Page 18 - özbakış şubat -2024
P. 18

İlkokuldan Ortaokula Geçiş:                            Bu  kademe,  ebeveynlerin  sürece  katılımının  azaldığı
          Kademeler  arası  geçişlerde  yaşanabilecek  ortak   ve bireyin daha çok bağımsızlık kazandığı bir dönemdir.
        sorunlar olsa da gelişim dönemi özelliklerinin getirdiği bazı   Bu  dönemde,  öğrencinin  problem  çözme  ve  sorunlarla
        faktörler her eğitim kademesi için farklılaşan sorunları da   bireysel  olarak  baş  etme  becerisini  kazanması  gerekir.
        beraberinde getirmektedir.                             Çocuğun  bu  döneme  söz  konusu  becerileri  edinerek
                                                               gelmiş olması geçiş sürecini daha kısa sürede ve kolay bir
          Ortaokulda her ders için farklı öğretmenin derse girmesi
        özel  gereksinimli  bireylerin  öğretmenle  bağ  kurmasını   şekilde atlatması açısından önemlidir.
        zorlaştırmaktadır.  Diğer  geçiş  süreçlerinde  olduğu  gibi   Başarılı bir geçiş sürecinde dikkat edilmesi gerekenler:
        yeni sınıf ve arkadaş ortamının değişmesi çocuğun uyumla   Başarılı  bir  geçiş  süreci  bir  planlama  doğrultusunda
        ilgili güçlükler yaşamasına neden olmaktadır. Bu noktada   olmalı,  bireyin  sistemler  ve  kurumlar  arasındaki  geçiş
        akranları  tarafından  kabul  görmek  çocuğun  geçişini   hizmetlerini  iyileştirmeli  ve  geliştirmelidir.  Bu  geçiş
        kolaylaştırıcı bir faktördür.                          hizmetleri, bireyi ve aileyi merkeze almalıdır ve çocuğun
          Bu  dönem,  ergenliğe  geçiş  süreci  olduğu  için  özel   tüm  gelişim  özelliklerini  içermelidir.  Bireyin  akademik,
        gereksinimli bireyin yeni ortama uyumunun yanı sıra kendi   bilişsel, duygusal, sosyal, davranışsal açıdan yeterliliklerini
        bedenini tanıma, duygularını anlama gibi yeni gelişimsel   ve farklılıklarını ortaya koymalıdır.
        görevlerle  başa  çıkmasını  gerektirir.  Özel  gereksinimli   Özel gereksinimli birey ailelerinin; geçiş hizmetlerinin
        bireylerin  sosyal  becerilerinde  yaşadığı  güçlükler   işleyişi  konusunda  yeterli  bilgi  sahibi  olmaları
        kendilerini soyutlamasına neden olabilmektedir. Özellikle   desteklenerek  bu  yolla  çocuğun  gereksinimlerini
        kaynaştırma  uygulamaları  kapsamında  normal  gelişim   karşılamaları sağlanmalıdır. (Rosenkoetter vd., 1994). Bu
        gösteren akranları ile aynı ortamı paylaşan bireyler yeni   amaçla aileler çocuklarının haklarını savunma konusunda
        ortama uyum sağlamakta zorluklar yaşayabilmektedir.    cesaretlendirilmelidir.  Sürecin  başından  sonuna  kadar
          Bağımsızlık  isteğinin  fazla  olduğu,  daha  az  koruyucu   aileler  ile  empati  kurularak  etkili  bir  iletişim  süreci
        ortam  olan  ortaokul  kademesinde  özel  gereksinimli   sağlanmalıdır.
        bireyleri  bağımsız  hale  getirmek  için  çaba  göstermek    Başarılı bir geçiş planında iş takvimi yapılarak tüm bu
        gerekir.                                               iş süreci ve sorumluları net bir şekilde ortaya konmalıdır.
          Özel  gereksinimli  bireyin  yaşadığı  güçlüklere  ilişkin   Geçiş hizmetinin; birey yeni bir programa geçmeden en az
        sınıf  arkadaşlarına  bilgilendirme  yapılması  ve  okulların   6 ay önce gönderen ve alan kurumlar arasında başlaması
        öğrencinin engeli göz önünde bulundurularak fiziki açıdan   gerekmektedir (Rosenkoetter vd.,  1994). Bunun yanında
        düzenlenmesi, öğrencinin uyumunu kolaylaştırıcı önemli   geçiş  planı  kapsamlı  olmalıdır.  Alanyazında  ifade  edilen
        faktörlerdir.                                          “geçiş  koordinatörü”  paydaşları  birleştiren  ve  geçiş
          Ortaokuldan Liseye Geçiş:                            sürecinin  yürütülmesini  sağlayan  uzman  personeldir.
                                                               Bu  uygulama  ülkemize  entegre  edilerek  Rehberlik
          Lise; akademik derslerin yoğunluğunun arttığı, bireyin   ve  Araştırma  Merkezlerindeki  özel  eğitim  bölümü
        yetişkin yaşamına geçiş ve meslek hayatına hazırlandığı   öğretmenleri tarafından yürütülebilir. Geçiş koordinatörü
        bir kademedir.
                                                               sürecin işleyişi açısından kıymetlidir.



































        18  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23