Page 44 - özbakış şubat -2024
P. 44

için de onları yönlendirdim. Bu sayede ekranın karşısında
        rolleri  daha  rahat  oynayabildiler.  Ayrıca  rolü  nasıl
        oynayabileceklerini  birbirlerinden  de  görüyorlardı.  Bu        Çocukların roller üzerinden
        durum  onları  eğlendiriyordu.  Oyunun  başında  rolden       birbirleri ile iletişime geçmeleri,
        önce  birbirlerine  ‘merhaba’  diyerek  başlamalarına       oyunun seyrinin gelişmesine ve yeni
        ve  birbirlerini  dinlemelerine,  sıralarını  beklemelerine   koşulların ortaya çıkmasına yol açar.
        özen  gösterdim.  Çocuklar,  ilişki  halinde  iken  sosyal
        kuralları  bu  sayede  öğrenmeye  başladılar.  İlerleyen
        haftalarda  benim  müdahale  etmeme  gerek  kalmadan
        birbirlerini bekleyebildiler, dinleyebildiler ve uygun yerde   birbirlerine uyum sağlamaya ve arkadaş olmaya başladılar.
        birbirlerinden ve benden izin isteyebildiler. Bu durumun   İlerleyen zamanlarda aralarındaki iletişimin arttığını fark
        grubun  bütünlüğünün  oluşmasında  olumlu  bir  katkısı   ettim. Çocukların okulda ya da bahçede karşılaştıklarında
        oldu.  Çocukların roller üzerinden birbirleri ile iletişime   aralarında  sohbet  ettiklerini  gözlemledim.  Okulda
        geçmeleri, oyunun seyrinin gelişmesine ve yeni koşulların   karşılaştığımızda  yanıma  ya  da  rehberlik  servisine  gelip
        ortaya  çıkmasına  yol  açıyordu.  Bu  durum,  yeni  bir  rol   benimle de sohbet ediyorlardı.
        ile  diğer  çocukların  da  oyuna  ve  gruba  eklenmelerini   Oyunun  tıkandığı,  akışının  yavaşladığı  durumlarda
        sağlıyordu. Örneğin; ‘deve’ rolünde çocuklar birbirlerine   çocuklardan   oyuna   uygun   öneriler   vermelerini
        susuz kaldıklarını ve su bulmak istediklerini söylediklerinde   istiyordum.  Mümkün  olduğunca  fikirlerini,  görüşlerini
        ‘dere’  rolü  ile  diğer  çocukların  oyuna  dahil  olabilmeleri   ve  yorumlarını  almaya  çalışıyordum.  Bazen  de  durum
        mümkün  oluyordu.  Rol  alanlar  birbirleriyle  bağlantılı   gereği  oyunun  akışında  sorunlar  çıkabiliyordu.  Oyunun
        oldukları için de gruba dâhil oldu. Bu esnada rol almayan,   devam  edebilmesi  içinde  uygun  çözümler  getirmelerini
        oyuna  ve  gruba  dâhil  olmayan  çocukları  gözetiyordum.   istiyordum.  Bu  durum  onların  spontan  (kendiliğinden)
        Oyunun dışında kalan çocuklar ile birlikte rol alarak oyuna   ve  yaratıcı  davranmalarına  yol  açıyordu.  Çocuklar,  bu
        katılıyordum.  Bu  yolla  çocukların  gruba  bağlanmasına   sayede  seçenekler  üretmeyi  ve  duruma  uygun  çözümü
        yardımcı oluyordum. Tüm çocukların rol almaları, grubun   bulmayı  öğreniyorlardı.  Bu  durum  çocukların  davranış
        birbirine bağlantılanmasını sağlıyordu. Bu durum grubun   repertuarlarının  gelişmesine  ve  sorunlara  çözümleyici
        bütünlüğünün oluşmasına katkı sağlıyordu.              yaklaşmalarına  yardımcı  oluyordu.  İlerleyen  haftalarda
                                                               çocukların  sınıfta  çıkan  sorunlara  daha  kolay  çözüm
          Grup lideri olarak temel işlevim, grubun bağlantılarını
        artırmak   ve   bütünlüğünü   sağlamaktı.   Gruptaki   bulabildiklerine  dair  öğretmenlerinden  geri  bildirimler
        bağlantıların  artması,  çocukların  aralarındaki  teması   aldım.
        artırdı.  Böylelikle  çocuklar  birbirlerini  tanımaya,











































        44  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49