Page 67 - özbakış subat-2025 - p
P. 67

adayların canlı okuyucu yerine ekran okuma yazılımı yüklü   düzey zihinsel engelliler için yardımcı görevlendirmekte,
        veya kitapçıkların önceden seslendirildiği bilgisayarlarla   • Ek süre tanımakta ve tek kişilik salonlarda sınava almakta,
        girişleri gibi bazı düzenlemelerle süreç özel gereksinimli   • Engellilerin ihtiyaç duydukları araç gereçle sınava
        bireyler için daha kapsayıcı bir hale gelecektir. Örneğin ÖSYM   girmelerine izin vermekte,
        tarafından yapılan elektronik sınavlarda (Elektronik Yabancı   • Az gören öğrenciler için yüksek puntolu kitapçık seçeneği
        Dil Sınavı [E-YDS]) görme engelli adaylar ekran okuyucu   sunmaktadır.
        yüklü bilgisayarlarla sınav olabilmektedir (EGED, 2010).  Benzerliklere kısaca değindikten sonra her iki düzenleyici
                                                               kurumun uyarlamalarını analiz etmek için uygulamalar
          Ülkemizdeki merkezi sınavlara başvuran engelli öğrenciler   arasındaki farkları açıklayacağız:
        için yapılan uyarlamalara ilişkin bir sorun da uyarlamaların
        etkisini ölçen bilimsel araştırmaların çok az oluşudur.   MEB ve ÖSYM’nin Engelli Adaylara Yönelik
        Örneğin ek süre verilirken verilen süre miktarının ne kadar   Uygulamaları
        olması gerektiği, verilen sürenin engelli adayların sınav   1. MEB’in Uygulamaları (MEB Merkezi Sistem Sınav
        performanslarına etkisi vb. gibi… Bu konuda daha fazla   Yönergesi):
        somut ve kapsamlı araştırma verilerine ihtiyaç vardır.
                                                               • Sınav Güvenliği: Engelli adayların kullandıkları araçlar
          Düzeltilmeyi ve geliştirilmeyi bekleyen hususlara rağmen   sınav salonuna sokulabilir.
        önceki dönemlere göre uyarlamaların daha kapsayıcı     • Yardımcı Personel: Okuyucu ve kodlayıcılar, bölge sınav
        hale getirildiği göz ardı edilemeyecek bir gerçektir. Zira   yürütme komisyonunca atanır. Görev alan veya özel
        ülkemizde engelli öğrenci sayısı bütün eğitim kademelerinde   eğitim öğretmenleri tarafından yapılır.
        artmaktadır  ve  bu  artan  özel  gereksinimli  öğrenci   • Başvuru Süreci:
        popülasyonunun eğitim kademeleri arası geçişte birtakım      » LGS’de bilgiler okullardan RAM ’lara  (Rehberlik ve
        güçlüklerle karşılaştığı; sınava hazırlık, materyal, sınava giriş,   Araştırma Merkezi) gönderilir.
        sınav yerine erişim ve sınavların gerçekleşmesi aşamalarında     » İOKBS’de (İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları
        destek gereksinimleri bulunduğu bilinmektedir. Nitekim      Bursluluk Sınavı) velilerin RAM’a bizzat başvuru
        2019 yılında yükseköğretimde işitme/görme/bedensel/         yapması gerekir. Her sınav için tekrar başvuru yapılır.
        zihinsel engel, otizm, öğrenme güçlüğü gibi toplam 12   • Ek Süre: Süre miktarı kılavuzda belirtilir.
        farklı özel gereksinim alanında 32.944 erkek 14.807 kadın   • Görme Engelliler İçin: Resim, şekil ve grafik içeren
        öğrenci olmak üzere toplam 47.751 öğrenci eğitime devam   maddeler yerine eşdeğer sorular hazırlanır.
        etmekte iken 2023 yılında ise 35.088’i erkek, 19.118’i
        kadınlardan olmak üzere toplam 54.206 engelli öğrenci   2. ÖSYM’nin Uygulamaları (08.03.2022 tarih ve
        eğitimini sürdürmektedir (Gündoğar, 2020; Taşgın, 2023).  31772 sayılı Yönetmelik):

                                                               • Standartlaştırma: Engelli bireylerin sınav uyarlamaları,
          Artan  engelli  öğrenci  popülasyonu  MEB
        verilerinden de anlaşılmaktadır. Zira MEB bünyesinde      okuyucu/kodlayıcı nitelikleri ve ek süre (%15’ten az
                                                                  olmayacak şekilde) belirlenmiştir.
        2001-2002 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören
        özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenci sayısı 53.306       • Dijital Uyarlamalar: İşitme engellilere işaret dili, görme
        iken 2021-2022’de bu sayı yaklaşık 9 kat artarak          engellilere ekran okuma yazılımı gibi yenilikçi yöntemler
        472.686’ya ulaşmıştır (Engelli ve Yaşlı Hizmetleri        öngörülse de sadece E-YDS’de uygulanmaktadır.
        Genel Müdürlüğü [EYHGM], 2023).                        • Başvuru Süreci:
                                                                     » Engel Sağlık Durumu/Engel Bilgi Formu ve sağlık
          Bu rakamlar bize her yıl merkezi sınavların uyarlanmış    kurulu raporları ÖSYM’ye gönderilir.
        formlarının daha fazla uygulanmakta olduğunu, özel           » Engel durumunda değişiklik olmadıkça tekrar başvuru
        gereksinimli öğrenci popülasyonunun sınav düzenleyici       gerekmez.
        kurumlardan  zaman  içinde  daha  farklı  taleplerde   • Ek Süre: Süre miktarı sınavlara göre değişir, belirli bir
        bulunabileceğini göstermektedir.                          süre belirtilmez.

        Şimdi günümüzde MEB ve ÖSYM                            • Görme Engelliler İçin: Şekil ve grafik içeren maddeler
        tarafından uygulanan merkezi sınavlardaki                 sınavdan çıkarılır, alternatif maddeler eklenmez.
        uyarlamalara biraz daha yakından
        bakalım:                                                  Yukarıda da görüldüğü gibi her iki kurum, engelli
                                                               adaylara yönelik uyarlamalar yaparken farklı yöntemler
          Her iki kurum da;                                    benimsemiştir.
        • Görme/ işitme/ bedensel engelliler, otizm, özel öğrenme
          güçlüğü ve hiperaktivite gibi duygusal farklılıklar, hafif


                                                                                                     Şubat  2025  67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72