Page 24 - özbakış şubat -2024
P. 24
Bilindiği gibi, özel gereksinimli öğrencilerin servisi, aileyi, öğrenciye ilişkin okulda işleyecek
aileleri, BEP Geliştirme Birimi’nde yer alması süreç ve uygulamalar hakkında bilinçlendirmelidir.
gereken üyelerin başında gelmektedir (Fish, Nitekim yasal düzenlemeler, RAM’ın özel
2008; Gartin ve Murdick, 2005; ÖEHY, 2018). gereksinimli öğrenci aileleri ve okul personelini
Aileler, çocuklarının gereksinim ve özellikleriyle bilgilendirmede başlıca kurum olduğunu, eğitsel
ilgili bilgileri birimin diğer üyeleri ile paylaşarak, yerleştirmesi gerçekleştirilen özel gereksinimli
çocuklarına ilişkin uygun hizmet ve desteklerin öğrenci ailelerinin bilgilendirilmelerinin, RAM
belirlenmesinde birim ile iş birliğinde bulunurlar. ve öğrencinin yerleştirildiği okul rehberlik
Bu sayede özel gereksinimli öğrenciye yönelik servisinin ortak çalışmaları ile planlanacağını
nitelikli ve işlevsel bir BEP geliştirilmesinde önemli belirtmektedir (Kaynaştırma/Bütünleştirme
bir rol oynarlar. Bu nedenle, okul personelinin BEP Yoluyla Eğitim Uygulamaları Genelgesi, 2017;
süreçlerinde aile katılımını desteklemesi önemli ÖEHY, 2018). BEP geliştirmenin kilit noktası olan
bir gerekliliktir. Ne var ki, kültürel bağlamda BEP Geliştirme Birimi’nin toplanması ve ailelerin
tartışılacak olursa, ailelerin sorumlulukları de sürece aktif katılımları, RAM ve okul rehberlik
genellikle eğitimcilere bırakma ve bilgilenme/hak servisi başta olmak üzere ilgili tüm eğitimcilerin
arama bağlamında yazılı materyale başvurmama ortak çalışmalarıyla sağlanabilir. Buna ilişkin,
eğilimi dikkat çekmektedir (Kuru-Habiboğlu, Fish (2008), BEP geliştirmenin ve bu sürece
2018). O halde ailelerin bilgiye ulaşmaya istekli aile bireylerinin aktif katılımlarının önemine
olmalarını sağlama gerekliliği ve bu görevi kim/ ilişkin bilgilendirme ve bilinçlendirmenin okul
kimlerin üstleneceğine dair konular gündeme personeli tarafından gerçekleştirilmesinin etkili bir
gelmelidir. uygulama olduğunu öne sürmektedir. Dolayısıyla
Türkiye’de özel gereksinimli bireylerin RAM ve okul personelinin özel eğitim hizmetleri
özel eğitim hizmetleri ve uygulamalarıyla ilk için başvuran her öğrencinin ailesini bilgilendirme
tanışmaları genellikle RAM’ da olmaktadır. Bu görevini işbirliği içinde titizlikle yürütmesi esastır.
yüzden eğitsel değerlendirmesi ve yerleştirmesi Aileler böylelikle iletişimde oldukları RAM ve
gerçekleştirilen öğrencilerin aileleri, öncelikle okul gibi farklı eğitim kurumlarından bilgi desteği
RAM personeli tarafından yasal hak ve alabilecekler ve büyük olasılıkla, birim ve sürecin
sorumluluklarıyla ilgili bilgilendirilmelidir. RAM aktif üyeleri olma eğilimleri artacaktır (Özan,
ve öğrencinin yerleştirildiği okulun rehberlik 2019).
24 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi