Page 47 - özbakış şubat -2024
P. 47
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Nedir ?
Aile ve Eğitimcilere Öneriler
Gözdem ÖRDÜ / Özel Eğitim Öğretmeni
Karabağlar Rehberlik ve Araştırma Merkezi
“ Sınıfımız çeşitli enstrümanlardan oluşan bir orkestradır ve bizler orkestra şefi olarak,
en güzel müziği bestelemek için uğraşan yegâne varlıklarız. ”
ünümüzde giderek daha fazla insan, dikkat mental sorunların tanılanması Amerikan Psikiyatri
Geksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ile Birliği kriterlerine göre yapılmaktadır. Beş kez
karşılaşıyor. Bu durum, genellikle dikkat dağınıklığı, güncellenen bu tanı kriterleri en son haliyle Ruhsal
hiperaktivite ve dürtüsellik gibi belirtilerle kendini Bozuklukların Tanısal ve İstatiksel El Kitabı (DSM-V)
gösterir. DEHB’nin genellikle sadece çocuklarda değil, olarak yayınlanmıştır. Bu yazı boyunca sözü edilen
yetişkinlerde de ortaya çıkabileceği giderek daha iyi tanımlara DSM-IV ve DSM-V doğrultusunda yer
anlaşılmaktadır. DEHB, beyindeki bilişsel işlevlerle verilmiştir.
ilgili bir durumdur. Dikkat eksikliği, odaklanma DSM-IV’e göre Dikkat Eksikliği Hiperaktivite
güçlüğü, organizasyon zorlukları, zamanı yönetme Bozukluğu, okul öncesi çocuklarda başlayıp erişkinlikte
güçlüğü gibi belirtilerle kendini gösterir. Hiperaktivite, de devamlılık gösterebilen, hareketlerde aşırılık,
yerinde duramama, aşırı hareketlilik ve sürekli dikkat süresinin kısalığı ve dürtüsellik gibi bulgularla
bir iç huzursuzluk hissiyle ilişkilidir. Dürtüsellik ise göze çarpan, sebebin tam olarak bilinemediği,
düşünmeden davranma, ani tepkiler verme gibi tedavi edilmediği takdirde çocuğun ruhsal ve sosyal
özellikler içerir. gelişimini, eğitim hayatını olumsuz yönde etkileyebilen
Ülkemizde ve dünyanın birçok yerinde ruhsal ve bir bozukluktur. Son yıllarda çocuk ve ergenlerle ilgili
Şubat 2024 47