Page 60 - özbakış şubat -2024
P. 60

bitirmez,  arada    boş  zaman  kalmayacak             duyulur ve bu gerçek durumla uyuşmayan
        şekilde  bu  çıktının  öğrenci  tarafından             bir duygulanıma denk gelebilir. Empatinin

        okunup        öğretmenin         değerlendirme         temel  koşulları;  kişinin  kendi  ve  ötekinin
        yapması  sağlanır  (Özel  Eğitim  Hizmetleri           gerçekliğini  ayırt  edebilmesi  ve  ötekiyle

        Yönetmeliği,  2018).  Öğrenci  sınavını                temas kurmaya, ilgilenmeye istekli olması
        bilgisayar  ya  da  dijital  tablet  ile  alabilir.    şeklindedir (Hoffman, 1987).
        Bu durumda öğrencinin kullandığı cihaza

        sınav  belgesi  Word  formatında  iletilir.              Örneğin bir psikolojik danışman, görme
        Öğrenci  bu  belgede  istediği  gibi  çalışır          engelli öğrenci danışanıyla empati kurmak

        ve  sınavını  kaydeder.  Daha  sonra  bu               istediğinde  kendisini  danışanının  yerine
        belgenin  çıktısı  alınarak  sınav  belgesi            koyar.  Yani  onun  gibi  gözleri  görmeden
        olarak  saklanır.  Bu  durumda  da  sınav              hareket  etmek  için  gözlerini  kapatır  ve

        güvenliğinin sağlanması için öğrenci, diğer            birtakım  denemeler  yaparsa,  ancak  ve
        öğrenciler gibi gözetilir. Öğrenci okuyucu             ancak  tedirginlik,  korku  gibi  güvensizlik
        ve işaretleyici ile sınav almak istediğinde            içeren  duygular  hisseder.  Oysa  görme

        ise  sınav  tarihinde,  ilgili  bir  öğretmen          engelli  olarak  yaşayan  ve  bu  duruma
        ile  birebir  sınav  olur.  Öğretmen  soruları         uyum  sağlamış  bir  görme  engellinin
        okur  ve  öğrencinin  yönlendirmelerine                duyguları  bu  şekilde  değildir.  O,  bütün

        göre  yazar  ya  da  işaretler.  Öğretmenin;           yaşam pratiklerini görmeden sürdürmeye
        öğrencinin söylediği işlemleri, denklemleri,           alışmıştır  ve  bundan  sonraki  hayatında

        işlem  veya  denklemlerin  sonuçlarını  not            da  görme  engelli  olmak  durumundadır.
        edip  öğrenci  seslendirmesini  istediğinde            Sonuç olarak görmeyen birini anlamanın
        seslendirmesi  kopya  değildir.  Görme                 yolu  gözlerini  kapatmak  değildir.  Öte

        engelli bir öğrencinin sınavı için kendi sınıfı        yandan  görme  engellilik  ise  sadece  bir
        ya da başka herhangi bir sınıftan öğrenci              özelliktir.  Dolayısıyla  engelsiz  kişiler  ne

        görevlendirilemez.                                     kadar  birbirinden  farklı  ise  aynı  durum
          Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR)                görme engelliler için de geçerlidir.
        Hizmetlerine Erişim

          Okul  psikolojik  danışmanının  tüm

        çalışmalarında  bir  belirleyici  yaklaşım
        olarak “kültüre duyarlı psikoloji” kavramını
        ve  ilkelerini  içselleştirmesi  önemlidir.

        Böylece  tutumunu,  sunduğu  hizmetlerin                            Görmeyen birini
        erişilebilirliğini,  kapsayıcılığını  sağlamak              anlamanın yolu gözlerini

        için kolayca deneyimleyecektir (Pedersen,                        kapatmak değildir.
        1987).  Bu  doğrultuda  empati  ise  bireyin
        kendisini  başkasının  yerine  koyması

        değil;  bireyin  koşullarını  onun  gözünden
        anlamasıyla       mümkündür.          Başkasının

        yerinde  olmayı  hayal  ederek  sempati


        60  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65