Page 56 - özbakış şubat -2024
P. 56

Bu      doğrultuda       yaygın      kullanılan
        kavramlardan  ilki  ‘özürlü’  kavramıdır.                        Engelliliği  ifade  etmek  için  özürlü,

        Kavramın  anlamı  bozuk,  defolu  şeklinde                 sakat, engelli ve özel gereksinimli gibi
        olduğundan  sağlamcı  bir  bakış  açısı                    kavramlar zaman ve yaklaşımlara göre

        içermektedir. Sağlamcılık, engelli bireyleri               değişiklik göstermiştir. Engellilikle ilgili
        ötekileştirmeyi  ve  bunun  üzerinden                      her türlü uygulama ve tutum, engellilik
                                                                   kavramına toplumda nasıl bakılıp nasıl
        sağlam  üstünlüğünü  pekiştirmeyi  ifade                        adlandırıldığı ile etkileşimlidir.

        eden  bir  kavramdır  (Campbell,  2009).
        Sağlamcılık  kavramı  kör  bir  bireyle

        karşılaşıldığında  acıma,  küçümseme  ve               engellilere  karşı  eşitliğin  sağlanması
        sadece gözleri görmekte olduğu için daha               garanti altına alınmaktadır. Bu kanun 2009
        iyi durumda hissedip buna göre davranma                yılında yürürlüğe giren Birleşmiş Milletler

        halini betimlemektedir.                                Engelli  Hakları  Sözleşmesi’ne  paralel
          Fiziksel veya içsel olarak fonksiyon kaybı           olarak  2014  yılında  resmi  olarak  var

        “sakatlık” ile sakatlara yönelik erişilebilirlik       olmuştur  ve  bu  tarihten  itibaren  MEB’in
        sorunları ve ayrımcı tutumların tümü ise               tüm mevzuatları bu yönde geliştirilmiş ya
        “engellilik” ile ifade edilmektedir (Akbulut,          da yeniden oluşturulmuştur. Böylece tüm

        2015). Yani yeti kaybının veya yeti yitiminin          engelli öğrencilerin eğitim hakları garanti
        kendisi  sakatlık,  bundan  dolayı  yaşanan            altına alınmış, gerekli düzenlemeler yasal

        haller  ise  engelliliği  ifade  eder.  Örneğin        zemine  oturtulmuş,  alınması  gereken
        kör bir öğrenci Braille yazılı kitaplara (Bkz.         ek  tedbirlerin  de  yasal  bağlamda  altı
        2.1) erişemediğinde görme engelli olmuş,               çizilmiştir.  Sonuç  olarak  görme  engelli

        kılınmış  demektir.  Dolayısıyla  herhangi             ve  diğer  engel  gruplarından  öğrenciler
        birini kullanmak diğerine göre daha kaba               için  yapılması  gereken  çalışmalar,  ilgili

        veya  kötü  olmayıp  gözün  görme  işlevini            öğretmen ya da idari personelin iyi niyeti
        yerine getirememesi halini farklı açılardan            veya inisiyatifine bırakılmamıştır.
        anlatan sözcüklerdir.                                    Görme       engelli     öğrenciler      görme

          Özel  gereksinimlilik  bireyin  eğitim  ve           durumuna  göre  “az  gören  veya  total
        farklı  alanlarda,  sahip  olduğu  fonksiyon           görme engelli” tanısı almıştır. Her ikisi de

        kaybı nedeniyle özel uyarlamalara ihtiyaç              görme engelliliktir. Az gören, büyük punto
        duyması  anlamındadır  (Baykoç,  2015).                gibi  uyarlamalarla  görerek  okuyabilen
        Ancak tüm bireyler birbirinden farklıdır ve            bireyleri  ifade  etmektedir.  Total  görme

        ötekilerle aynı olmama hali yalnızca engelli           engellilik  ise,  yazılı  metinleri  Braille  veya
        çocuklara özgü değildir.                               sesli formatlarda okuyup yazabilen görme

          5378 sayılı kanunda engellilik “bireylerin           engellilik durumunu belirtmektedir (Şafak,
        fonksiyon  kayıpları  nedeniyle  farklı                2013).  Bu  tanılamalar  keskin  çizgilerle

        düzenleme  ve  uyarlamalara  ihtiyaç                   ayrılmamaktadır.  Çünkü  kişilerin  görme
        duyması”  şeklinde  tanımlanmaktadır.                  durumu  ölçüm  yapılan  ortamın  ışığına

        Yine  aynı  kanun  kapsamında  eğitim  de              ve  kişinin  o  günkü  göz  durumuna,  hava
        dâhil olmak üzere bütün hak alanlarında                durumuna bağlı olarak değişebilmektedir.


        56  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61