Page 19 - özbakış şubat -2024
P. 19
Geçiş planları özel gereksinimli
bireylerin yeni durumlar karşısında daha
az stres yaşamaları ve yeni duruma daha
kolay uyum sağlayabilmeleri açısından
son derece önemlidir. Planlama sürecinin
yapılması zorunlu tutulmalı ve geçiş
sürecinde tüm öğretmenlere bu sürecin
nasıl işleyeceği konusunda bilgilendirme
çalışmaları yapılmalıdır.
Geçiş sürecinde tüm paydaşların rol sorumlulukları net yapılmalıdır. Öğrencinin kademeler arası geçiş yapacağı
bir şekilde ortaya konmalıdır. Geçiş planlamasına katılan süreçlerde de plan yapılması zorunlu tutulmalıdır.
tüm bireyler eksiksiz bir şekilde görev ve sorumluluklarını Geçiş planları; özel gereksinimli bireylerin yeni durumlar
yerine getirmeli ve işbirliğine açık bir tavır içerisinde karşısında daha az stres yaşamaları ve daha kolay
olmalıdır. uyum sağlayabilmeleri açısından son derece önemlidir.
Bireyselleştirilmiş eğitim planlarında özel gereksinimli Planlama sürecinin yapılması zorunlu tutulmalı ve geçiş
bireyin geçiş süreci ve planına yönelik bilgiler yer almalıdır. sürecinde tüm öğretmenlere bu sürecin nasıl işleyeceği
Bu plan hem kurum içerisinde hem de kurumlar arasında konusunda bilgilendirme çalışmaları yapılmalıdır.
1- Aktaş, B., Kot, M., & Yıkmış, A. (2019). Özel eğitimde geçiş 4- Hacı İbrahimoğlu, B. Y. (2013). Özel gereksinimli öğrencilerin
planlama ve hizmetleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ilköğretime geçişte yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi[Yayımlanmamış
Özel Eğitim Dergisi, 20, 1-22. doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
2- Bakkaloğlu, H. (2013). Ebeveynlerin gözüyle özel gereksinimli 5- Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2018).
çocukların erken müdahaleden okul öncesi programlara geçiş süreci.
Eğitim ve Bilim, 38(169), 311-327. 6- Rosenkoetter, S. E.,Hains, A. H., & Fowler, S.A. (1994). Bridging
early services for children with special needs and their families.
3- Ergenekon, Y. (2015). Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler Baltimore: Paul H. BrookesPublishing Company.
için geçiş süreci ve hizmetleri planlama. Otizm Spektrum Bozukluğu
içinde (265-301). Cavkaytar, A. Ankara: Engelli ve Yaşlı Hizmetleri 7- Ulugöl, F., & Erbaş, E. (2020). Özel gereksinimi olan öğrencilerin
Genel Müdürlüğü Yayınları. okul dönemi geçişleri: Yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. Trakya
Eğitim Dergisi, 10(2), 444-459.
Şubat 2024 19