Page 57 - özbakış şubat -2024
P. 57
Görme engelli öğrenciler görme
durumuna göre “az gören veya total
görme engelli” tanısı almıştır. Her ikisi
de görme engelliliktir. Eğitsel olarak az
gören, büyük punto gibi uyarlamalarla
görerek okuyabilen bireyleri ifade
etmektedir. Total görme engellilik
ise, yazılı metinleri Braille veya sesli
formatlarda okuyup yazabilen görme
engellilik durumunu belirtmektedir.
Bazı görme problemlerinde ise gözün Görme Engelli Öğrenci İçin Erişilebilirlik
yorgunluğu belirleyici olmaktadır. Uyarlama ve Yöntemleri
Dolayısıyla kişinin sesli mi yoksa görerek mi
okuma yapacağı, kendisinin ihtiyaçlarına A) Az gören birey: Öğrenci tahtayı
göre belirlenebilecek, gerektiğinde yakından görüyor olabilir. Öğrencinin
esneyebilecek koşullarla şekillenmektedir. görme durumunu karanlık bir ortam ya da
Bu nedenle aşağıda belirtilen her bir olgu, lambaların açık olması destekliyor olabilir.
öğrencinin bireysel durumuna ve büyük Bu durumda sınıfta oturduğu konum ve
punto, sesli kitap, Braille kitap erişimine diğer unsurlar duruma göre ayarlanmalıdır.
göre değişebilir bilgiler içermektedir. Öğrencinin durumu hava koşullarına
Aşağıda görme engelli bireylere yönelik göre değişiklik gösteriyorsa, öğrenci ile
yöntem, teknik, materyal ve ortamlarda iletişim kurarak ihtiyaçları saptanmalıdır.
öğretimsel uyarlamalar sıralanmıştır. Bu Öğrenci az düzeyde tahtayı görürken aynı
uyarlamaların görme engelli bireylerin zamanda öğretmenin, tahtada yazanları
kişisel gereksinim ve özelliklerine göre seslendirmesine ihtiyaç duyabilir.
belirlenmesi çok önemlidir.
Şubat 2024 57