Page 80 - özbakış subat-2025 - p
P. 80

Yöntem

          Binicilik sanatının etkisinin incelendiği araştırmanın
        örneklem  grubu,  2023-2024  eğitim-öğretim  yılında       35
        İzmir Gaziemir Remzi Doğan İlkokulu’na devam eden on       30
        öğrenciden oluşmuştur. Veriler; öğrencilerin fiziksel, sözel   25
        ve ilişkisel zorbalık davranışlarını incelemek amacıyla    20
        “Sınıf İçi Akran Zorbalığı Davranışları Gözlem Formu”      15      31
        doğrultusunda sınıf öğretmenlerine ön test ve son test     10              20,5
        olarak uygulanarak elde edilmiştir. Örneklem grubu, ön     5
        test uygulama sonuçlarına ve gönüllülük esasına göre
        belirlenmiştir.                                            0     Ön Test  Son Test
          Çalışmaya katılan öğrencilerimizin sınıf öğretmenlerine;
        Şimşek (2023) tarafından geliştirilen Sınıf İçi Akran Zorbalığı   Tablo 2 Ölçek Ön Test ve Son Test Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması
        Davranışları Gözlem Formu uygulanmıştır. Formda fiziksel
        zorbalığı ölçen 7 madde, sözel zorbalığı ölçen 6 madde,
        ilişkisel zorbalığı ölçen 3 madde bulunmaktadır (Şimşek,   Tablo 2’de görüldüğü gibi ilişkili örneklemler t-testi
        2023). Bu form, öğrencilerin fiziksel, sözel ve ilişkisel   sonuçlarına göre katılımcıların binicilik sanatı etkinlikleri
        zorbalık davranışlarını belirlemek ve çalışmamızın etkililiğini   uygulandığındaki sınıf içi akran zorbalığı davranış düzeyi
        değerlendirmek hedefiyle ön test ve son test olarak    (X=20,5), etkinlik uygulanmadan önceki sınıf içi akran
        kullanılmış, bireysel olarak öğrenci bazında doldurulmuştur.  zorbalığı davranış düzeyinden (X=31) anlamlı düzeyde düşük
                                                               olduğu tespit edilmiştir. t(9)=3,552, p=.006<.05. Bu sonuçlar
        Verilerin Analizi ve Bulgular                          doğrultusunda, binicilik sanatı etkinliklerinin öğrencilerin
                                                               sınıf içi akran zorbalığı davranışlarının azalmasında pozitif
          Verilerin analizinde öncelikle ön test ve son test   yönde katkı sağladığı söylenebilir.
        puanlarının farkı alınarak verilerin normal dağılım gösterip
        göstermediğine bakılmıştır. Etkinlik öncesi ve sonrasında   Tartışma ve Sonuç
        elde edilen verilerin karşılaştırılmasında ise ilişkili örneklem   Çocuklarımızın akran zorbalığı davranışlarını istendik
        t-testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ön test   davranışlarla değiştirmeleri için gerekli birçok beceri vardır.
        ve son test puanlarının farkının normal dağılım gösterdiği   Bunlar arasında benlik saygısı ile birlikte etkili iletişim,
        görülmüştür (Skewness = 0,869). Ön test ve son test    çatışma çözme, problem çözme becerileri en önemli
        skorlarının normal dağılım göstermesi, verilere parametrik   yeterlikler olarak öne çıkmaktadır.
        testlerin (t-testi) uygulanabileceği anlamına geldiğinden, bu
        çalışmada öğrencilerin ölçek, ön test ve son test ortalama   Binicilik sanatının bireylerin bütün gelişim alanlarına
        puanları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı ilişkili   anlamlı katkısından hareketle; İzmir ilinde Gaziemir İlçe Milli
        örneklem t-testi tekniği kullanılarak incelenmiş ve sonuçlar   Eğitim Müdürlüğü, Gaziemir Rehberlik ve Araştırma Merkezi
        Tablo 1’de verilmiştir.                                ve Gaziemir Remzi Doğan İlkokulu işbirliği ile 2023–2024

                                                               Eğitim-Öğretim Yılı’nda gerçekleştirdiğimiz çalışmamızda
                                                               binicilik sanatının sınıf içi akran zorbalığı davranışlarına
                                                               etkisini inceleyerek alanyazına özgün bir araştırma ile
                                                               katkı sunulması amaçlanmıştır. Çalışmamızın sonucu
                                                               doğrultusunda; binicilik sanatının ilkokul dönemindeki
                   N      x     ss     Sd      t     p         çocuklarda, akran zorbalığını önlemek ve akran ilişkilerinin
                                                               iyileştirilmesi için etkili olduğu söylenebilir. Benzer
         Ön test   10     31   11,7     9   3,552 0,006        çalışmalar daha farklı yaş grupları üzerinde uygulanarak
                                                               örneklem grubu yaygınlaştırılabilir. İlkokul öğrencileri ile
                                                               sınırlı tuttuğumuz araştırmamız sonucunda elde ettiğimiz
         Son test  10    20,5  3,24                            verilerin; alanda çalışan uzmanlara, çocuklarımıza ve

                                                               ebeveynlerimize doğrudan veya dolaylı olarak ışık tutmasını
        Tablo 1 Öğrencilerin Sınıf İçi Akran Zorbalığı Davranışları Gözlem Formu   umuyoruz.
        Ön ve Son Test Ortalama Puanlarının İlişkili Örneklem t-Testi Sonuçları










        80   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85