Page 21 - özbakış şubat -2024
P. 21

BEP, özel gereksinimli bireyin gelişimsel ve eğitsel olarak hangi düzeyde olduğunu, ne
           tür amaçların uygulanacağını, bu amaçların nasıl, nerede, ne kadar süre ve hangi sorumlu
                      uzmanlar tarafından gerçekleştirileceğini ve değerlendirileceğini içerir.



                aynaştırma  ve  bütünleştirme  yoluyla  eğitim   tarafından gerçekleştirileceğini ve değerlendirileceğini
            Kuygulamalarının     yaygınlaşmasıyla   birlikte,   içerir (Avcıoğlu, 2009; Özyürek, 2014).
           genel  eğitim  okul  ve  sınıflarının  özel  gereksinimli   BEP’in, özel gereksinimli öğrenciler ve eğitimleriyle
           öğrencilerin bireysel, gelişimsel ve eğitsel gereksinim   ilgili  konularda  bilgi  sahibi  olan  paydaş  ve  uzmanlar
           ile  özelliklerine  yanıt  verecek  şekilde  uyarlanması   tarafından  geliştirilmesi  esastır  (Vuran,  Bozkuş-Genç
           gündeme  gelmiştir.  Bu  doğrultuda,  özel  gereksinimli   ve  Sani-Bozkurt,  2017).  Bu  amaçla  özel  gereksinimli
           öğrencilerin  bireysel  yeterlik  ve  yeteneklerine  göre   öğrencilerin öğrenim gördüğü/göreceği okullarda BEP
           farklı  eğitim  programlarının  geliştirilmesi  gereksinimi   geliştirmek amacıyla BEP Geliştirme Birimi oluşturulur
           oluşmuştur  (Krishnakumar,  Geeta  ve  Palat,  2006;   (Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü,
           Rosenberg, Westling ve McLeskey, 2008).Öğrencilerin   2022). Nitekim ÖEHY’nin 47. maddesinde, kaynaştırma
           özel  gereksiniminden  doğan  bu  uyarlama  ve      ve  bütünleştirme  uygulamalarının  yürütüldüğü
           uygulama  gereklilikleri  ise  sistematik  bir  planlama   okul  veya  kurumlarda  BEP  Geliştirme  Birimi’nin
           sonrasında  Bireyselleştirilmiş  Eğitim  Programı  (BEP)   oluşturulmasının  zorunlu  olduğu  ve  bu  birimin  okul
           ile  belgelendirilmektedir.  Nitekim  kaynaştırma  ve   müdürü veya görevlendireceği bir müdür yardımcısının
           bütünleştirme yoluyla eğitim sağlayan okulların, özel   başkanlığında;  sınıf  öğretmeni,  branş  öğretmenleri,
           gereksinimli öğrencilere yönelik BEP geliştirmeleri ve   rehber  öğretmen,  öğrencinin  ailesi,  yeterliği  olması
           uygulamaları  yasal  düzenlemeler  ile  bir  zorunluluk   durumunda  öğrencinin  ve  gerek  duyulması  halinde
           halini almıştır (Antia ve Levine, 2001; İdin, 2016; Özel   ise  Rehberlik  ve  Araştırma  Merkezi  (RAM)  Özel
           Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2018).               Eğitim Değerlendirme Kurulu’ndan bir üyenin katılımı

             BEP;  okul  yöneticisi,  öğretmenler,  aile,  öğrenci   ile  kurulması  ve  birimdeki  üyelerin  öğrenciye  BEP
           ve ilgili diğer uzmanlar tarafından iş birliği içerisinde   geliştirmeleri  gerektiği  ifade  edilmiştir  (ÖEHY,  2018;
           geliştirilen  ve  yürütülen;  özel  gereksinimli  bireyin   Vuran, 2007).
           gereksinim  ve  özelliklerine  yönelik  gerekli  destek   BEP  Geliştirme  Birimi,  eğitim  ve  öğretim  yılının
           hizmet  ve  uyarlamaları  belgeleyen  yazılı  bir   başında  oluşturulur  ve  ders  yılı  içerisindeki  birim
           dokümandır.  Bu  belge,  özel  gereksinimli  bireyin   toplantıları   planlanır.   Gereksinim   duyulması
           gelişimsel ve eğitsel olarak hangi düzeyde olduğunu,   durumunda  ise,  aynı  ders  yılının  farklı  zamanlarında
           ne tür amaçların uygulanacağını, bu amaçların nasıl,   da bu birim toplantıları gerçekleştirilebilir (ÖERHGM,
           nerede,  ne  kadar  süre  ve  hangi  sorumlu  uzmanlar   2022).




































                                                                                                     Şubat 2024 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26