Page 16 - özbakış şubat -2024
P. 16

Ali ŞENER / Özel Eğitim Öğretmeni
                                                             Ödemiş Rehberlik ve Araştırma Merkezi






                                                              ifade  edilebilir.  Kademeler  arası  geçişler  örnek
                 ireyler hayatları boyunca birçok yeni durum ve   olarak  verilebilir.  Örneğin,  özel  gereksinimli  bireyin
              Bortamlarla karşılaşmakta ve tüm bu yeniliklere   ilköğretimden,   ortaöğretime;   ortaöğretimden
            uyum  sağlamak  durumunda  kalmaktadır.  Bireylerin   üniversiteye ya da meslek hayatına geçişi gibi süreçler
            denge  ve  uyum  sağlamalarında  zorlanmalarına   dikey  geçiş  olarak  nitelendirilebilir.  Yatay  geçiş  ise;
            neden olabilmektedir. Söz konusu süreçte bireylerin   fizyoterapi  alma,  lokantada  yemek  yeme,  spor
            uyum  ve  oryantasyonunun  desteklenmesi  son     kursuna  gitme  gibi  bireye  özgü,  kısa  süreli  ve  anlık
            derece  önemlidir.  Özel  gereksinimli  bireylerde  bu   ortam  ile  günlük  yaşam  rutinlerindeki  değişimler
            durum  daha  da  büyük  önem  teşkil  etmekte  olup   olarak tanımlanabilir.
            toplumun  onlar  için  oluşturduğu  stres  faktörleri
            daha fazla olabilmektedir (Rous, Myers ve Stricklin,   Türkiye’de  özel  gereksinimli bireylerin  geçişlerine
            2007).  Toplumun  özel  gereksinimli  bireylere  bakış   yönelik olarak; Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin
            açıları  performans  kaygıları  ortaya  çıkarabilmekte,   (ÖEHY, 2018) 9. maddesinde kademeler arası dikey
            yeni  ortam  ve  kişilere  uyum  sağlamada  güçlükler   geçiş  hizmetleri  ile  ilgili  yapılacak  iş  ve  işlemler
            yaşamasına neden olabilmektedir (Margetts, 2006).   sıralanmıştır.  Yönetmelikte;  her  tür  ve  kademedeki
              Bakkaloğlu’na (2012) göre “geçiş” bir programdan   geçişlerde  öğrencilerin  eğitsel  değerlendirme  ve
                                                              tanılamasının  yapılması,  kayıt  olacağı  okula  uyumu
            diğerine  ya  da  bir  hizmet  türünden  diğerine  geçiş   ve  yeni  eğitim  ortamına  geçişi  hakkında  tedbirler
            olarak  tanımlanmaktadır.  Bu  durum  yatay  ve  dikey   alınması, rehberlik servisi aracılığı ile yeni okulunda
            geçiş  kavramları  olarak  ele  alınabilir.  Dikey  geçiş,   bilgilendirme   çalışmalarının   yapılması   ifade
            bireyin  gelişimsel  sıralamasındaki  geçişler  olarak
                                                              edilmektedir.



        16  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21