Page 80 - özbakış subat-2025 - p
P. 80
Yöntem
Binicilik sanatının etkisinin incelendiği araştırmanın
örneklem grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 35
İzmir Gaziemir Remzi Doğan İlkokulu’na devam eden on 30
öğrenciden oluşmuştur. Veriler; öğrencilerin fiziksel, sözel 25
ve ilişkisel zorbalık davranışlarını incelemek amacıyla 20
“Sınıf İçi Akran Zorbalığı Davranışları Gözlem Formu” 15 31
doğrultusunda sınıf öğretmenlerine ön test ve son test 10 20,5
olarak uygulanarak elde edilmiştir. Örneklem grubu, ön 5
test uygulama sonuçlarına ve gönüllülük esasına göre
belirlenmiştir. 0 Ön Test Son Test
Çalışmaya katılan öğrencilerimizin sınıf öğretmenlerine;
Şimşek (2023) tarafından geliştirilen Sınıf İçi Akran Zorbalığı Tablo 2 Ölçek Ön Test ve Son Test Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması
Davranışları Gözlem Formu uygulanmıştır. Formda fiziksel
zorbalığı ölçen 7 madde, sözel zorbalığı ölçen 6 madde,
ilişkisel zorbalığı ölçen 3 madde bulunmaktadır (Şimşek, Tablo 2’de görüldüğü gibi ilişkili örneklemler t-testi
2023). Bu form, öğrencilerin fiziksel, sözel ve ilişkisel sonuçlarına göre katılımcıların binicilik sanatı etkinlikleri
zorbalık davranışlarını belirlemek ve çalışmamızın etkililiğini uygulandığındaki sınıf içi akran zorbalığı davranış düzeyi
değerlendirmek hedefiyle ön test ve son test olarak (X=20,5), etkinlik uygulanmadan önceki sınıf içi akran
kullanılmış, bireysel olarak öğrenci bazında doldurulmuştur. zorbalığı davranış düzeyinden (X=31) anlamlı düzeyde düşük
olduğu tespit edilmiştir. t(9)=3,552, p=.006<.05. Bu sonuçlar
Verilerin Analizi ve Bulgular doğrultusunda, binicilik sanatı etkinliklerinin öğrencilerin
sınıf içi akran zorbalığı davranışlarının azalmasında pozitif
Verilerin analizinde öncelikle ön test ve son test yönde katkı sağladığı söylenebilir.
puanlarının farkı alınarak verilerin normal dağılım gösterip
göstermediğine bakılmıştır. Etkinlik öncesi ve sonrasında Tartışma ve Sonuç
elde edilen verilerin karşılaştırılmasında ise ilişkili örneklem Çocuklarımızın akran zorbalığı davranışlarını istendik
t-testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ön test davranışlarla değiştirmeleri için gerekli birçok beceri vardır.
ve son test puanlarının farkının normal dağılım gösterdiği Bunlar arasında benlik saygısı ile birlikte etkili iletişim,
görülmüştür (Skewness = 0,869). Ön test ve son test çatışma çözme, problem çözme becerileri en önemli
skorlarının normal dağılım göstermesi, verilere parametrik yeterlikler olarak öne çıkmaktadır.
testlerin (t-testi) uygulanabileceği anlamına geldiğinden, bu
çalışmada öğrencilerin ölçek, ön test ve son test ortalama Binicilik sanatının bireylerin bütün gelişim alanlarına
puanları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı ilişkili anlamlı katkısından hareketle; İzmir ilinde Gaziemir İlçe Milli
örneklem t-testi tekniği kullanılarak incelenmiş ve sonuçlar Eğitim Müdürlüğü, Gaziemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Tablo 1’de verilmiştir. ve Gaziemir Remzi Doğan İlkokulu işbirliği ile 2023–2024
Eğitim-Öğretim Yılı’nda gerçekleştirdiğimiz çalışmamızda
binicilik sanatının sınıf içi akran zorbalığı davranışlarına
etkisini inceleyerek alanyazına özgün bir araştırma ile
katkı sunulması amaçlanmıştır. Çalışmamızın sonucu
doğrultusunda; binicilik sanatının ilkokul dönemindeki
N x ss Sd t p çocuklarda, akran zorbalığını önlemek ve akran ilişkilerinin
iyileştirilmesi için etkili olduğu söylenebilir. Benzer
Ön test 10 31 11,7 9 3,552 0,006 çalışmalar daha farklı yaş grupları üzerinde uygulanarak
örneklem grubu yaygınlaştırılabilir. İlkokul öğrencileri ile
sınırlı tuttuğumuz araştırmamız sonucunda elde ettiğimiz
Son test 10 20,5 3,24 verilerin; alanda çalışan uzmanlara, çocuklarımıza ve
ebeveynlerimize doğrudan veya dolaylı olarak ışık tutmasını
Tablo 1 Öğrencilerin Sınıf İçi Akran Zorbalığı Davranışları Gözlem Formu umuyoruz.
Ön ve Son Test Ortalama Puanlarının İlişkili Örneklem t-Testi Sonuçları
80 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi