Page 42 - özbakış şubat -2024
P. 42
sayesinde iş birliği yaparak çalışmayı, dayanışma içinde Uzaktan Eğitim yoluyla bu çalışmayı yaptığım için
olmayı, paylaşmayı, saldırganlık dürtülerini ve duygularını zaman zaman kullanılan bilgisayar, tablet ve cep telefonu
kontrol etmeyi, iletişim kurmayı ve sorumluluk almayı gibi araçlarda görüntü ve seste sorunlar yaşanabiliyordu.
öğrenirler. Çocukların düşünme, algılama, sentez yapma, Bu gibi durumlarda masaldan ve oyundan kopan çocukları
değerlendirme ve problem çözme gibi zihinsel süreçlerinin gözetip oyuna yeniden bağlanmaları için neler yaptığımızı
işleyişinin hızlanmasını sağlar (Sahlberg-Doyle, 2020). diğer çocuklarla birlikte anlatıyorduk. Sonrasında
“ Yöntemin araçlarından ‘İmajinasyon’ ile çocukların kaldığımız yerden oyuna devam ediyorduk.
akıllarında ön planda olan imgeleri zihinlerinde İlerleyen haftalarda ilk gelen çocuklar diğer
canlandırmaları ile hayal etmelerini sağladım. Bu sayede arkadaşlarının bağlanmasını bekleyip sohbet ediyorlardı.
masallarda; kimi zaman bildikleri kimi zaman bilmedikleri Bunları yaparken de birbirlerini beklediklerini ve
yerlerde, farklı zamanlarda türlü türlü canlılara dinlediklerini fark ettim. Sohbet sırasında sevdikleri
dönüşebildiler. Masallar ve oyunlar sırasında yaşadıkları oyuncakları birbirlerine gösterip oyun esnasında bu
her yeni durum karşısında ‘spontan (kendiliğinden) ve oyuncakları kullanıyorlardı. Gruba gelmeyen arkadaşlarını
yaratıcı’ davranmayı öğrendiler. Bu sayede ortaya çıkan bana soruyorlardı. Grup saati bittiğinde ise birbirleriyle
farklı sorunlara uygun çözümler bulmayı öğrendiler. vedalaşarak ayrılıyorlardı. Çocuklar, bu çalışma sürecinde
Çocuklar, rolleri canlandırmaları ile kendilerinden farklı grup halinde birlikte hareket etmeyi öğrendiler.
özellikleri deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Çalışmanın başında grup, farklı sınıflardan gelen ve
Bu deneyim sayesinde yeni davranışlar ve özellikler birbirlerini az tanıyan çocuklardan oluşuyordu. Birbirini
kazanabildiler. Ayrıca daha önceden öğrendikleri rollerin az tanıyan bu çocukların aralarındaki iletişimi artırmak
(anne, baba vb.) dışında yeni rolleri (yağmur, güneş ve onları bir gruba dönüştürmek temel çalışma alanımdı.
gibi) deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Böylece Bunu sağlamak için de masalları ve oyunları bir öğe olarak
çocuklar, kendi öğrendikleri rollere yeni roller ekleyerek kullandım.
rol repertuarlarını genişletebildiler.”
Çocuklara sevebilecekleri ama daha önce hiç
duymadıkları masalların başlangıcını hayal gücümü
Süreçteki Deneyimlerimiz Nasıldı? kullanarak veriyordum. Bunun içinde bir yer ile
Çalışmalar esnasında çocuklarla birlikte ‘oyun oynayan’ başlıyordum. Örneğin; çöl, bodrum katı, çatı katı, bahçe,
bir yaklaşımım vardı. Bu yaklaşımım sayesinde onlarla ada gibi yerleri ayrıntılı bir şekilde veriyordum. Somut
daha kolay temas kurabildim. Çocukların oyunlarında ‘rol’ bir yer ile başlamam, çocukların zihinlerinde masalı
alarak dâhil oldum. Bu sayede dışarıda kalan çocukları canlandırmalarını ve hayal etmelerini sağlıyordu. Bu
oyuna ve gruba dâhil edebildim. Çocuklarla oyun yolla çocuklar hayal gücünü kullanmayı öğrendiler.
oynamam onların çok hoşuna gidiyordu. Ayrıca oyun Masalın geçtiği yer ile ilgili onların fikirlerini ve önerilerini
sırasında rolleri canlandırmam, çocukların aldıkları rolleri alıyordum. Hangi canlıları oynamak istediklerini de
taklit ederek oynamalarını kolaylaştırdı. Bu yolla çocuklar soruyordum. Çocukların fikirlerini almam ve hangi canlıları
rolleri nasıl oynayacaklarını öğrendiler. oynamak istediklerini sormam; fikirlerini ve duygularını
söylemelerine, kendilerini ifade etmelerine yardımcı oldu.
Bu durum çocukların iletişimlerini güçlendirdi. Ayrıca
Yöntemin araçlarından ‘İmajinasyon’ ile çocukların akıllarında ön planda olan imgeleri
zihinlerinde canlandırmaları ile hayal etmelerini sağladım. Bu sayede masallarda; kimi
zaman bildikleri kimi zaman bilmedikleri yerlerde farklı zamanlarda türlü türlü canlılara
dönüşebildiler. Masallar ve oyunlar sırasında yaşadıkları her yeni durum karşısında ‘spontan
(kendiliğinden) ve yaratıcı’ davranmayı öğrendiler. Bu sayede ortaya çıkan farklı sorunlara
uygun çözümler bulmayı öğrendiler. Çocuklar, rolleri canlandırmaları ile kendilerinden farklı
özellikleri deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Bu deneyim sayesinde yeni davranışlar
ve özellikler kazanabildiler. Ayrıca daha önceden öğrendikleri rollerin (anne, baba vb.)
dışında yeni rolleri (yağmur, güneş gibi) deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Böyle de
çocuklar kendi öğrendikleri rollere yeni roller ekleyerek rol repertuarlarını genişletebildiler.
42 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi