Page 52 - özbakış şubat -2024
P. 52
Eğitimcilere Öneriler
* DEHB tanısı alan öğrencileriniz için etkinlikleri
* Sınıfımızda DEHB’den şüphelendiğimiz tamamlaması için fazladan zaman tanımanız
bir öğrencimiz olabilir. İyi bir gözlem süreci oldukça yerinde bir davranış olacaktır.
gerçekleştirerek ve okul rehber öğretmeninin * Aileler ile iş birliği sağlayarak öğrencinin
desteğini alarak aile ile gerekli görüşmeleri seviyesine uygun çalışmalar planlamak ve
sağladıktan sonra velileri uzman görüşü bu planlarda mutlaka aileden destek almak
almak üzere çocuk ve ergen psikiyatrisine önemlidir.
yönlendirebilirsiniz.
* DEHB tanılı öğrenciler kolayca hayal kırıklıkları
* DEHB tanısı almış öğrencilerinizin özel yaşayabilir. Sürekli eleştirilmek onları incittiği gibi
gereksinime ihtiyacı olduğunu yalnızca akademik bir süre sonra ne yaparsam yapayım kendimi
yönden değil sosyal, duygusal yönden de kabul ettiremiyorum algısıyla uygun olmayan
desteklenmesi gerektiğini unutmamak gerekir. davranışları kabullendirici bir yola çekebilirler.
* Atılacak en önemli adımlardan biri belki Eğitimciler olarak kuralları sınıfla belirlemek,
de sınıfımızı olası karşılaşılabilecek durumlara burada özel gereksinimli öğrencimizin de fikrini
hazırlamaktır. Okul rehber öğretmenin desteğini almak önemlidir.
alarak sınıfımızdaki akran desteğini almanın * Çocuklar en iyi birbirlerinden öğrenir,
yolları üzerinde çalışmalar yapmak, ileride akran öğretiminin yolunu açmak en büyük
yaşanabilecek akran zorbalığının önüne geçmek destekçilerinizden biridir.
için oldukça önemlidir. * Öğrencinizin bir kaynaştırma öğrencisi
* Yıkıcı davranışlar genellikle uzun süre sabit değil sınıfınızın bir kaynaştırma sınıfı olduğunu
oturulması gereken çalışmaların ardından hatta son dönemlerde bunun içeriğinin değişip
gelebilmektedir. Dikkat süreleri oldukça bütünleştirme sınıfları ifadesinin kullanılması
kısadır ve dış uyaranlarla dikkatleri kolayca biz eğitimcilere şunu ifade etmektedir; Sınıfımız
dağılır. Dolayısıyla akademik çalışmaları fiziksel çeşitli enstrümanlardan oluşan bir orkestradır
hareketliliğe de imkân tanıyacak şekilde ve bizler orkestra şefi olarak, en güzel müziği
düzenlemek öğrencinizin enerjisini doğru bestelemek için uğraşan yegâne varlıklarız.
kullanmakta yardımcınız olabilir.
* Öğrencinizin size yakın olması önemlidir.
Göz teması ve fiziksel teması rahatça
sağlayabileceğiniz bir mesafede konumlanması
gerekmektedir. Kendini kontrol etmekte
güçlük yaşadığını hissettiğiniz anda ona fiziksel
hareketlilik imkânı sağlayacak sorumluluklar
verebilirsiniz.
* Öğrencinizin sık sık soru sorma davranışı
ders akışını bozabileceğinden bu durumu farklı
yöntemlerle kontrol altına almayı deneyebilirsiniz.
Birtakım materyalleri sınıf ortamında işaret
sembolü olarak geliştirip ihtiyaç halinde
sessizce bu sembolleri kullanarak aranızda
iletişim sağlamanız soru sorma davranışını
azaltacaktır. Bu yöntemi yıkıcı davranış eğilimleri
sergileyebileceğine yönelik bazı işaretleri
sezdiğinizde de kullanabilirsiniz.
* Aşırı hareketliliği olumlu bir kanala çekmek,
dikkatlerini toplamayı sağlamak için yarışmacı
ve işbirlikçi bir eğitim ortamı sağlamak oldukça
faydalıdır.
* Madalyalar, rozetler, teşekkür belgeleri
gibi sosyal pekiştireçlerle öğrencilerinizi
ödüllendirebilirsiniz.
52 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi