Page 48 - özbakış şubat -2024
P. 48

çalışmalar  incelendiğinde,  DEHB’nin,  çocuklukta   özgü  olarak  belirlenmeli  ve  uzmanlar  tarafından
            ve  ergenlikte  en  sık  karşılaşılan  sorunlardan  birisi   multidisipliner bir yaklaşımla yönetilmelidir.
            olduğu  görülmektedir  (Nathrath  ve  Wölfl,  2006).   DSM-V’e  göre  DEHB  kendini  üç  farklı  şekilde
            Amerikan  Psikiyatri  Birliği’nin  verilerine  göre,  okul   gösterebilir.  Bunlar  “Dikkat  Eksikliği”,  “Hiperaktivite
            çağı  çocuklarında  DEHB’nin  görülme  sıklığı,  %3-7   ve  Dürtüsellik”  ve  birleşik  şekilde  görebildiğimiz
            oranındadır.  Buna  göre,  Lauth  ve  Naumann  (2009),   “Dikkat  Eksikliği  &  Hiperaktivite-Dürtüsellik”  olarak
            her sınıfta 1-2 DEHB’li öğrenci olma olasılığının yüksek   sınıflandırılmaktadır.  Bu  üç  sınıflandırmanın  her
            olduğunu ifade etmektedir. Lauth ve Schlottke (2001)   birinde görülen özellikler şöyle sıralanabilir.


                 Dikkat eksikliği, odaklanma güçlüğü; organizasyon zorlukları, zamanı yönetme
                 güçlüğü gibi belirtilerle kendini gösterir. Hiperaktivite; yerinde duramama, aşırı
              hareketlilik ve sürekli bir iç huzursuzluk hissiyle ilişkilidir. Dürtüsellik ise düşünmeden
                                 davranma, ani tepkiler verme gibi özellikler içerir.



            ise,  DEHB’nin  gelişim  dönemlerine  göre  görülme
            sıklığını,  okul  öncesi  dönemde  (4-6  yaş)  %3,  okul   Yalnızca   dikkat   eksikliğinin   görüldüğü
            çağındaki öğrencilerde (6-13 yaş) %3-7 ve ergenlikte   durumlarda;
            (14-20 yaş) %6 olarak belirtmektedirler.             * Günlük işlerini planlamakta güçlük yaşar.

              DEHB  tek  başına  görülebildiği  gibi  başka  özel
            gereksinim  gerektiren  durumlarla  birlikte  de     * Eşyalarını sık sık kaybetmektedir.
            gözlenebilir.  En  sık  karşılaştığımız  durum  Özel   * Dikkati sürdürmede güçlükler görülür.
            Öğrenme  Güçlüğü  ile  birlikte  görülmesidir.  Bunun   * Dikkati kolayca dağılır.
            dışında  son  yıllarda  Otizm  Spektrum  Bozukluğu  ile   * Yoğun düşünme gerektiren işlerden kaçınır.
            de  bir  arada  gözlemlenebilmektedir.  DEHB  ve  otizm   * Dinlemiyor gibi görünür.
            arasında  bazı  ortak  belirtiler  bulunabilir  ve  bu  iki
            durum bazen aynı bireyde birlikte görülebilir. Örneğin,     * Organizasyon sorunları yaşamaktadır.
            dikkat eksikliği ve odaklanma güçlüğü hem DEHB’ye    * Detaylara dikkat etmekte güçlükler gözlenir
            hem  de  otizme  özgü  olabilir.  Ayrıca,  bazı  otizm   ve sürekli hata yapar.
            spektrum bozukluğu olan bireylerde hiperaktivite gibi   * Verilen komutları izlemede güçlükler yaşar.
            belirtiler de gözlemlenebilir. DEHB ve otizm bir arada
            olduğu durumlarda; tedavi planı ve yaklaşımı, bireye






































        48  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53