Page 52 - özbakış şubat -2024
P. 52

Eğitimcilere Öneriler
                                                                   * DEHB tanısı alan öğrencileriniz için etkinlikleri
                *  Sınıfımızda  DEHB’den  şüphelendiğimiz        tamamlaması  için  fazladan  zaman  tanımanız
              bir  öğrencimiz  olabilir.  İyi  bir  gözlem  süreci   oldukça yerinde bir davranış olacaktır.
              gerçekleştirerek  ve  okul  rehber  öğretmeninin     *  Aileler  ile  iş  birliği  sağlayarak  öğrencinin
              desteğini  alarak  aile  ile  gerekli  görüşmeleri   seviyesine  uygun  çalışmalar  planlamak  ve
              sağladıktan  sonra  velileri  uzman  görüşü        bu  planlarda  mutlaka  aileden  destek  almak
              almak  üzere  çocuk  ve  ergen  psikiyatrisine     önemlidir.
              yönlendirebilirsiniz.
                                                                   * DEHB tanılı öğrenciler kolayca hayal kırıklıkları
                *  DEHB  tanısı  almış  öğrencilerinizin  özel   yaşayabilir. Sürekli eleştirilmek onları incittiği gibi
              gereksinime ihtiyacı olduğunu yalnızca akademik    bir  süre  sonra  ne  yaparsam  yapayım  kendimi
              yönden  değil  sosyal,  duygusal  yönden  de       kabul  ettiremiyorum  algısıyla  uygun  olmayan
              desteklenmesi gerektiğini unutmamak gerekir.       davranışları  kabullendirici  bir  yola  çekebilirler.
                *  Atılacak  en  önemli  adımlardan  biri  belki   Eğitimciler  olarak  kuralları  sınıfla  belirlemek,
              de  sınıfımızı  olası  karşılaşılabilecek  durumlara   burada özel gereksinimli öğrencimizin de fikrini
              hazırlamaktır. Okul rehber öğretmenin desteğini    almak önemlidir.
              alarak  sınıfımızdaki  akran  desteğini  almanın     *  Çocuklar  en  iyi  birbirlerinden  öğrenir,
              yolları  üzerinde  çalışmalar  yapmak,  ileride    akran  öğretiminin  yolunu  açmak  en  büyük
              yaşanabilecek akran zorbalığının önüne geçmek      destekçilerinizden biridir.
              için oldukça önemlidir.                              *  Öğrencinizin  bir  kaynaştırma  öğrencisi
                * Yıkıcı davranışlar genellikle uzun süre sabit   değil  sınıfınızın  bir  kaynaştırma  sınıfı  olduğunu
              oturulması  gereken  çalışmaların  ardından        hatta son dönemlerde bunun içeriğinin değişip
              gelebilmektedir.   Dikkat   süreleri   oldukça     bütünleştirme  sınıfları  ifadesinin  kullanılması
              kısadır  ve  dış  uyaranlarla  dikkatleri  kolayca   biz eğitimcilere şunu ifade etmektedir; Sınıfımız
              dağılır.  Dolayısıyla  akademik  çalışmaları  fiziksel   çeşitli  enstrümanlardan  oluşan  bir  orkestradır
              hareketliliğe  de  imkân  tanıyacak  şekilde       ve  bizler  orkestra  şefi  olarak,  en  güzel  müziği
              düzenlemek  öğrencinizin  enerjisini  doğru        bestelemek için uğraşan yegâne varlıklarız.
              kullanmakta yardımcınız olabilir.
                *  Öğrencinizin  size  yakın  olması  önemlidir.
              Göz  teması  ve  fiziksel  teması  rahatça
              sağlayabileceğiniz  bir  mesafede  konumlanması
              gerekmektedir.   Kendini   kontrol   etmekte
              güçlük  yaşadığını  hissettiğiniz  anda  ona  fiziksel
              hareketlilik  imkânı  sağlayacak  sorumluluklar
              verebilirsiniz.

                *  Öğrencinizin  sık  sık  soru  sorma  davranışı
              ders  akışını  bozabileceğinden  bu  durumu  farklı
              yöntemlerle kontrol altına almayı deneyebilirsiniz.
              Birtakım  materyalleri  sınıf  ortamında  işaret
              sembolü  olarak  geliştirip  ihtiyaç  halinde
              sessizce  bu  sembolleri  kullanarak  aranızda
              iletişim  sağlamanız  soru  sorma  davranışını
              azaltacaktır. Bu yöntemi yıkıcı davranış eğilimleri
              sergileyebileceğine   yönelik   bazı   işaretleri
              sezdiğinizde de kullanabilirsiniz.
                * Aşırı hareketliliği olumlu bir kanala çekmek,
              dikkatlerini  toplamayı  sağlamak  için  yarışmacı
              ve işbirlikçi bir eğitim ortamı sağlamak oldukça
              faydalıdır.
                  *  Madalyalar,  rozetler,  teşekkür  belgeleri
              gibi   sosyal   pekiştireçlerle   öğrencilerinizi
              ödüllendirebilirsiniz.



        52  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57