Page 16 - özbakış şubat -2024
P. 16
Ali ŞENER / Özel Eğitim Öğretmeni
Ödemiş Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ifade edilebilir. Kademeler arası geçişler örnek
ireyler hayatları boyunca birçok yeni durum ve olarak verilebilir. Örneğin, özel gereksinimli bireyin
Bortamlarla karşılaşmakta ve tüm bu yeniliklere ilköğretimden, ortaöğretime; ortaöğretimden
uyum sağlamak durumunda kalmaktadır. Bireylerin üniversiteye ya da meslek hayatına geçişi gibi süreçler
denge ve uyum sağlamalarında zorlanmalarına dikey geçiş olarak nitelendirilebilir. Yatay geçiş ise;
neden olabilmektedir. Söz konusu süreçte bireylerin fizyoterapi alma, lokantada yemek yeme, spor
uyum ve oryantasyonunun desteklenmesi son kursuna gitme gibi bireye özgü, kısa süreli ve anlık
derece önemlidir. Özel gereksinimli bireylerde bu ortam ile günlük yaşam rutinlerindeki değişimler
durum daha da büyük önem teşkil etmekte olup olarak tanımlanabilir.
toplumun onlar için oluşturduğu stres faktörleri
daha fazla olabilmektedir (Rous, Myers ve Stricklin, Türkiye’de özel gereksinimli bireylerin geçişlerine
2007). Toplumun özel gereksinimli bireylere bakış yönelik olarak; Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin
açıları performans kaygıları ortaya çıkarabilmekte, (ÖEHY, 2018) 9. maddesinde kademeler arası dikey
yeni ortam ve kişilere uyum sağlamada güçlükler geçiş hizmetleri ile ilgili yapılacak iş ve işlemler
yaşamasına neden olabilmektedir (Margetts, 2006). sıralanmıştır. Yönetmelikte; her tür ve kademedeki
Bakkaloğlu’na (2012) göre “geçiş” bir programdan geçişlerde öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve
tanılamasının yapılması, kayıt olacağı okula uyumu
diğerine ya da bir hizmet türünden diğerine geçiş ve yeni eğitim ortamına geçişi hakkında tedbirler
olarak tanımlanmaktadır. Bu durum yatay ve dikey alınması, rehberlik servisi aracılığı ile yeni okulunda
geçiş kavramları olarak ele alınabilir. Dikey geçiş, bilgilendirme çalışmalarının yapılması ifade
bireyin gelişimsel sıralamasındaki geçişler olarak
edilmektedir.
16 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi