Page 59 - özbakış şubat -2024
P. 59
B) Total görme engelli birey: * Bu hizmetleri veren kütüphanelere
Derste kullanılan şekil, grafik, resim ve ilişkin iletişim bilgileri yazının sonundadır.
tablolar, maket ve diğer materyaller
öğrencinin öncelikli olarak dokunsal Ölçme ve Değerlendirme Erişilebilirliği
olarak anlayabilmesi, sözlü anlatım gibi
yöntemlerle öğrenciye sunulur. Basit A) Az gören birey: Az gören öğrencilerin
materyaller ile öğrencinin somutlaştırması dersler ve bireysel çalışmaları sırasında
sağlanır. Örneğin basit makineler veya kullandıkları yönteme göre ölçme ve
atomun yapısı günlük hayattaki basit değerlendirme yöntemi belirlenir. Ancak
eşyalar kullanılarak somutlaştırılabilir. bireysel çalışma ile sınav yöntemi aynı
olmak durumunda değildir. Örneğin;
Ders içinde kullanılan kitap ve diğer öğrenci evinde sahip olduğu bir teknolojik
yazılı materyallerin Braille, sesli veya donanımla görerek ders çalışıyor olabilir
bilgisayarda görüntülenebilecek ve ekran ancak bu düzeni okulda kullanamıyor ya
okuyucu yazılımlara uygun PDF, Word da kullanabilse bile sınavlarda kendisine
formatları sağlanmalıdır. Ekran okuyucu uygun bir hızda değil de, çok daha yavaş
yazılımlar bir bilgisayar ya da mobil cihaz ilerleyebildiği için rahat hissedemiyor
içerisinde zaten yer alan veya sonradan olabilir. Dolayısıyla öğrencinin tercihi
yüklenen bir yazılım olup ekrandaki öğeleri önemlidir. Öğrenci büyük ve kalın puntolu
seslendirmekte; yalnızca duyarak işlem yazılara ihtiyaç duyuyor olabilir. Bu
yapmayı sağlamaktadır (Yılmaz, 2010). durumda öğrencinin yazılı sınav belgesi
Hangi aracı kullandığı öğrencinin bu şekilde hazırlanmalıdır. Öğrenci her ne
ihtiyacına göre değişmektedir. İlkokul kadar birtakım araçlar ya da büyük ve kalın
öğrencileri için Braille kaynaklar temel punto ile okuyabiliyorsa da akranlarına
alınmalıdır. MEB kitapları Braille olarak göre daha yavaş bir okuma hızına sahipse,
okul yönetimi organizasyonuyla talep edilir. sık sık gözlerini dinlendirmeye ihtiyaç
Braille kitaplar, kabartmalı ve kendine duyuyorsa sınavı için ek süre gerekebilir.
özgü bir sistem içindeki harflerden oluşur. B) Total görme engelli birey: Öğrenciye
Braille nota, rakam ve diğer tüm yazı dilleri ders esnasında şekil içerikli konular, örneğin
bulunmaktadır. Braille yazı için tablet- üçgenler konusu, materyaller ve sözel
kalem, daktilo veya kabartma ekranlı anlatım yöntemi kullanılarak aktarıldığı
cihazlar bulunmaktadır (EGED, 2018). durumda sınavda da bu içerikler sorulabilir.
Sesli ve PDF benzeri formatlar ve Ancak öğrenciye şekilli soru olarak değil,
erişilebilir matematik ve müzik kaynakları o sorunun sözel olarak betimlenmiş hali
için aşağıda paylaşılan en büyük arşive sorulabilir ya da okuyucu tarafından şeklin
sahip birkaç tane kütüphaneden tarif edilebilirliği sağlanabilir. Öğrenci
öğrencinin yararlanması sağlanabilir. Bu Braille olarak da sınav alabilir. Bu durumda
kütüphaneler, yalnızca görme engellilerin okulun bulunduğu şehir ve semt içerisinde
yararlanabilmesi için “Engelli Sağlık Braille çıktı alınacak yerler araştırılarak
Raporu/Çocuklar İçin Özel Gereksinim yazılı sınavın çıktısının alınması sağlanır.
Raporu” ile üyelik üzerinden hizmet Öğretmen, öğrenci sınavını bitirir
vermektedir.
Şubat 2024 59