Page 13 - özbakış şubat -2024
P. 13

Asklepios mitolojiye göre Sağlık
           Tanrısıdır, bizim kültürümüzdeki karşılığı
                  Lokman Hekim’dir denilebilir.




          Asklepieion’un  bugün  ağırlıkla  Roman  kökenli
        yurttaşlarımızın  yaşadığı  Atmaca  Mahallesi’nin  tam
        merkezinde tahmini olarak iki işlevli olarak kullanılan bir
        kapısı vardır. Bu yapı 25.000 kişilik bir Roma tiyatrosunun
        bir parçası olduğu gibi aynı zamanda hastanenin giriş kapısı
        işlevi  de  görmüştür.  Hastanenin girişinde çok  iddialı bir
        ifade karşılar sizi: “Buraya Ölüm Tanrısı Giremez / Burada
        Vasiyetler Açılamaz”. Bu ifade hasta için bir motivasyon
        anlamı  taşır,  eğer  hastaneye  girebilirse  iyileşecektir.
        Günümüz hastaneleri hastanın iyileşme motivasyonu ve
        umuduna seslenmeyi mesele ediyor mudur, bunu okurun
        takdirine bırakıyorum.
          Sağlık  Tanrısı  Asklepios,  mitolojiye  göre  hastanenin
        kapısında  yazılı  bu  iddialı  ifadenin  bedelini  ödemek
        zorunda kalır. Ölümsüzlüğün reçetesini bulduğu için Yer
        Altı ve Ölüm Tanrısı Hades şikâyetçi olur ondan ve Baş Tanrı   Hasta  hastanenin  giriş  kapısına  ulaştığında  bir  dizi
        Zeus bu şikâyeti haklı bulup şimşeklerini çarparak Sağlık   incelemeden geçirilir ve yaklaşık 1 kilometrelik bir yolu
        Tanrısını  öldürür.  Asklepios’un  elindeki  ölümsüzlüğün   (Kutsal Yol) tamamlayabilirse hastaneye kabul edilecektir.
        reçetesi  düşerek  bir  bitkiyle  kaynaşır  ve  yüzyıllardır   Burada hastaya “iyileşmek için önce bir irade/niyet ortaya
        insanları ölümsüz kılmasa bile çok şifalandıran sarımsağa   koymalısın” mesajı verilir. Aslında işte tam da bu nokta
        dönüşür.  Antik  dönem  insanları  sarımsağın  şifasını  bu   iyileşmenin en kritik aşamasıdır.İyileşmek yalnızca Sağlık
        mitolojiyle anlatmış ve hikâye de bugünlere ulaşmıştır.   Tanrısının  size  lütfu  değildir,  edilgen  değil  etkinsinizdir,
          Bu  yüzden  Asklepieion’un  modern  insana  anlatmak   iyileşmeyi  istemeniz  ve  eylemlerinizle  ortaya  koymanız
        istediği başlıca şey, hikâyelerin yaşamlarımızda ne kadar   gerekir.  Bu  olgu;  bugün  ruh  sağlığı  alanında  en  temel
        güçlü  yeri  olduğudur,  çünkü  hikâyeler  hem  bir  bağlam   ilkelerden biri “gönüllülük” olarak karşımıza çıkar ve bin
        sunar,  hem  de  hayatı  anlamlı,  umutlu  ve  doyumlu   yılların birikiminden süzülmüştür bu gereklilik/önkoşul.
        kılar.  Aslolan  iyileşmek  için  önce  kendimizi  ikna  etme   Hasta Kutsal Yolu yürürken sadece hastaneyi mitolojik
        gerekliliğidir.  Logoterapinin  kurucusu  Victor  Frankl   olarak  tanımlayan  heykellerle  karşılaşmaz;  yolun
        “İnsanın Anlam Arayışı” ve “Duyulmayan Anlam Çığlığı”   yarısına  yakın  bir  bölümünü  bitirdiğinizde,  sağ  tarafta
        kitaplarında  Asklepieion’un  işaret  ettiği  bu  gerçekliği   hayata bıraktıkları iz ve öğretilerle çok önemli insanların
        oldukça  çarpıcı  bir  biçimde  anlatır.  Kendimizi  bir   heykellerinin süslediği bir çeşme sizi selamlar. Bu çeşme
        hikâyeye  ikna  ettiğimizde,  onunla  bağ  kurduğumuzda   sağlık tanrısının mabedine varmadan hemen önce suyun
        zorluklara  katlanmak  daha  kolay  olur.  Bunun  farkında   arındırıcı  kimliği  ve  gücü  ile  buluşturur  sizi.  Çeşmenin
        olan Asklepieion rahip hekimleri hastanelerine “hastane”   yüzyıllarca  istikrarlı  akışının  izlerini  mermerlerin
        demek yerine “şifayurdu” demeyi tercih etmişler. Bugünkü   şekillerinden anlarsınız.
        hastanelerde  hastalık  ön  plandadır,  Asklepieion’da  ise
        iyileşme  ve  şifa  daha  çok  öne  çıkarılır  ve  bu  ismine  de   Çeşmenin  önüne  vardığınızda;  bir  eser  ortaya
        yansımıştır.  Hastalar  “Kutsal  Yolu”  (via  tecta)  yürürken   koyarak  ya  da  yaşamları  ile  insanlığa  fayda  sağlamış
        tüm bu mitolojik hikâyelerden heykeller aracılığıyla adeta   insanların büstleri ile göz göze gelirsiniz. “Anlamı üzerine
        bir çizgi roman okurcasına haberdar edilir. Bu heykellerin   düşünülmemiş  bir  yaşam  yaşanmış  sayılmaz”,  “Benim
        çoğu şimdi Bergama Müzesi’ndedir.                      hayatta tek bildiğim şey hiçbir şey bilmediğimdir” diyen
          Hastanın  hastaneye  gelmeden  önce  yerine  getirmesi   Sokrates’in  ve  Bergama’yı  ilk  kez  bir  kaynakta  anan
        gereken  görevler  vardır;  Sağlık  Tanrısının  karşısına   Xephenon’un  anıları;  yararlı  ve  anlamlı  ilişkilerle  dolu,
                                                               doyumlu  bir  yaşama  çağırır  hastaları  (Heykeller  bugün
        arınmaya  gelecektir.  O  yüzden  arınmaya  hastaneye   Bergama  Müzesi’ndedir).  Kutsal  yolun  devamında,
        gelmeden  başlamalı,  oruç  tutmalı  ya  da  diyet  yapmalı,   çeşmenin biraz ilerisinde solda ise hastanenin kurucusu
        temizliğine  dikkat  etmeli  ve  bazı  ritüelleri  yerine   Arkhias’ın  anısı,  onun  adına  yaptırıldığı  düşünülen  anıt
        getirmelidir.
                                                               mezarda yaşatılır.
                                                                                                     Şubat 2024 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18