Page 17 - özbakış şubat -2024
P. 17

Özel  gereksinimli  öğrencinin  her  tür  ve  kademedeki   ortama  geçiş  yapacaktır.  Alanyazına  bakıldığında  erken
        geçiş sürecindeki yönlendirmesinden mezun olduğu okul   çocukluktan  anaokuluna  geçiş  sürecine  ilişkin  çok  fazla
        idaresinin sorumlu tutulması yine bu madde kapsamında   araştırma  bulunmamaktadır.  Öğrencinin  grup  eğitimine
        ele alınmaktadır.                                      hazırlanması ailenin çocuğun evdeki koruyucu süreçten,
          Eğitim  sistemimizde  66  ayını  tamamlayan  ve  normal   kontrol süreçlerinin daha az olduğu bir ortama geçişteki
        gelişim gösteren bir çocuk okula kayıt olmak zorundadır.   kaygı  yönetimi,  üzerinde  durulması  gereken  önemli
        Mecburi ilköğretim çağına girmemiş çocukların eğitimini   konulardandır.
        kapsayan  ve  isteğe  bağlı  okul  öncesi  eğitimine  ise   Okul Öncesinden İlkokula Geçiş:
        37-66  ay  arası  çocukların  kaydı  yapılmaktadır.  Özel   Okul Öncesi eğitimde verilecek eğitimin niteliği hayatın
        gereksinimli  çocuklar  için  zorunlu  öğrenim  okul   her  döneminde  çocuğu  etkileyecektir.  Bu  dönemde
        öncesinden  başlayıp  ortaöğrenim  sürecini  kapsayan   kazanılan temel becerilerin yerine yenileri eklenerek diğer
        dönemdir (ÖEHY, 2018). Gereksinim duyulması halinde    geçiş dönemlerinde süreç devam edecektir (Rosenkoetter
        78 ayı tamamlamayan özel gereksinimli öğrenciler RAM   vd.,1994). Bu beceriler fiziksel, sosyal, öz bakım, dil gelişimi
        tarafından düzenlenen özel eğitim değerlendirme kurulu   ve bilişsel beceriler olarak tanımlanmaktadır. Bu durumda
        raporu doğrultusunda 1 yıl daha okul öncesi eğitimlerine   kademeler arasında sağlıklı bir köprü kurabilmek için okul
        devam ettirilebilirler. Geçiş planlamalarının amacı, yeni ve   öncesi  öğretmeninin  ilkokul  öğretmeni  ile  çocuğa  dair
        eski program arasında bir köprü sağlayarak, çocuğa ilişkin   bilgilerini paylaşması ve işbirliği yapması önemlidir.
        olumlu çıktıları en üst düzeye çıkarmak, çocuk ile ailenin   İlkokul, okul öncesinden farklı olarak oyun ortamından
        yeni  ortama  en  kısa  sürede  başarılı  bir  şekilde  uyum   daha  akademik  temelli  bir  ortama  geçiştir.  Bu  sebeple
        sağlamasını  kolaylaştırarak  stresi  azaltmak,  hizmetlerin   farklılaşan kurallar, beklentiler ve değişen eğitim öğretim
        sürekliliğini  sağlamaktır  (Branson  ve  Bingham,  2009;   tarzı kaygıya sebep olmaktadır (Webber ve Scheuermann,
        Janus vd., 2007; Wolery, 1999).                        2008). Yeni bir çevre, yeni sosyal ortam ve yeni öğrenme

                                                               biçimleri çocukta  bir stres  faktörüdür.  Özel  gereksinimli
                                                               çocuklar  için  düşünüldüğünde  bu  durum  çocuğun  yeni
                                                               eğitim  kademesine  uyumunu  daha  da  zorlaştırmakta
                                                               olup, çocuğa verilecek olan oryantasyon hizmetini önemli
                Gereksinim duyulması halinde 78                kılmaktadır.
             ayı tamamlamayan özel gereksinimli
                                                                 Özel gereksinimi olan çocuğun ilkokula geçiş döneminin
            öğrenciler RAM tarafından düzenlenen               planlama süreci, okula başlamasından en az bir yıl önce
           özel eğitim değerlendirme kurulu raporu             olmalıdır.
             doğrultusunda 1 yıl daha okul öncesi
               eğitimlerine devam ettirilebilirler.







          Geçiş süreçleri zorlu yaşam koşulları doğurabilmektedir.
        Her geçiş döneminin de kendine özgü özellikleri vardır.
        Bu  süreçleri  aşağıda  daha  detaylı  olarak  ele  almaya
        çalışacağız:
          Erken  çocukluk  döneminden  okul  öncesi  eğitimine
        geçiş:
          Özel  gereksinimli  bireyler  için  okul  öncesi  eğitimi
        zorunludur  (ÖEHY,  2018).  Erken  çocukluk  dönemi  0-3
        yaş dönemini kapsamaktadır. Bu dönemde yapılan eğitim
        hizmetleri  Özel  Eğitim  Hizmetleri  Yönetmeliği’nin  12.
        maddesindeki  esaslar  doğrultusunda  yürütülmektedir.
        0-3  yaş  döneminde  yapılacak  eğitimlerde  Bakanlıkça
        hazırlanan  eğitim  programı  esas  alınarak  özel  eğitim
        ihtiyacı  olan  çocuk  için  Bireyselleştirilmiş  Eğitim
        Programı  (BEP)  hazırlanarak  aile  eğitimi  yoluyla  hizmet
        verilmektedir.  Bu  dönemde  çocuk  evde  bireysel  olarak
        yapılan eğitim programından ana sınıfı gibi yapılandırılmış
        bir eğitim sürecinin ve grup etkileşiminin bulunduğu bir

                                                                                                     Şubat 2024 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22