Page 21 - özbakış şubat -2024
P. 21
BEP, özel gereksinimli bireyin gelişimsel ve eğitsel olarak hangi düzeyde olduğunu, ne
tür amaçların uygulanacağını, bu amaçların nasıl, nerede, ne kadar süre ve hangi sorumlu
uzmanlar tarafından gerçekleştirileceğini ve değerlendirileceğini içerir.
aynaştırma ve bütünleştirme yoluyla eğitim tarafından gerçekleştirileceğini ve değerlendirileceğini
Kuygulamalarının yaygınlaşmasıyla birlikte, içerir (Avcıoğlu, 2009; Özyürek, 2014).
genel eğitim okul ve sınıflarının özel gereksinimli BEP’in, özel gereksinimli öğrenciler ve eğitimleriyle
öğrencilerin bireysel, gelişimsel ve eğitsel gereksinim ilgili konularda bilgi sahibi olan paydaş ve uzmanlar
ile özelliklerine yanıt verecek şekilde uyarlanması tarafından geliştirilmesi esastır (Vuran, Bozkuş-Genç
gündeme gelmiştir. Bu doğrultuda, özel gereksinimli ve Sani-Bozkurt, 2017). Bu amaçla özel gereksinimli
öğrencilerin bireysel yeterlik ve yeteneklerine göre öğrencilerin öğrenim gördüğü/göreceği okullarda BEP
farklı eğitim programlarının geliştirilmesi gereksinimi geliştirmek amacıyla BEP Geliştirme Birimi oluşturulur
oluşmuştur (Krishnakumar, Geeta ve Palat, 2006; (Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü,
Rosenberg, Westling ve McLeskey, 2008).Öğrencilerin 2022). Nitekim ÖEHY’nin 47. maddesinde, kaynaştırma
özel gereksiniminden doğan bu uyarlama ve ve bütünleştirme uygulamalarının yürütüldüğü
uygulama gereklilikleri ise sistematik bir planlama okul veya kurumlarda BEP Geliştirme Birimi’nin
sonrasında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) oluşturulmasının zorunlu olduğu ve bu birimin okul
ile belgelendirilmektedir. Nitekim kaynaştırma ve müdürü veya görevlendireceği bir müdür yardımcısının
bütünleştirme yoluyla eğitim sağlayan okulların, özel başkanlığında; sınıf öğretmeni, branş öğretmenleri,
gereksinimli öğrencilere yönelik BEP geliştirmeleri ve rehber öğretmen, öğrencinin ailesi, yeterliği olması
uygulamaları yasal düzenlemeler ile bir zorunluluk durumunda öğrencinin ve gerek duyulması halinde
halini almıştır (Antia ve Levine, 2001; İdin, 2016; Özel ise Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM) Özel
Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2018). Eğitim Değerlendirme Kurulu’ndan bir üyenin katılımı
BEP; okul yöneticisi, öğretmenler, aile, öğrenci ile kurulması ve birimdeki üyelerin öğrenciye BEP
ve ilgili diğer uzmanlar tarafından iş birliği içerisinde geliştirmeleri gerektiği ifade edilmiştir (ÖEHY, 2018;
geliştirilen ve yürütülen; özel gereksinimli bireyin Vuran, 2007).
gereksinim ve özelliklerine yönelik gerekli destek BEP Geliştirme Birimi, eğitim ve öğretim yılının
hizmet ve uyarlamaları belgeleyen yazılı bir başında oluşturulur ve ders yılı içerisindeki birim
dokümandır. Bu belge, özel gereksinimli bireyin toplantıları planlanır. Gereksinim duyulması
gelişimsel ve eğitsel olarak hangi düzeyde olduğunu, durumunda ise, aynı ders yılının farklı zamanlarında
ne tür amaçların uygulanacağını, bu amaçların nasıl, da bu birim toplantıları gerçekleştirilebilir (ÖERHGM,
nerede, ne kadar süre ve hangi sorumlu uzmanlar 2022).
Şubat 2024 21