Page 24 - özbakış şubat -2024
P. 24

Bilindiği  gibi,  özel  gereksinimli  öğrencilerin   servisi,  aileyi,  öğrenciye  ilişkin  okulda  işleyecek
           aileleri,  BEP  Geliştirme  Birimi’nde  yer  alması   süreç ve uygulamalar hakkında bilinçlendirmelidir.
           gereken  üyelerin  başında  gelmektedir  (Fish,     Nitekim  yasal  düzenlemeler,  RAM’ın  özel
           2008;  Gartin  ve  Murdick,  2005;  ÖEHY,  2018).   gereksinimli  öğrenci  aileleri  ve  okul  personelini
           Aileler,  çocuklarının  gereksinim  ve  özellikleriyle   bilgilendirmede  başlıca  kurum  olduğunu,  eğitsel
           ilgili  bilgileri  birimin  diğer  üyeleri  ile  paylaşarak,   yerleştirmesi  gerçekleştirilen  özel  gereksinimli
           çocuklarına  ilişkin  uygun  hizmet  ve  desteklerin   öğrenci  ailelerinin  bilgilendirilmelerinin,  RAM
           belirlenmesinde birim ile iş birliğinde bulunurlar.   ve  öğrencinin  yerleştirildiği  okul  rehberlik
           Bu  sayede  özel  gereksinimli  öğrenciye  yönelik   servisinin  ortak  çalışmaları  ile  planlanacağını
           nitelikli ve işlevsel bir BEP geliştirilmesinde önemli   belirtmektedir   (Kaynaştırma/Bütünleştirme
           bir rol oynarlar. Bu nedenle, okul personelinin BEP   Yoluyla  Eğitim  Uygulamaları  Genelgesi,  2017;
           süreçlerinde  aile  katılımını  desteklemesi  önemli   ÖEHY, 2018). BEP geliştirmenin kilit noktası olan
           bir  gerekliliktir.  Ne  var  ki,  kültürel  bağlamda   BEP Geliştirme Birimi’nin toplanması ve ailelerin
           tartışılacak   olursa,   ailelerin   sorumlulukları   de sürece aktif katılımları, RAM ve okul rehberlik
           genellikle eğitimcilere bırakma ve bilgilenme/hak   servisi  başta  olmak  üzere  ilgili  tüm  eğitimcilerin
           arama bağlamında yazılı materyale başvurmama        ortak  çalışmalarıyla  sağlanabilir.  Buna  ilişkin,
           eğilimi  dikkat  çekmektedir  (Kuru-Habiboğlu,      Fish  (2008),  BEP  geliştirmenin  ve  bu  sürece
           2018).  O  halde  ailelerin  bilgiye  ulaşmaya  istekli   aile  bireylerinin  aktif  katılımlarının  önemine
           olmalarını  sağlama  gerekliliği  ve  bu  görevi  kim/  ilişkin  bilgilendirme  ve  bilinçlendirmenin  okul
           kimlerin  üstleneceğine  dair  konular  gündeme     personeli tarafından gerçekleştirilmesinin etkili bir
           gelmelidir.                                         uygulama olduğunu öne sürmektedir. Dolayısıyla
             Türkiye’de   özel    gereksinimli   bireylerin    RAM ve okul personelinin özel eğitim hizmetleri
           özel  eğitim  hizmetleri  ve  uygulamalarıyla  ilk   için başvuran her öğrencinin ailesini bilgilendirme
           tanışmaları  genellikle  RAM’  da  olmaktadır.  Bu   görevini işbirliği içinde titizlikle yürütmesi esastır.
           yüzden  eğitsel  değerlendirmesi  ve  yerleştirmesi   Aileler  böylelikle  iletişimde  oldukları  RAM  ve
           gerçekleştirilen  öğrencilerin  aileleri,  öncelikle   okul gibi farklı eğitim kurumlarından bilgi desteği
           RAM  personeli  tarafından  yasal  hak  ve          alabilecekler ve büyük olasılıkla, birim ve sürecin
           sorumluluklarıyla  ilgili  bilgilendirilmelidir.  RAM   aktif  üyeleri  olma  eğilimleri  artacaktır  (Özan,
           ve  öğrencinin  yerleştirildiği  okulun  rehberlik   2019).




        24  Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29