Page 25 - özbakış şubat -2024
P. 25

Son olarak; ailelerin BEP Geliştirme Birimi’nin kilit üyelerinden biri olduğunu ve sürece
             aktif katılımlarının ne denli önemli olduğunu ifade ederken, hizmetlerin ailelere nasıl

             bir yaklaşımla sunulması gerektiğini belirtmek uygun olacaktır. Özel gereksinimli birey
             ailelerine özel eğitim hizmetleri ve uygulamalarıyla ilgili hizmetleri sunmadan önce aile
             kavramının sistem yaklaşımına göre yeniden tanımlanmasında yarar vardır. Nitekim
             bu yaklaşıma göre, aile çok yönlü gereksinimleri ve dinamikleri olan bir sistemdir ve
             yaşamları özel gereksinimli çocuklarının gereksinimlerini karşılamaktan ibaret değildir
             (Jackson,  Ryndak  ve  Billingsley,  2000).  Bu  nedenle  ailelere  sağlanacak  hizmetlerin,
             ailelerin çok yönlü gereksinimleri ve bireysellikleri dikkate alınarak aile merkezli bir

             yaklaşımla sunulması önemlidir (Nachshen ve Minnes, 2005). Bu görüşler, kaynaştırma
             ve bütünleştirme uygulamalarının yürütüldüğü okullarda kurulması zorunlu olan BEP
             Geliştirme  Birimi’nin  yürütülmesi  sürecinde  ailelerle  iletişim  ve  etkileşim  kurma,  iş
             birliği yapma ve sorumlulukları paylaşma süreçlerinde ailelerin çok yönlü gereksinim
             ve özelliklerini gözeterek hizmet sağlamamıza dair ipuçları sağlayacaktır.










         1- Antia, S. D.,& Levine, L. M. (2001). Educating deaf and hearing   sorunlara yönelik çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi].
        children  together:  Confronting  the  challenges  of  inclusion.  Early   Ankara Üniversitesi.
        childhood  inclusion:  Focus  on  change.  Baltimore:  Paul  H.  Brookes   12-Mereoiu,  M.,Abercrombie,  S.,    &  Murray,  M.  M.  (2016).
        Publishing Company.                                    Structured ıntervention as a tool to shift views of parent–Professional
         2-  Avcıoğlu,  H.  (2009).  Bireyselleştirilmiş  eğitim  programı  (BEP).   partnerships:  Impact  on  attitudes  toward  the  IEP.  Exceptionalit
        İlkoğretimde Özel Eğitim içinde (64-144). Avcıoğlu, H. Ankara: Nobel   Education International, 26(1), 36-52.
        Yayın Dağıtım.                                          https://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1183&context=eei
         3-  Can,  B.  (2015).  Bireyselleştirilmiş  eğitim  programı  ile  ilgili  özel   13- Nachshen, J.S., & Minnes, P. (2005). Empowerment in parents of
        eğitim  öğretmenlerinin  yaşadıkları  sorunlar  ve  bu  sorunlara  yönelik   school-aged children with and without development all disabilities.
        çözüm  önerileri  (KKTC  Örneği)[Yayımlanmamış  yüksek  lisans  tezi].   Journal of Intellectual Disability Research, 49(12), 889-904.
        Yakındoğu Üniversitesi.                                 https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00721.x
         4- Fish, W. W. (2008). The IEP meeting: Perceptions of parents of   14-  Özan,  S.  (2019).  Sınıf  ve  psikolojik  danışmanlık  ve  rehberlik
        students who receive special education services. Preventing School   öğretmenlerinin   bireyselleştirilmiş   eğitim   programına   ilişkin
        Failure:  Alternative  Education  for  Children  and  Youth,  53(1),  8-14.   deneyimleri[Yayımlanmamış  yüksek  lisans  tezi].  Dokuz  Eylül
        https://doi.org/10.3200/PSFL.53.1.8-14                 Üniversitesi.
         5- Gartin, B. C., & Murdick, N. L. (2005). IDEA 2004: The IEP. Remedial   15-  Özan,  S.  ve  Sarıca,  A.  D.  (2021).  Bireyselleştirilmiş  eğitim
        and Special Education, 26(6), 327-331.                 programı:  Sınıf  ve  rehberlik  öğretmenlerinin  deneyimleri.  Ankara
         6-İdin,  Ş.  (2016).  Individualized  education  programs  in   Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(1), 147-
        teacher  practices.  SDU  International  Journal  of  Education   174. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.664973
        Studies,3(1),1-7.http://dergipark.ulakbim.gov.tr/sduijes/issue/  16-  Özel  Eğitim  Hizmetleri  Yönetmeliği  (2018,  7  Temmuz).  Resmi
        viewIssue/5000017265/5000005184                        Gazete  (Sayı:  30471).  Erişim  adresi:  https://orgm.meb.gov.tr/
         7-  Jackson, L.,Ryndak, D.L., & Billingsley, F. (2000). Useful practice in   meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_
        inclusive education: A preliminary view of what experts in moderateto   yonetmeligi_07072018.pdf
        severe disabilities are saying. JASH, 25(3), 129-141.   17-  Özyürek,  M.  (2014).  Bireyselleştirilmiş  eğitim  programını
         8- Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları Genelgesi   geliştirme ve temelleri (9. baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
        (2017, 19 Eylül). Resmi Gazete (Sayı:10096465-10.06.01-E.14218379).   18-  Rosenberg,  M.,Westling,  D.,  &McLeskey,  J.  (2008).  Special
        https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/21112929_  education  for  today’steachers:  An  introduction.  New  Jersey,  NJ:
        kaynastirma_genelge.pdf                                PrenticeHall.
         9- Krishnakumar, P.,Geeta, M. G., &Palat, R. (2006). Effectiveness   19-  Smith,  S.  W.  (2000).  Creating  useful  individualized  education
        of  individualized  education  program  forslow  learners.  The  Indian   programs (IEPs). ERIC Document ED449636.
        Journal  of  Pediatrics,  73(2),  135-137.  https://link.springer.com/  20- Vuran, S., Bozkuş-Genç, G.,&Sani-Bozkurt, S. (2017). İşbirliği ile
        article/10.1007/BF02820203                             bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme süreci: Durum çalışması.
         10-  Kuru-Habiboğlu,  N.  (2018).  İlkokullarda  çalışan  sınıf   Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2),
        öğretmenlerinin  ve  rehber  öğretmenlerin  bireyselleştirilmiş  eğitim   165-184.
        programı geliştirme birimine ilişkin görüşleri[Yayımlanmamış yüksek   21-  Vuran,  S.  (2007).  Bireyselleştirilmiş  eğitim  programları.
        lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.         Bireyselleştirilmiş  Eğitim  Programlarının  Geliştirilmesi  içinde  (1-10).
         11- Kuyumcu, Z. (2011). Bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmes   Gürsel, O. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
        ve  uygulanması  sürecinde  öğretmenlerin  yaşadıkları  sorunlar  ve  bu

                                                                                                     Şubat 2024 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30