Page 60 - özbakış subat-2025 - p
P. 60

Dowker, Sarkar ve Looi (2016) matematik kaygısı      (MEB, 2021). Testteki sorulara yönelik ortalama doğru
        yaygınlığına dair tahminlerin, hedef kitle, ölçme araçları   yanıt oranında son üç yılda bir düşüş olduğu görülmektedir.
        ve “matematik kaygısı yüksek öğrenci” sınıflaması için
        kullanılan kritere göre değiştiğini ifade etmektedirler.   Bu bulgulara dayalı olarak, öğrencilerin matematik
        Konu ile ilgili yapılan bazı araştırmalar yüksek matematik   ile ilgili bazı problemler yaşadıkları sonucuna ulaşılabilir.
        kaygısının üniversite öğrencilerinin %11’inde (Richardson   Başarısızlık, bu durumun en açık sonuçlarından biridir.
        ve Suinn, 1972);  toplumun % 17’sinde (Ashcraft ve Moore,   Buna ek olarak kaygı, korku ve gerginlik duyguları da
        2009); ortaokul öğrencilerinin % 2-6’sında (Chinn, 2009)   bu öğrenciler tarafından verilen duygusal tepkilerdir.
        ve ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin % 11’inde (Devine   Birçok araştırma bulgusuna göre; matematik kaygısı ile
        vd., 2018) görüldüğünü tespit etmiştir. Bu oranlar, yüksek   başarısızlık arasında önemli bir korelasyon mevcuttur
        matematik kaygısının önemli bir problem olduğuna dair   (Alkan, 2011; Ashcraft ve Krause, 2007; Carey vd., 2015b,
        işaretler olarak değerlendirilebilir.                  2019a; Hembree, 1990; Ma ve Xu, 2004; Rossnan, 2006).
                                                               Yüksek matematik kaygısı sergileyen öğrenciler, matematik
          Her ne kadar matematik kaygısı çoğu öğrenci tarafından   dersinden kaçma ya da kaçınma ve matematik becerisi
        orta düzeyde ve az öğrenci tarafından da yüksek düzeyde   gerektiren kariyer tercihlerinden uzak durma gibi matematik
        yaşansa da (Carey vd., 2019a; Dede ve Dursun, 2008;    dersine yönelik negatif tutumlar geliştirme eğiliminde
        Koçer, 2019), 2018 PISA test sonuçları Türk öğrencilerin,   olmaktadırlar (Hembree, 1990).
        Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (Organisation for
        Economic Co-operation and Development [OECD]) üyesi       Matematik kaygısı yaşayan öğrenciler zayıf bir öz-yeterlik
        diğer ülkelere kıyasla problem çözme becerileri testinden   algısı geliştirebilir ve matematiği yapabilecekleri ya da
        daha düşük puanlar aldığını göstermektedir (Schleicher,   matematik dersinde başarılı olabilecekleri konusunda
        2019). Bu bulgular, Türkiye’de bir “matematik krizi”   kendilerine güvenmeyebilirler (Ahmed vd., 2012; Ramirez
        yaşanıyor olabileceği şeklinde yorumlanabilir.         vd, 2018).

          Benzer şekilde  Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi   Sonuç olarak ilgili literatür, matematik kaygısı ile
        Başkanlığı (ÖSYM) tarafından yapılan TYT ve AYT sınavlarına   matematik başarısı, öz-yeterlik, korku, kaygı ve
        dair istatistikler incelendiğinde 40 sorudan oluşan matematik   gerginlik gibi olumsuz duygular, matematikten
        testinin net ortalamasının 5.1 olduğu saptanmıştır. Diğer   kaçınma davranışları ve kariyer tercihleri arasında
        bir ifadeyle, 2.5 milyon öğrenci 40 sorunun ortalama 5’ini   önemli bir ilişki olduğuna dair bulgular sunmaktadır.
        doğru olarak yanıtlamıştır (ÖSYM, 2021). Bu sonuçlara göre   Bu nedenle, matematik kaygısını hedef almaya
        matematik sorununun ulusal ölçekte yaşanan bir sorun   yönelik okul psikolojik danışmanlığı ve rehberlik
        olduğu ifade edilebilir.                               hizmetleri ile öğrencilere matematik kaygılarını
                                                               azaltmaya yönelik programlar geliştirilmesine ve
          Benzer sonuçlar Liselere Geçiş Sınavı (LGS) için de   bu programların okul psikolojik danışmanları ve
        geçerlidir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan   rehber öğretmenler tarafından uygulanmasına
        istatistikler incelendiğinde 2019 yılında adayların 20 soruluk   ihtiyaç vardır.
        matematik testine ait ortalama net sayılarının 5.09; 2020
        yılında 4.89 ve 2021 yılında 4.02 olduğu anlaşılmaktadır































        60   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65