Page 60 - özbakış subat-2025 - p
P. 60
Dowker, Sarkar ve Looi (2016) matematik kaygısı (MEB, 2021). Testteki sorulara yönelik ortalama doğru
yaygınlığına dair tahminlerin, hedef kitle, ölçme araçları yanıt oranında son üç yılda bir düşüş olduğu görülmektedir.
ve “matematik kaygısı yüksek öğrenci” sınıflaması için
kullanılan kritere göre değiştiğini ifade etmektedirler. Bu bulgulara dayalı olarak, öğrencilerin matematik
Konu ile ilgili yapılan bazı araştırmalar yüksek matematik ile ilgili bazı problemler yaşadıkları sonucuna ulaşılabilir.
kaygısının üniversite öğrencilerinin %11’inde (Richardson Başarısızlık, bu durumun en açık sonuçlarından biridir.
ve Suinn, 1972); toplumun % 17’sinde (Ashcraft ve Moore, Buna ek olarak kaygı, korku ve gerginlik duyguları da
2009); ortaokul öğrencilerinin % 2-6’sında (Chinn, 2009) bu öğrenciler tarafından verilen duygusal tepkilerdir.
ve ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin % 11’inde (Devine Birçok araştırma bulgusuna göre; matematik kaygısı ile
vd., 2018) görüldüğünü tespit etmiştir. Bu oranlar, yüksek başarısızlık arasında önemli bir korelasyon mevcuttur
matematik kaygısının önemli bir problem olduğuna dair (Alkan, 2011; Ashcraft ve Krause, 2007; Carey vd., 2015b,
işaretler olarak değerlendirilebilir. 2019a; Hembree, 1990; Ma ve Xu, 2004; Rossnan, 2006).
Yüksek matematik kaygısı sergileyen öğrenciler, matematik
Her ne kadar matematik kaygısı çoğu öğrenci tarafından dersinden kaçma ya da kaçınma ve matematik becerisi
orta düzeyde ve az öğrenci tarafından da yüksek düzeyde gerektiren kariyer tercihlerinden uzak durma gibi matematik
yaşansa da (Carey vd., 2019a; Dede ve Dursun, 2008; dersine yönelik negatif tutumlar geliştirme eğiliminde
Koçer, 2019), 2018 PISA test sonuçları Türk öğrencilerin, olmaktadırlar (Hembree, 1990).
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (Organisation for
Economic Co-operation and Development [OECD]) üyesi Matematik kaygısı yaşayan öğrenciler zayıf bir öz-yeterlik
diğer ülkelere kıyasla problem çözme becerileri testinden algısı geliştirebilir ve matematiği yapabilecekleri ya da
daha düşük puanlar aldığını göstermektedir (Schleicher, matematik dersinde başarılı olabilecekleri konusunda
2019). Bu bulgular, Türkiye’de bir “matematik krizi” kendilerine güvenmeyebilirler (Ahmed vd., 2012; Ramirez
yaşanıyor olabileceği şeklinde yorumlanabilir. vd, 2018).
Benzer şekilde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Sonuç olarak ilgili literatür, matematik kaygısı ile
Başkanlığı (ÖSYM) tarafından yapılan TYT ve AYT sınavlarına matematik başarısı, öz-yeterlik, korku, kaygı ve
dair istatistikler incelendiğinde 40 sorudan oluşan matematik gerginlik gibi olumsuz duygular, matematikten
testinin net ortalamasının 5.1 olduğu saptanmıştır. Diğer kaçınma davranışları ve kariyer tercihleri arasında
bir ifadeyle, 2.5 milyon öğrenci 40 sorunun ortalama 5’ini önemli bir ilişki olduğuna dair bulgular sunmaktadır.
doğru olarak yanıtlamıştır (ÖSYM, 2021). Bu sonuçlara göre Bu nedenle, matematik kaygısını hedef almaya
matematik sorununun ulusal ölçekte yaşanan bir sorun yönelik okul psikolojik danışmanlığı ve rehberlik
olduğu ifade edilebilir. hizmetleri ile öğrencilere matematik kaygılarını
azaltmaya yönelik programlar geliştirilmesine ve
Benzer sonuçlar Liselere Geçiş Sınavı (LGS) için de bu programların okul psikolojik danışmanları ve
geçerlidir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan rehber öğretmenler tarafından uygulanmasına
istatistikler incelendiğinde 2019 yılında adayların 20 soruluk ihtiyaç vardır.
matematik testine ait ortalama net sayılarının 5.09; 2020
yılında 4.89 ve 2021 yılında 4.02 olduğu anlaşılmaktadır
60 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi