Page 23 - özbakış şubat -2024
P. 23
BEP Geliştirme Birimi üyelerince gerçekleştirilen edildiği günümüzde (Çocuk Haklarına Dair Sözleşme,
bu iş birliği ve paylaşılan sorumluluk ile BEP’te 1995; Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme, 2009;
hedeflenen amaçlara ulaşmanın çok daha olası İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, 1949), bu olumsuz
olacağı söylenebilir (Smith, 2000). Ancak diğer yandan tablonun kabul edilebilir bir yanını görmek güçtür
bu birimin okullarda kurulmasına rağmen, birimin (Özan, 2019).
oluşturulması ve yürütülmesinde ilgili yasal sürecin Öncelikle BEP Geliştirme Birimi’nin öğrencinin
etkin işletilemediği, özel gereksinimli öğrenciler ile BEP’inin geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve
ailelerinin mevzuat boyutunda hakları olan hizmeti değerlendirilmesiyle ilgili tüm çalışmaları koordine
yeterince alamadıklarını belirtmek yanlış olmayacaktır ettiğini belirtmek, odağında özel gereksinim
(Can, 2015; Kuyumcu, 2011; Özan ve Sarıca, 2021). BEP bulunan tüm bireylerin birimin önemini tekrar
Geliştirme Birimi’nin etkin bir şekilde işletilemediği kavrayışları açısından oldukça önemlidir. Nitekim
durumlarda ise, okula yerleştirilen özel gereksinimli eğitim ve öğretim etkinliklerini özel gereksinimli
öğrenciler, herhangi bir öğretimsel planlama ve öğrenciyle yürüten okuldaki tüm öğretmenlerin,
uyarlama ile özel eğitim destek hizmetinden yoksun BEP geliştirmeden sorumlu olduğunu hatırlatmak
kalabilmektedir. Bu noktada, özel gereksinimli ve bu sorumluluğunun yasal düzenlemeler ile
öğrencilerin eğitim ve öğretim etkinliklerinden profesyonel standartlar gereği BEP Geliştirme
akranlarıyla eşit düzeyde yararlanamadıkları sonucu Birimi’ndeki tüm üyelere paylaştırıldığını
ortaya çıkmaktadır. Eğitimden eşit düzeyde yararlanma belirtmek yararlı olacaktır (Can, 2015; Mereoui,
gibi insan haklarının tüm dünyada sorgusuzca kabul
Abercrombie ve Murray, 2016; ÖEHY, 2018).
Şubat 2024 23