Page 44 - özbakış şubat -2024
P. 44
için de onları yönlendirdim. Bu sayede ekranın karşısında
rolleri daha rahat oynayabildiler. Ayrıca rolü nasıl
oynayabileceklerini birbirlerinden de görüyorlardı. Bu Çocukların roller üzerinden
durum onları eğlendiriyordu. Oyunun başında rolden birbirleri ile iletişime geçmeleri,
önce birbirlerine ‘merhaba’ diyerek başlamalarına oyunun seyrinin gelişmesine ve yeni
ve birbirlerini dinlemelerine, sıralarını beklemelerine koşulların ortaya çıkmasına yol açar.
özen gösterdim. Çocuklar, ilişki halinde iken sosyal
kuralları bu sayede öğrenmeye başladılar. İlerleyen
haftalarda benim müdahale etmeme gerek kalmadan
birbirlerini bekleyebildiler, dinleyebildiler ve uygun yerde birbirlerine uyum sağlamaya ve arkadaş olmaya başladılar.
birbirlerinden ve benden izin isteyebildiler. Bu durumun İlerleyen zamanlarda aralarındaki iletişimin arttığını fark
grubun bütünlüğünün oluşmasında olumlu bir katkısı ettim. Çocukların okulda ya da bahçede karşılaştıklarında
oldu. Çocukların roller üzerinden birbirleri ile iletişime aralarında sohbet ettiklerini gözlemledim. Okulda
geçmeleri, oyunun seyrinin gelişmesine ve yeni koşulların karşılaştığımızda yanıma ya da rehberlik servisine gelip
ortaya çıkmasına yol açıyordu. Bu durum, yeni bir rol benimle de sohbet ediyorlardı.
ile diğer çocukların da oyuna ve gruba eklenmelerini Oyunun tıkandığı, akışının yavaşladığı durumlarda
sağlıyordu. Örneğin; ‘deve’ rolünde çocuklar birbirlerine çocuklardan oyuna uygun öneriler vermelerini
susuz kaldıklarını ve su bulmak istediklerini söylediklerinde istiyordum. Mümkün olduğunca fikirlerini, görüşlerini
‘dere’ rolü ile diğer çocukların oyuna dahil olabilmeleri ve yorumlarını almaya çalışıyordum. Bazen de durum
mümkün oluyordu. Rol alanlar birbirleriyle bağlantılı gereği oyunun akışında sorunlar çıkabiliyordu. Oyunun
oldukları için de gruba dâhil oldu. Bu esnada rol almayan, devam edebilmesi içinde uygun çözümler getirmelerini
oyuna ve gruba dâhil olmayan çocukları gözetiyordum. istiyordum. Bu durum onların spontan (kendiliğinden)
Oyunun dışında kalan çocuklar ile birlikte rol alarak oyuna ve yaratıcı davranmalarına yol açıyordu. Çocuklar, bu
katılıyordum. Bu yolla çocukların gruba bağlanmasına sayede seçenekler üretmeyi ve duruma uygun çözümü
yardımcı oluyordum. Tüm çocukların rol almaları, grubun bulmayı öğreniyorlardı. Bu durum çocukların davranış
birbirine bağlantılanmasını sağlıyordu. Bu durum grubun repertuarlarının gelişmesine ve sorunlara çözümleyici
bütünlüğünün oluşmasına katkı sağlıyordu. yaklaşmalarına yardımcı oluyordu. İlerleyen haftalarda
çocukların sınıfta çıkan sorunlara daha kolay çözüm
Grup lideri olarak temel işlevim, grubun bağlantılarını
artırmak ve bütünlüğünü sağlamaktı. Gruptaki bulabildiklerine dair öğretmenlerinden geri bildirimler
bağlantıların artması, çocukların aralarındaki teması aldım.
artırdı. Böylelikle çocuklar birbirlerini tanımaya,
44 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi