Page 42 - özbakış şubat -2024
P. 42

sayesinde  iş  birliği  yaparak  çalışmayı,  dayanışma  içinde   Uzaktan  Eğitim  yoluyla  bu  çalışmayı  yaptığım  için
        olmayı, paylaşmayı, saldırganlık dürtülerini ve duygularını   zaman zaman kullanılan bilgisayar, tablet ve cep telefonu
        kontrol  etmeyi,  iletişim  kurmayı  ve  sorumluluk  almayı   gibi araçlarda görüntü ve seste sorunlar yaşanabiliyordu.
        öğrenirler. Çocukların düşünme, algılama, sentez yapma,   Bu gibi durumlarda masaldan ve oyundan kopan çocukları
        değerlendirme ve problem çözme gibi zihinsel süreçlerinin   gözetip oyuna yeniden bağlanmaları için neler yaptığımızı
        işleyişinin hızlanmasını sağlar (Sahlberg-Doyle, 2020).  diğer  çocuklarla  birlikte  anlatıyorduk.  Sonrasında
          “  Yöntemin  araçlarından  ‘İmajinasyon’  ile  çocukların   kaldığımız yerden oyuna devam ediyorduk.
        akıllarında  ön  planda  olan  imgeleri  zihinlerinde    İlerleyen  haftalarda  ilk  gelen  çocuklar  diğer
        canlandırmaları ile hayal etmelerini sağladım. Bu sayede   arkadaşlarının bağlanmasını bekleyip sohbet ediyorlardı.
        masallarda; kimi zaman bildikleri kimi zaman bilmedikleri   Bunları  yaparken  de  birbirlerini  beklediklerini  ve
        yerlerde,  farklı  zamanlarda  türlü  türlü  canlılara   dinlediklerini  fark  ettim.  Sohbet  sırasında  sevdikleri
        dönüşebildiler. Masallar ve oyunlar sırasında yaşadıkları   oyuncakları  birbirlerine  gösterip  oyun  esnasında  bu
        her  yeni  durum  karşısında  ‘spontan  (kendiliğinden)  ve   oyuncakları kullanıyorlardı. Gruba gelmeyen arkadaşlarını
        yaratıcı’ davranmayı öğrendiler. Bu sayede ortaya çıkan   bana  soruyorlardı.  Grup  saati  bittiğinde  ise  birbirleriyle
        farklı  sorunlara  uygun  çözümler  bulmayı  öğrendiler.   vedalaşarak ayrılıyorlardı. Çocuklar, bu çalışma sürecinde
        Çocuklar, rolleri canlandırmaları ile kendilerinden farklı   grup halinde birlikte hareket etmeyi öğrendiler.
        özellikleri  deneyimleyebilme  olanağına  sahip  oldular.   Çalışmanın  başında  grup,  farklı  sınıflardan  gelen  ve
        Bu  deneyim  sayesinde  yeni  davranışlar  ve  özellikler   birbirlerini  az  tanıyan  çocuklardan  oluşuyordu.  Birbirini
        kazanabildiler. Ayrıca daha önceden öğrendikleri rollerin   az  tanıyan  bu  çocukların  aralarındaki  iletişimi  artırmak
        (anne,  baba  vb.)  dışında  yeni  rolleri  (yağmur,  güneş   ve onları bir gruba dönüştürmek temel çalışma alanımdı.
        gibi) deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Böylece   Bunu sağlamak için de masalları ve oyunları bir öğe olarak
        çocuklar, kendi öğrendikleri rollere yeni roller ekleyerek   kullandım.
        rol repertuarlarını genişletebildiler.”
                                                                 Çocuklara  sevebilecekleri  ama  daha  önce  hiç
                                                               duymadıkları  masalların  başlangıcını  hayal  gücümü
          Süreçteki Deneyimlerimiz Nasıldı?                    kullanarak  veriyordum.  Bunun  içinde  bir  yer  ile
          Çalışmalar esnasında çocuklarla birlikte ‘oyun oynayan’   başlıyordum. Örneğin; çöl, bodrum katı, çatı katı, bahçe,
        bir  yaklaşımım  vardı.  Bu  yaklaşımım  sayesinde  onlarla   ada  gibi  yerleri  ayrıntılı  bir  şekilde  veriyordum.  Somut
        daha kolay temas kurabildim. Çocukların oyunlarında ‘rol’   bir  yer  ile  başlamam,  çocukların  zihinlerinde  masalı
        alarak  dâhil  oldum.  Bu  sayede  dışarıda  kalan  çocukları   canlandırmalarını  ve  hayal  etmelerini  sağlıyordu.  Bu
        oyuna  ve  gruba  dâhil  edebildim.  Çocuklarla  oyun   yolla  çocuklar  hayal  gücünü  kullanmayı  öğrendiler.
        oynamam  onların  çok  hoşuna  gidiyordu.  Ayrıca  oyun   Masalın geçtiği yer ile ilgili onların fikirlerini ve önerilerini
        sırasında rolleri canlandırmam, çocukların aldıkları rolleri   alıyordum.  Hangi  canlıları  oynamak  istediklerini  de
        taklit ederek oynamalarını kolaylaştırdı. Bu yolla çocuklar   soruyordum. Çocukların fikirlerini almam ve hangi canlıları
        rolleri nasıl oynayacaklarını öğrendiler.              oynamak  istediklerini  sormam;  fikirlerini  ve  duygularını
                                                               söylemelerine, kendilerini ifade etmelerine yardımcı oldu.
                                                               Bu  durum  çocukların  iletişimlerini  güçlendirdi.  Ayrıca








           Yöntemin araçlarından ‘İmajinasyon’ ile çocukların akıllarında ön planda olan imgeleri
        zihinlerinde  canlandırmaları  ile  hayal  etmelerini  sağladım.  Bu  sayede  masallarda;  kimi
        zaman  bildikleri  kimi  zaman  bilmedikleri  yerlerde  farklı  zamanlarda  türlü  türlü  canlılara
        dönüşebildiler. Masallar ve oyunlar sırasında yaşadıkları her yeni durum karşısında ‘spontan
        (kendiliğinden) ve yaratıcı’ davranmayı öğrendiler. Bu sayede ortaya çıkan farklı sorunlara
        uygun çözümler bulmayı öğrendiler. Çocuklar, rolleri canlandırmaları ile kendilerinden farklı
        özellikleri deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Bu deneyim sayesinde yeni davranışlar
        ve  özellikler  kazanabildiler.  Ayrıca  daha  önceden  öğrendikleri  rollerin  (anne,  baba  vb.)
        dışında yeni rolleri (yağmur, güneş gibi) deneyimleyebilme olanağına sahip oldular. Böyle de
         çocuklar kendi öğrendikleri rollere yeni roller ekleyerek rol repertuarlarını genişletebildiler.






        42  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47