Page 14 - özbakış şubat -2024
P. 14
Kutsal yol boyunca uzanan dükkânların izlerini “umudunu kaybetme, doğru dozda uygulanan bir tedavi
bugün görebilirsiniz. Hastalar dükkânlardan ihtiyaçlarını ile en umutsuz hastalar bile şifalanmıştır” demektedir.
karşıladıkları gibi, vücutlarında şifaya en çok ihtiyaç duyan Bergama birçok tedavi yöntemini olduğu kadar tıbbın
bölümün küçük heykelciklerini yaptırıp Sağlık Tanrısına simgesini de insanlığa armağan etmiştir böylece. Tapınak;
sunarlar. Bu adaklar bir yoğunlaşmayı ve işaret etmeyi hastaların inanç tarafına, kütüphane ise bilinç/bilgi yanına
içerir, sembolik anlamlar taşır. seslenmektedir. Bibliyoterapinin bilinen ilk uygulamaları
Hastayı meteorolojik olayların etkisinden koruyabilmek yine Bergama Asklepieonu’nda gerçekleşmiş, hastalar
için kutsal yolun üstü örtülüdür, hastane her yönüyle şifalarını kitaplarda aramışlardır. Kütüphane ile tapınağın
hastalarının üzerine titremekte, ondan iyileşme iradesi arasından hastane kompleksinin manzarasına baktığınızda
beklemekle birlikte onu gözettiğini de hissettirmektedir. ise çok şifalı bir yerde olduğunuzu hemen anlarsınız.
Ve nihayet kutsal yol tamamlanır, hasta sağlık yurduna Arkhias hastaneyi kurarken bu nedenle memleketinin
alınmak için gerekli koşullarını yerine getirmiş olur. Aslında en kutsal; doğanın iyileştirici gücünü suyuyla, havasıyla,
bu yol makul ve erişilebilir bir görev vererek hastanın güneşiyle hissettiren bir alanı seçmiştir. Zira kendisi de
üzerindeki ataleti atmasını sağlar ve iyileşeceğine olan Epidauros Adası’nda şifa bulduğu için Sağlık Tanrısına
yaraşır bir hastane kurmaya özen göstermiştir.
Kendimizi bir hikâyeye ikna ettiğimizde, onunla bağ kurduğumuzda zorluklara katlanmak
daha kolay olur. Bunun farkında olan Asklepieion rahip hekimleri hastanelerine “hastane”
demek yerine “Şifayurdu” demeyi tercih etmişler.
kanaati güçlendirici bir işlev görür. Hastaların 2000 yıl Tapınağın hemen altında iki katlı, görkemli bir tedavi
önce nice umutlar, ağrılar ile yürüdükleri bu yol bugün merkezi vardır. Bu tedavi merkezinde daha çok bedensel
bile ziyaretçilerini etkileyecek bir enerjiye sahiptir. operasyon ve müdahaleler gerçekleştirilmektedir. Kaplıca
Hasta bu kez şifa yurdunun kutsal alanına alınır. Kutsal tedavisi, ilaç tedavileri, hacamat, bağırsak boşaltımı vb.
alanın solunda Sağlık Tanrısı Zeus Asklepios’a adanmış gibi birçok operasyon burada gerçekleştirilmiştir. Ancak
görkemli bir tapınak, sağında ise kütüphane yer alır. sadece bedensel müdahalelerin yeterli olmayacağına
Tam ortada ise dünyanın ilk tıp logosu olarak inanılmakta insanın ruhsallığı hastalıkların tedavisinde aynı
kabul edilen “Yılanlı Sütun” yer alır. Zira o güne değin derecede önemsenmektedir. O yüzden hasta “Gizli Geçit”
de yılan hep Sağlık Tanrısı Asklepios ve kızı Hygiea olarak belirtilen, işlevi ise bir anlamda “meditasyon” tüneli
(Simyanın ve Eczacıların Koruyucu Tanrıçası) ile yan olan bir kemerli yapıdan geçerek, su ve kimi zaman müzik
yana anılmıştır ama Bergama’da artık bir simgeye sesi eşliğinde gölge/ışık oyunlarının tılsımı içerisinde uyku
dönüşmüştür. Hastalığı ölümcül olduğu için çaresizce odalarına gidecektir. Burada yukarıdan hastalara tanrısal
hastanenin girişinde bekleyen bir hastaya yılan zehrinin bir ses olarak “iyileşeceksin” telkininde bulunulur ve
verdiği şifanın öyküsünü taşır bu sütun ve yüzyıllardır hasta doktor gözetimindeki uykusuna yönelir. Tünelin ucu
aydınlıktır ve orada sağlık bulunmaktadır. Binlerce yıldır
akan suyun sesi ve ortamın iklimi bugün bile ziyaretçilerine
sağlık adına çok şey söylemekte, güçlü bir biçimde etkisi
altına almaktadır. Müzik ise Edirne’deki Beyazıt Şifahanesi
gibi tedavinin önemli unsurlarından biridir. Türkiye’nin
en ünlü klarnet ustalarının Asklepieion’a komşu Atmaca
Mahallesi’nden çıkması ise bu anlamda rastlantı olmasa
gerektir. Öyle ki kimi Bergamalı klarnetçiler sanatlarını
Asklepieion’un kutsal çeşmesinden su içmelerine
bağlarlar. Mitoloji mitolojiyi doğurmakta, bugün de hala
etkisini sürdürülmektedir.
Hasta meditasyon tünelinden geçip uyku odasına
varmadan önce Bergama’nın Geyikli Dağı’ndan gelen
şifalı suyun ulaştığı Kutsal Çeşme’den su içer ve Kutsal
Banyo’da duşunu alır. Her biri ustaca planlanmıştır.
Suyun sesi, tadı ve dokunuşu her yönüyle hastaların
iyileşmesi için sunulmuştur. Kendisini doğanın iyileştirici
gücüne bırakmış hasta uykuya yatırılır, düşlerindeki
sayıklamaları incelenir, rüyaları analiz edilir. Freud’dan
14 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi