimine katkı sağlayan aktivite ve
        çocuklarda binicilik sporunun denge ve binicilik becerisi   spor olduğunun kabul edildiğini belirtmiştir. Yine Köseman
        üzerine etkilerini inceleyen Dinçer (2017) binicilik sanatının   ve Şeker (2015b) insanların biyokimyasının, beden dillerinin
        çocuklar üzerinde; zihinsel süreçlerin kontrolü, hareket   seslerindeki tonlama değişikliklerinin atlar tarafından
        becerisinde artış ve denge yetilerinde olumlu yönde gelişim   algılandığını ve bir tür minimal duyusal cevap verdiklerini
        sağladığının bulunduğunu aktarmıştır.                  belirtmiştir.

                                                                  Son yıllarda atlarla ilgili Sözbilir (2019) tarafından yapılan
                                                               çalışmaya göre “Binicilik Sanatı” insanlara mutluluk hissi
                                                               vermektedir ve duygusal bütünleşmeyi kolaylaştırmaktadır.
                                                               Bu da at binme sırasında özellikle çocukların yüzlerindeki
                                                               gülümsemeden fark edilmektedir. İnsanın kendinden daha
                                                               büyük ve hızlı olan atı kontrol edebiliyor oluşu kendine
                                                               güven duygusunu artırmaktadır. At binmek bireysel yapılan
                                                               bir etkinlik olsa da binici ile at arasında genellikle duygusal
                                                               bir bağ oluşur. Bu gerçek özellikle çocuklarda sevgi ve saygı
                                                               gibi duyguların gelişmesine etki eder. Bunların yanında
                                                               atı yönetmek, durdurmak, koşturmak binicideki liderlik
          Doğa sporları ile uğraşan sporcuların temel psikolojik   duygusunu da geliştirmektedir.
        ihtiyaçlarının zihinsel dayanıklılığa etkisinin ortaya konmasını
        amaçladıkları kapsamlı çalışmada Gürer ve Kılınç (2019),   Yapılan çalışmalara bakıldığında Hampton ve Keys (2017),
        binicilik sporu yapanların doğa sporu yapanlara göre   Z kuşağının diğer kuşaklardan farklı yöntemlerle eğitilmesi
        çok daha kontrollü oldukları, zihinsel dayanıklılık alt   gerektiği sonucuna ulaşmışlardır. Ergenlik öncesi somut
        boyutlarında da binicilik sporu yapanların dağcılık sporu   düşünce evresindeki çocuklarımızın becerilerini faydalı
        yapanlar karşısında daha fazla başarılı oldukları bulgularına   ve keyifli etkinliklerle geliştirmelerine yardımcı olmak
        ulaşılmıştır.                                          için etkililiği tespit edilmiş farklı aktivitelere katılımlarını
          Öfke kontrolünde doğru nefes alabilmenin önemi       “binicilik sanatı” üzerinden desteklemek çalışmamızın
        bilinmekte ve yöntem olarak önerilmektedir. Temel-Aksu
                                                               temel motivasyon kaynağını oluşturmuştur.

                                                                                                     Şubat  2025  79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84