Page 41 - özbakış şubat -2024
P. 41
Psikodrama Yönteminin amacı, çocukların birlikte oyun oynamalarını, birbirlerini
tanımalarını ve birbirleriyle arkadaş olmalarını, aralarında iş birliği yapmalarını,
düşüncelerini, duygularını ve isteklerini söylemelerini, oyunun yönergelerini takip etmelerini,
özgüvenlerini geliştirmelerini, sosyal kuralları öğrenmelerini, hayal güçlerini geliştirmelerini,
oyun esnasında karşılaştıkları sorunlara birlikte çözüm yolu bulmalarını sağlamaktır.
ilköğretime hazırlanmalarını kolaylaştırmak için onlara ‘Psikodrama’; bir grup içinde insanların birbirleriyle
“Psikodrama Yöntemi ile Masallarla Oyun Saati” programı nasıl etkileşimde bulunduklarını irdeler. Birlikte çalışan
hazırladım. Amacım; “Psikodrama Yöntemi aracılığıyla kişiler arasında iletişimi ve işbirliğini artırmak, grup içi
çocukların birlikte oyun oynamalarını, birbirlerini koordinasyonu sağlamak psikodramanın temel hedefleri
tanımalarını ve birbirleriyle arkadaş olmalarını, aralarında arasındadır (Ziegler, 2005).
iş birliği yapmalarını, düşüncelerini, duygularını ve “Bu yöntem ile çocukların aralarındaki iletişimi
isteklerini söylemelerini, oyunun yönergelerini takip artırmaya çalıştım. Bunun için roller aracılığıyla
etmelerini, özgüvenlerini geliştirmelerini, sosyal kuralları çocukların birbirlerini tanımalarını ve birbirleriyle
öğrenmelerini, hayal güçlerini geliştirmelerini, oyun arkadaş olmalarını sağladım. Oyun sırasında aralarında
esnasında karşılaştıkları sorunlara birlikte çözüm yolu iletişim kurmalarına ve işbirliği yapmalarına yardım
bulmalarını” sağlamaktı. Bu amacı gerçekleştirmeye ettim. Yine roller aracılığıyla çocukların birbirlerine temas
yönelik olarak oluşturduğum gruba, gönüllülük esasıyla etmelerine ve kendilerini ifade etmelerine yardımcı
5-6 yaş grubundan dört kız, dört erkek olmak üzere oldum. Çocukların nasıl oynadıklarını da gözlemledim.
toplam sekiz öğrenci katıldı. Grup çalışmalarını, on hafta Örneğin; bazı çocuklar tanıdığı arkadaşlarıyla bazıları
çevrim içi Zoom platformu üzerinden 50 dakika sürecek da hemcinsleriyle oynamayı tercih ediyordu. Mümkün
şekilde planladım ve gerçekleştirdim. olduğunca çocukların rollerini, tercih ettiği arkadaşları
Yukarıda sözü edilen programı planlayıp uygularken ile birlikte oynayabileceği şekilde dağıtmaya çalıştım.
faydalandığım yöntemi kısaca tanıtıp ardından bu Çocuklar psikodrama süreci içerisinde zamanla birbirlerini
yöntemi program içerisinde nasıl kullandığım hakkında tanımayı ve arkadaş olmayı öğrenmeye başladılar.
bilgi vermenin yararlı olacağını düşünüyorum. Birbirlerini tanıdıkça da ilerleyen haftalarda gruptan
farklı arkadaşları ile oynamak istemeye başladılar. ”
Psikodrama Yöntemi Nedir?
‘Psikodrama’; insanlar arası ilişkilerin bilimidir. Triadik ‘Grup Terapisi’; grup içindeki her bireyi diğerinin
(üçlü) sistemin bir parçasıdır. Bu parçalar birbirleriyle yardımı için, bir grubu diğer grubun yararı için harekete
ilişkilidir ve birbirlerinden ayrılamazlar. Bu sistem geçirerek sorunu ele alır. Bu yöntemle, gruplarda mevcut
‘Sosyometri, Psikodrama ve Grup Terapisi’ dir (Ziegler, olan kendi kendini düzenleyen mekanizmaları korumak ve
2005). harekete geçirmek amaçlanır (Ziegler, 2005).
‘Sosyometri’; bir grup içinde insanların birbirleriyle “Bu çalışmadaki amaçlarımdan biri; bu yaklaşımı
nasıl ilişki kurduklarını araştırır. Bu yöntem, insanlar arası kullanarak farklı sınıflardan gelen ve birbirlerini az tanıyan
ilişkilerin temel ifadesinin çekim (kabul), itim (ret) ve çocukları ‘biz’ duygusuyla hareket eden, birbirini seven,
kayıtsızlık olduğu esasına dayanır (Ziegler, 2005). birbirine destek olan, birbirleriyle paylaşımda bulunan
“Bu yöntem ile çocukların oyun oynarken kimlerle bir ‘gruba’ dönüştürmekti. Bu yöntemle gruptaki tüm
oyunu devam ettirmek istediğini, kimlerle istemediğini çocukların oyun esnasında roller almalarında yardımcı
ya da kimleri göz ardı ettiğini gözlemleme fırsatına oldum. Aldıkları roller aracılığıyla birbirlerini tanımalarını,
sahip oldum. Bu gözlemler sonucunda, karşılıklı birlikte birbirleriyle iş birliği yapmalarını ve birbirlerine destek
oyun oynamayı isteyen çocukları ve ayrıca birlikte olmalarını, oyun sırasında karşılaştıkları sorunlara
oynayabileceğini düşündüğüm çocukları birbirleri ile birlikte çözüm bulmalarını destekledim.”
eşleştirdim. Tercih edilmeyen ya da oyunun dışında Psikodrama Yönteminin öğesi ‘Masal ve Oyun’, çocuklar
kalan çocuklar var ise; onları oyuna dahil etmek için rol için bağlayıcı bir rol oynar. Masal ve oyun, çocukların
almalarını sağladım. Ayrıca onlarla birlikte rol alarak hayal güçlerini geliştirir ve yaratıcı davranmalarına olanak
oyuna dahil oldum. Bu yolla, çocukların oyuna ve gruba sağlar. Çocukların kendilerini özgürce ifade etmelerine
bağlanmalarına yardımcı oldum. İlerleyen haftalarda yardımcı olur. Kelime hazinesini, dinleme ve anlama
çocuklar birbirlerine bağlanmayı öğrendiler. Bu durum becerisini geliştirir. Merak ve keşfetme duygularını
grup içinde bağlantıların artmasına katkı sağladı. pekiştirir. Arkadaşlık kurma yeteneğini ve özgüvenini
Süreç içinde çocukların aralarındaki ilişkinin geliştiğini geliştirir. Sıra beklemek, izin istemek, selam vermek
gözlemledim.” gibi sosyal kuralları öğrenmelerini sağlar. Masal ve oyun
Şubat 2024 41