Page 60 - özbakış şubat -2024
P. 60
bitirmez, arada boş zaman kalmayacak duyulur ve bu gerçek durumla uyuşmayan
şekilde bu çıktının öğrenci tarafından bir duygulanıma denk gelebilir. Empatinin
okunup öğretmenin değerlendirme temel koşulları; kişinin kendi ve ötekinin
yapması sağlanır (Özel Eğitim Hizmetleri gerçekliğini ayırt edebilmesi ve ötekiyle
Yönetmeliği, 2018). Öğrenci sınavını temas kurmaya, ilgilenmeye istekli olması
bilgisayar ya da dijital tablet ile alabilir. şeklindedir (Hoffman, 1987).
Bu durumda öğrencinin kullandığı cihaza
sınav belgesi Word formatında iletilir. Örneğin bir psikolojik danışman, görme
Öğrenci bu belgede istediği gibi çalışır engelli öğrenci danışanıyla empati kurmak
ve sınavını kaydeder. Daha sonra bu istediğinde kendisini danışanının yerine
belgenin çıktısı alınarak sınav belgesi koyar. Yani onun gibi gözleri görmeden
olarak saklanır. Bu durumda da sınav hareket etmek için gözlerini kapatır ve
güvenliğinin sağlanması için öğrenci, diğer birtakım denemeler yaparsa, ancak ve
öğrenciler gibi gözetilir. Öğrenci okuyucu ancak tedirginlik, korku gibi güvensizlik
ve işaretleyici ile sınav almak istediğinde içeren duygular hisseder. Oysa görme
ise sınav tarihinde, ilgili bir öğretmen engelli olarak yaşayan ve bu duruma
ile birebir sınav olur. Öğretmen soruları uyum sağlamış bir görme engellinin
okur ve öğrencinin yönlendirmelerine duyguları bu şekilde değildir. O, bütün
göre yazar ya da işaretler. Öğretmenin; yaşam pratiklerini görmeden sürdürmeye
öğrencinin söylediği işlemleri, denklemleri, alışmıştır ve bundan sonraki hayatında
işlem veya denklemlerin sonuçlarını not da görme engelli olmak durumundadır.
edip öğrenci seslendirmesini istediğinde Sonuç olarak görmeyen birini anlamanın
seslendirmesi kopya değildir. Görme yolu gözlerini kapatmak değildir. Öte
engelli bir öğrencinin sınavı için kendi sınıfı yandan görme engellilik ise sadece bir
ya da başka herhangi bir sınıftan öğrenci özelliktir. Dolayısıyla engelsiz kişiler ne
görevlendirilemez. kadar birbirinden farklı ise aynı durum
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) görme engelliler için de geçerlidir.
Hizmetlerine Erişim
Okul psikolojik danışmanının tüm
çalışmalarında bir belirleyici yaklaşım
olarak “kültüre duyarlı psikoloji” kavramını
ve ilkelerini içselleştirmesi önemlidir.
Böylece tutumunu, sunduğu hizmetlerin Görmeyen birini
erişilebilirliğini, kapsayıcılığını sağlamak anlamanın yolu gözlerini
için kolayca deneyimleyecektir (Pedersen, kapatmak değildir.
1987). Bu doğrultuda empati ise bireyin
kendisini başkasının yerine koyması
değil; bireyin koşullarını onun gözünden
anlamasıyla mümkündür. Başkasının
yerinde olmayı hayal ederek sempati
60 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi