Page 41 - özbakış şubat -2024
P. 41

Psikodrama  Yönteminin  amacı,  çocukların  birlikte  oyun  oynamalarını,  birbirlerini
             tanımalarını  ve  birbirleriyle  arkadaş  olmalarını,  aralarında  iş  birliği  yapmalarını,
             düşüncelerini, duygularını ve isteklerini söylemelerini, oyunun yönergelerini takip etmelerini,
             özgüvenlerini geliştirmelerini, sosyal kuralları öğrenmelerini, hayal güçlerini geliştirmelerini,
                oyun esnasında karşılaştıkları sorunlara birlikte çözüm yolu bulmalarını sağlamaktır.


        ilköğretime  hazırlanmalarını  kolaylaştırmak  için  onlara   ‘Psikodrama’;  bir  grup  içinde  insanların  birbirleriyle
        “Psikodrama Yöntemi ile Masallarla Oyun Saati” programı   nasıl  etkileşimde  bulunduklarını  irdeler.  Birlikte  çalışan
        hazırladım.  Amacım;    “Psikodrama  Yöntemi  aracılığıyla   kişiler  arasında  iletişimi  ve  işbirliğini  artırmak,  grup  içi
        çocukların  birlikte  oyun  oynamalarını,  birbirlerini   koordinasyonu sağlamak psikodramanın temel hedefleri
        tanımalarını ve birbirleriyle arkadaş olmalarını, aralarında   arasındadır (Ziegler, 2005).
        iş  birliği  yapmalarını,  düşüncelerini,  duygularını  ve   “Bu  yöntem  ile  çocukların  aralarındaki  iletişimi
        isteklerini  söylemelerini,  oyunun  yönergelerini  takip   artırmaya  çalıştım.  Bunun  için  roller  aracılığıyla
        etmelerini, özgüvenlerini geliştirmelerini, sosyal kuralları   çocukların  birbirlerini  tanımalarını  ve  birbirleriyle
        öğrenmelerini,  hayal  güçlerini  geliştirmelerini,  oyun   arkadaş olmalarını sağladım. Oyun sırasında aralarında
        esnasında  karşılaştıkları  sorunlara  birlikte  çözüm  yolu   iletişim  kurmalarına  ve  işbirliği  yapmalarına  yardım
        bulmalarını”  sağlamaktı.  Bu  amacı  gerçekleştirmeye   ettim. Yine roller aracılığıyla çocukların birbirlerine temas
        yönelik  olarak  oluşturduğum  gruba,  gönüllülük  esasıyla   etmelerine  ve  kendilerini  ifade  etmelerine  yardımcı
        5-6  yaş  grubundan  dört  kız,  dört  erkek  olmak  üzere   oldum.  Çocukların  nasıl  oynadıklarını  da  gözlemledim.
        toplam sekiz öğrenci katıldı.  Grup çalışmalarını, on hafta   Örneğin;  bazı  çocuklar  tanıdığı  arkadaşlarıyla  bazıları
        çevrim içi Zoom platformu üzerinden 50 dakika sürecek   da  hemcinsleriyle  oynamayı  tercih  ediyordu.  Mümkün
        şekilde planladım ve gerçekleştirdim.                  olduğunca  çocukların  rollerini,  tercih  ettiği  arkadaşları
          Yukarıda  sözü  edilen  programı  planlayıp  uygularken   ile  birlikte  oynayabileceği  şekilde  dağıtmaya  çalıştım.
        faydalandığım  yöntemi  kısaca  tanıtıp  ardından  bu   Çocuklar psikodrama süreci içerisinde zamanla birbirlerini
        yöntemi  program  içerisinde  nasıl  kullandığım  hakkında   tanımayı  ve  arkadaş  olmayı  öğrenmeye  başladılar.
        bilgi vermenin yararlı olacağını düşünüyorum.          Birbirlerini  tanıdıkça  da  ilerleyen  haftalarda  gruptan
                                                               farklı arkadaşları ile oynamak istemeye başladılar. ”
          Psikodrama Yöntemi Nedir?
          ‘Psikodrama’; insanlar arası ilişkilerin bilimidir. Triadik   ‘Grup  Terapisi’;  grup  içindeki  her  bireyi  diğerinin
        (üçlü)  sistemin  bir  parçasıdır.  Bu  parçalar  birbirleriyle   yardımı için, bir grubu diğer grubun yararı için harekete
        ilişkilidir  ve  birbirlerinden  ayrılamazlar.  Bu  sistem   geçirerek sorunu ele alır. Bu yöntemle, gruplarda mevcut
        ‘Sosyometri,  Psikodrama  ve  Grup  Terapisi’  dir  (Ziegler,   olan kendi kendini düzenleyen mekanizmaları korumak ve
        2005).                                                 harekete geçirmek amaçlanır (Ziegler, 2005).

          ‘Sosyometri’;  bir  grup  içinde  insanların  birbirleriyle   “Bu  çalışmadaki  amaçlarımdan  biri;  bu  yaklaşımı
        nasıl ilişki kurduklarını araştırır. Bu yöntem, insanlar arası   kullanarak farklı sınıflardan gelen ve birbirlerini az tanıyan
        ilişkilerin  temel  ifadesinin  çekim  (kabul),  itim  (ret)  ve   çocukları ‘biz’ duygusuyla hareket eden, birbirini seven,
        kayıtsızlık olduğu esasına dayanır (Ziegler, 2005).    birbirine  destek  olan,  birbirleriyle  paylaşımda  bulunan
          “Bu  yöntem  ile  çocukların  oyun  oynarken  kimlerle   bir  ‘gruba’  dönüştürmekti.  Bu  yöntemle  gruptaki  tüm
        oyunu  devam  ettirmek  istediğini,  kimlerle  istemediğini   çocukların  oyun  esnasında  roller  almalarında  yardımcı
        ya  da  kimleri  göz  ardı  ettiğini  gözlemleme  fırsatına   oldum. Aldıkları roller aracılığıyla birbirlerini tanımalarını,
        sahip oldum. Bu gözlemler sonucunda, karşılıklı birlikte   birbirleriyle  iş  birliği  yapmalarını  ve  birbirlerine  destek
        oyun  oynamayı  isteyen  çocukları  ve  ayrıca  birlikte   olmalarını,  oyun  sırasında  karşılaştıkları  sorunlara
        oynayabileceğini  düşündüğüm  çocukları  birbirleri  ile   birlikte çözüm bulmalarını destekledim.”
        eşleştirdim.  Tercih  edilmeyen  ya  da  oyunun  dışında   Psikodrama Yönteminin öğesi ‘Masal ve Oyun’, çocuklar
        kalan çocuklar var ise; onları oyuna dahil etmek için rol   için  bağlayıcı  bir  rol  oynar.  Masal  ve  oyun,  çocukların
        almalarını  sağladım.  Ayrıca  onlarla  birlikte  rol  alarak   hayal güçlerini geliştirir ve yaratıcı davranmalarına olanak
        oyuna dahil oldum. Bu yolla, çocukların oyuna ve gruba   sağlar.  Çocukların  kendilerini  özgürce  ifade  etmelerine
        bağlanmalarına  yardımcı  oldum.  İlerleyen  haftalarda   yardımcı  olur.  Kelime  hazinesini,  dinleme  ve  anlama
        çocuklar  birbirlerine  bağlanmayı  öğrendiler.  Bu  durum   becerisini  geliştirir.  Merak  ve  keşfetme  duygularını
        grup  içinde  bağlantıların  artmasına  katkı  sağladı.   pekiştirir.  Arkadaşlık  kurma  yeteneğini  ve  özgüvenini
        Süreç  içinde  çocukların  aralarındaki  ilişkinin  geliştiğini   geliştirir.  Sıra  beklemek,  izin  istemek,  selam  vermek
        gözlemledim.”                                          gibi sosyal kuralları öğrenmelerini sağlar. Masal ve oyun

                                                                                                     Şubat 2024 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46