Page 59 - özbakış şubat -2024
P. 59

B)     Total     görme       engelli     birey:        *  Bu  hizmetleri  veren  kütüphanelere
        Derste  kullanılan  şekil,  grafik,  resim  ve         ilişkin iletişim bilgileri yazının sonundadır.
        tablolar,  maket  ve  diğer  materyaller

        öğrencinin  öncelikli  olarak  dokunsal                  Ölçme ve Değerlendirme Erişilebilirliği
        olarak  anlayabilmesi,  sözlü  anlatım  gibi

        yöntemlerle  öğrenciye  sunulur.  Basit                  A) Az gören birey: Az gören öğrencilerin
        materyaller ile öğrencinin somutlaştırması             dersler  ve  bireysel  çalışmaları  sırasında
        sağlanır.  Örneğin  basit  makineler  veya             kullandıkları  yönteme  göre  ölçme  ve

        atomun  yapısı  günlük  hayattaki  basit               değerlendirme  yöntemi  belirlenir.  Ancak
        eşyalar kullanılarak somutlaştırılabilir.              bireysel  çalışma  ile  sınav  yöntemi  aynı
                                                               olmak  durumunda  değildir.  Örneğin;
          Ders  içinde  kullanılan  kitap  ve  diğer           öğrenci evinde sahip olduğu bir teknolojik
        yazılı  materyallerin  Braille,  sesli  veya           donanımla  görerek  ders  çalışıyor  olabilir
        bilgisayarda görüntülenebilecek ve ekran               ancak  bu  düzeni  okulda  kullanamıyor  ya

        okuyucu  yazılımlara  uygun  PDF,  Word                da  kullanabilse  bile  sınavlarda  kendisine
        formatları  sağlanmalıdır.  Ekran  okuyucu             uygun bir hızda değil de, çok daha yavaş

        yazılımlar bir bilgisayar ya da mobil cihaz            ilerleyebildiği  için  rahat  hissedemiyor
        içerisinde  zaten  yer  alan  veya  sonradan           olabilir.  Dolayısıyla  öğrencinin  tercihi
        yüklenen bir yazılım olup ekrandaki öğeleri            önemlidir. Öğrenci büyük ve kalın puntolu

        seslendirmekte;  yalnızca  duyarak  işlem              yazılara  ihtiyaç  duyuyor  olabilir.  Bu
        yapmayı sağlamaktadır (Yılmaz, 2010).                  durumda  öğrencinin  yazılı  sınav  belgesi

          Hangi  aracı  kullandığı  öğrencinin                 bu şekilde hazırlanmalıdır. Öğrenci her ne
        ihtiyacına  göre  değişmektedir.  İlkokul              kadar birtakım araçlar ya da büyük ve kalın

        öğrencileri  için  Braille  kaynaklar  temel           punto  ile  okuyabiliyorsa  da  akranlarına
        alınmalıdır.  MEB  kitapları  Braille  olarak          göre daha yavaş bir okuma hızına sahipse,
        okul yönetimi organizasyonuyla talep edilir.           sık  sık  gözlerini  dinlendirmeye  ihtiyaç

        Braille  kitaplar,  kabartmalı  ve  kendine            duyuyorsa sınavı için ek süre gerekebilir.
        özgü bir sistem içindeki harflerden oluşur.              B) Total görme engelli birey: Öğrenciye
        Braille nota, rakam ve diğer tüm yazı dilleri          ders esnasında şekil içerikli konular, örneğin

        bulunmaktadır.  Braille  yazı  için  tablet-           üçgenler  konusu,  materyaller  ve  sözel
        kalem,  daktilo  veya  kabartma  ekranlı               anlatım  yöntemi  kullanılarak  aktarıldığı

        cihazlar bulunmaktadır (EGED, 2018).                   durumda sınavda da bu içerikler sorulabilir.
          Sesli  ve  PDF  benzeri  formatlar  ve               Ancak öğrenciye şekilli soru olarak değil,

        erişilebilir matematik ve müzik kaynakları             o  sorunun  sözel  olarak  betimlenmiş  hali
        için  aşağıda  paylaşılan  en  büyük  arşive           sorulabilir ya da okuyucu tarafından şeklin

        sahip      birkaç      tane      kütüphaneden          tarif  edilebilirliği  sağlanabilir.  Öğrenci
        öğrencinin  yararlanması  sağlanabilir.  Bu            Braille olarak da sınav alabilir. Bu durumda
        kütüphaneler, yalnızca görme engellilerin              okulun bulunduğu şehir ve semt içerisinde

        yararlanabilmesi  için  “Engelli  Sağlık               Braille  çıktı  alınacak  yerler  araştırılarak
        Raporu/Çocuklar  İçin  Özel  Gereksinim                yazılı  sınavın  çıktısının  alınması  sağlanır.
        Raporu”  ile  üyelik  üzerinden  hizmet                Öğretmen,        öğrenci      sınavını     bitirir

        vermektedir.
                                                                                                     Şubat 2024 59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64