Page 23 - özbakış şubat -2024
P. 23

BEP  Geliştirme  Birimi  üyelerince  gerçekleştirilen   edildiği günümüzde (Çocuk Haklarına Dair Sözleşme,
           bu  iş  birliği  ve  paylaşılan  sorumluluk  ile  BEP’te   1995;  Engellilerin  Haklarına  İlişkin  Sözleşme,  2009;
           hedeflenen  amaçlara  ulaşmanın  çok  daha  olası   İnsan  Hakları  Evrensel  Bildirgesi,  1949),  bu  olumsuz
           olacağı söylenebilir (Smith, 2000). Ancak diğer yandan   tablonun  kabul  edilebilir  bir  yanını  görmek  güçtür
           bu  birimin  okullarda  kurulmasına  rağmen,  birimin   (Özan, 2019).
           oluşturulması  ve  yürütülmesinde  ilgili  yasal  sürecin   Öncelikle BEP Geliştirme Birimi’nin öğrencinin
           etkin  işletilemediği,  özel  gereksinimli  öğrenciler  ile   BEP’inin geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve
           ailelerinin  mevzuat  boyutunda  hakları  olan  hizmeti    değerlendirilmesiyle ilgili tüm çalışmaları koordine
           yeterince alamadıklarını belirtmek yanlış olmayacaktır   ettiğini  belirtmek,  odağında  özel  gereksinim
           (Can, 2015; Kuyumcu, 2011; Özan ve Sarıca, 2021). BEP   bulunan  tüm  bireylerin  birimin  önemini  tekrar
           Geliştirme  Birimi’nin  etkin  bir  şekilde  işletilemediği   kavrayışları açısından oldukça önemlidir. Nitekim
           durumlarda  ise,  okula  yerleştirilen  özel  gereksinimli   eğitim  ve  öğretim  etkinliklerini  özel  gereksinimli
           öğrenciler,  herhangi  bir  öğretimsel  planlama  ve   öğrenciyle  yürüten  okuldaki  tüm  öğretmenlerin,
           uyarlama  ile  özel  eğitim  destek  hizmetinden  yoksun   BEP geliştirmeden sorumlu olduğunu hatırlatmak
           kalabilmektedir.  Bu  noktada,  özel  gereksinimli   ve  bu  sorumluluğunun  yasal  düzenlemeler  ile
           öğrencilerin  eğitim  ve  öğretim  etkinliklerinden   profesyonel  standartlar  gereği  BEP  Geliştirme
           akranlarıyla  eşit  düzeyde  yararlanamadıkları  sonucu   Birimi’ndeki   tüm   üyelere   paylaştırıldığını
           ortaya çıkmaktadır. Eğitimden eşit düzeyde yararlanma   belirtmek  yararlı  olacaktır  (Can,  2015;  Mereoui,
           gibi  insan  haklarının  tüm  dünyada  sorgusuzca  kabul
                                                              Abercrombie ve Murray, 2016; ÖEHY, 2018).


                                                                                                     Şubat 2024 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28