Page 17 - özbakış şubat -2024
P. 17
Özel gereksinimli öğrencinin her tür ve kademedeki ortama geçiş yapacaktır. Alanyazına bakıldığında erken
geçiş sürecindeki yönlendirmesinden mezun olduğu okul çocukluktan anaokuluna geçiş sürecine ilişkin çok fazla
idaresinin sorumlu tutulması yine bu madde kapsamında araştırma bulunmamaktadır. Öğrencinin grup eğitimine
ele alınmaktadır. hazırlanması ailenin çocuğun evdeki koruyucu süreçten,
Eğitim sistemimizde 66 ayını tamamlayan ve normal kontrol süreçlerinin daha az olduğu bir ortama geçişteki
gelişim gösteren bir çocuk okula kayıt olmak zorundadır. kaygı yönetimi, üzerinde durulması gereken önemli
Mecburi ilköğretim çağına girmemiş çocukların eğitimini konulardandır.
kapsayan ve isteğe bağlı okul öncesi eğitimine ise Okul Öncesinden İlkokula Geçiş:
37-66 ay arası çocukların kaydı yapılmaktadır. Özel Okul Öncesi eğitimde verilecek eğitimin niteliği hayatın
gereksinimli çocuklar için zorunlu öğrenim okul her döneminde çocuğu etkileyecektir. Bu dönemde
öncesinden başlayıp ortaöğrenim sürecini kapsayan kazanılan temel becerilerin yerine yenileri eklenerek diğer
dönemdir (ÖEHY, 2018). Gereksinim duyulması halinde geçiş dönemlerinde süreç devam edecektir (Rosenkoetter
78 ayı tamamlamayan özel gereksinimli öğrenciler RAM vd.,1994). Bu beceriler fiziksel, sosyal, öz bakım, dil gelişimi
tarafından düzenlenen özel eğitim değerlendirme kurulu ve bilişsel beceriler olarak tanımlanmaktadır. Bu durumda
raporu doğrultusunda 1 yıl daha okul öncesi eğitimlerine kademeler arasında sağlıklı bir köprü kurabilmek için okul
devam ettirilebilirler. Geçiş planlamalarının amacı, yeni ve öncesi öğretmeninin ilkokul öğretmeni ile çocuğa dair
eski program arasında bir köprü sağlayarak, çocuğa ilişkin bilgilerini paylaşması ve işbirliği yapması önemlidir.
olumlu çıktıları en üst düzeye çıkarmak, çocuk ile ailenin İlkokul, okul öncesinden farklı olarak oyun ortamından
yeni ortama en kısa sürede başarılı bir şekilde uyum daha akademik temelli bir ortama geçiştir. Bu sebeple
sağlamasını kolaylaştırarak stresi azaltmak, hizmetlerin farklılaşan kurallar, beklentiler ve değişen eğitim öğretim
sürekliliğini sağlamaktır (Branson ve Bingham, 2009; tarzı kaygıya sebep olmaktadır (Webber ve Scheuermann,
Janus vd., 2007; Wolery, 1999). 2008). Yeni bir çevre, yeni sosyal ortam ve yeni öğrenme
biçimleri çocukta bir stres faktörüdür. Özel gereksinimli
çocuklar için düşünüldüğünde bu durum çocuğun yeni
eğitim kademesine uyumunu daha da zorlaştırmakta
olup, çocuğa verilecek olan oryantasyon hizmetini önemli
Gereksinim duyulması halinde 78 kılmaktadır.
ayı tamamlamayan özel gereksinimli
Özel gereksinimi olan çocuğun ilkokula geçiş döneminin
öğrenciler RAM tarafından düzenlenen planlama süreci, okula başlamasından en az bir yıl önce
özel eğitim değerlendirme kurulu raporu olmalıdır.
doğrultusunda 1 yıl daha okul öncesi
eğitimlerine devam ettirilebilirler.
Geçiş süreçleri zorlu yaşam koşulları doğurabilmektedir.
Her geçiş döneminin de kendine özgü özellikleri vardır.
Bu süreçleri aşağıda daha detaylı olarak ele almaya
çalışacağız:
Erken çocukluk döneminden okul öncesi eğitimine
geçiş:
Özel gereksinimli bireyler için okul öncesi eğitimi
zorunludur (ÖEHY, 2018). Erken çocukluk dönemi 0-3
yaş dönemini kapsamaktadır. Bu dönemde yapılan eğitim
hizmetleri Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin 12.
maddesindeki esaslar doğrultusunda yürütülmektedir.
0-3 yaş döneminde yapılacak eğitimlerde Bakanlıkça
hazırlanan eğitim programı esas alınarak özel eğitim
ihtiyacı olan çocuk için Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programı (BEP) hazırlanarak aile eğitimi yoluyla hizmet
verilmektedir. Bu dönemde çocuk evde bireysel olarak
yapılan eğitim programından ana sınıfı gibi yapılandırılmış
bir eğitim sürecinin ve grup etkileşiminin bulunduğu bir
Şubat 2024 17